۰ نفر
۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
از ترک سیگار تا تاریخ هنر در یک کتاب

مهر نوشت: کتاب «واسازی از تاریخ هنر تا ترک سیگار» شامل پنج جستار از نظریه‌پردازان مشهور علوم اجتماعی منتشر شد.

کتاب «واسازی از تاریخ هنر تا ترک سیگار» پنج جستار از پنج نظریه‌پرداز مطرح جهان است که با ترجمه‌ شهریار وقفی‌پور به‌تازگی از طرف نشر ایجاز وارد بازار کتاب شده است.

این کتاب اولین مجموعه از کتاب‌های نظری نشر ایجاز است و از این سری قرار است کتاب‌های دیگری با عنوان کلی «زیبایی‌شناسی» در آینده منتشر شود.

«واسازی در برابر پسامدرنیسم» از کریستوفر نوریس، مقاله‌ نخست کتاب است که در آن مؤلف با رویکردی واسازانه به بررسی نقادانه‌ مفهوم پسامدرنیسم و تعریف‌پذیری آن می‌پردازد و به معانی متعدد آن در ساحت‌های متفاوت اشاره می‌کند.

«واسازی و زندگی روزمره» یا «چگونه کمکم کرد تا سیگار را ترک کنم» از دیوید بوث راید مقاله دوم کتاب است. در این مقاله نویسنده با این سوال آغاز می‌کند که واسازی کجا به زندگی روزمره مربوط می‌شود و چگونه با آن پیوند می‌یابد و آن را به حوزه‌ گسترده‌تر ارتباط نظریه و عمل پیوند می‌زند و در ادامه به طرح سوالاتی از این دست می‌پردازد: رابطه‌ی واسازی با امر روزمره چه پیامدهایی به بار آورد؟ آیا چنین نظریه‌ای را می‌توان برای مداخله‌ای انضمامی به کار گرفت تا تغییری در نمونه‌ای خاص از زندگی روزمره دهد؟ و در این میان بحث را به سیگار و موضوع روزمره‌ ترک سیگار پیوند می‌زند و به‌شکلی جذاب آن را بسط می‌دهد.

نوشتار سوم از نیکلاس استراب با عنوان «لکه‌ مسیحیت» نام دارد که درآن موضوعاتی چون خاطره و مرگ و عدالت مورد واکاوی قرار گرفته‌اند.

«هویت‌های قدیم و جدید یا قومیت‌های جدید و قدیم» از استوارت هال، جستار چهارم این کتاب است. در این بخش نویسنده که خود در خانواده‌ای متوسط و فقیر در جامائیکا بزرگ شده و آنجا ‌را اوایل دهه‌ پنجاه ترک کرده تا در انگلیس درس بخواند به امر محلی و امر جهانی می‌پردازد او که خود با مسئله‌ هویت درگیر بوده، با طرح عنوان «هویت‌های جدید و قدیم، قومیت‌های جدید و قدیم»، به پرسش مهم هویت و واسازی آن می‌پردازد.

در جستار پنجم این کتاب، گریزلدا پالک از سیاست نگاه (looking) می‌گوید؛ از رابطه‌ دیده و قدرت در تاریخ هنر و با نقد نگاه تاریخ‌هنری به بررسی جهان.

و در نهایت آخرین بخش کتاب «واسازی از تاریخ هنر تا ترک سیگار» از نظریه‌پرداز نام‌آشنا، الن سیکسو است. سیکسو در این جستار در نوشتاری سیال و متفاوت به امر نوشتن می‌پردازد.

«واسازی از تاریخ هنر تا ترک سیگار» در ۱۶۶ صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و به بهای ۱۸ هزار تومان از سوی نشر ایجاز منتشر شده است.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =