۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۴

«خبرجنوب» نوشت: طبق آخرین آمار موجود از دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری های غدد، تغذیه و متابولیک چهارمین علت مرگ در زنان فارس بوده و دیابت علت مرگ بیش از 90 درصد این زنان گزارش شده است.

در همين خصوص آمار كشوري نيز نگران كننده است و حتي مدير گروه اطلاعات و آمار نظام شبكه معاونت بهداشت وزارت بهداشت از ارتقاي رتبه ديابت در علل مرگ و مير به رتبه سوم كشوري خبر داده است.
در همين خصوص مدير برنامه كشوري ديابت نيز معتقد است پس از تصادف، ديابت شايع ترين علت قطع عضو و كاهش كيفيت زندگي در كشور محسوب مي شود. اين بيماري تمام قسمت هاي بدن را درگير مي كند و مشكلات قلبي عروقي كه در نهايت موجب بروز سكته قلبي مي شود و تهديد كننده زندگي است، از شايع ترين عوارض اين بيماري به شمار مي رود به عبارتي علت اصلي مرگ در بيماران ديابتي عوارض قلبي و عروقي است همچنين بيماري ديابت به خصوص نوع دوم آن طي سال هاي اخير به دليل شيوه نادرست زندگي، افزايش بي رويه يافته است.
مطالعات اخير نشان دهنده آن است كه كنترل طولاني مدت و پيوسته قند خون در مبتلايان به ديابت علاوه بر اثرات مفيد كنترل سوخت و ساز طبيعي بدن در كنترل بيماري هاي قلبي و عروقي نيز داراي اهميت قابل توجهي است.
براساس نتايج اين مطالعات كه در مجله علمي قلب اروپا منتشر شده، كنترل مناسب قند خون در افرادي كه به تازگي ديابت در آن ها تشخيص داده شده توصيه مي شود. به علاوه كنترل ساير عوامل خطر بيماري هاي قلبي و عروقي نيز ضروري است.
در اين مطالعه كه توسط پژوهشگران نروژي انجام گرفته نسبت مرگ و مير ناشي از بيماري ايسكميك قلبي (نوعي از بيماري قلبي كه با محدوديت جريان خون در رگ هاي قلب مشخص مي شود) در 205 بيماري كه به تازگي ديابت در آن ها تشخيص داده شده بود و 205 بيماري كه در ابتداي مطالعه، ديابت نداشتند در يك دوره 20 ساله مورد بررسي قرار گرفت. نتايج اين مطالعه حاكي از آن است كه ريسك مرگ و مير در اثر بيماري هاي قلبي و عروقي در بيماران ديابتي بيش از 2 برابر بيماران غير ديابتي است. اين مطالعه همچنين نشان داد خطر مرگ ناشي از بيماري هاي ايسكميك قلبي در بيماران ديابتي كه قند خون خود را براي مدت طولاني كنترل نكرده اند، در مقايسه با گروه كنترل 4 برابر بيشتر است، در حالي كه در بيماران ديابتي كه قند خون خود را به طور مناسب كنترل كرده اند ميزان خطر مرگ و مير در اثر بيماري قلبي و عروقي مشابه بيماران غير ديابتي است.
در اين خصوص ديابت به دليل سير مزمن خود و اثرات سوئي كه مي تواند در ساير ارگان هاي بدن داشته باشد نبايد مورد غفلت قرار گيرد.
كارشناس برنامه ثبت مرگ و مير معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز در اين خصوص گفت: طبق آخرين آمار موجود بيماري هاي غدد، تغذيه و متابوليك رتبه چهارم مرگ را در زنان فارس به خود اختصاص داده است، به طوري كه 4 و سه دهم علت مرگ در زنان استان،‌ ابتلا به اين بيماري ها است.
مريم جان فدا در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» افزود: بررسي متوفياني كه در اين رده قرار دارند نشان مي دهد علت مرگ بيش از 90 درصد اين زنان ديابت بوده است.
اين كارشناس دانشگاه علوم پزشكي شيراز عنوان كرد: اين وضعيت به نحوي است كه ديابت در بين زنان 30 تا 70 ساله استان حتي رتبه سوم علت مرگ را به خود اختصاص داده است.
عضو هيات مديره انجمن تغذيه كشور و دبير انجمن تغذيه فارس نيز گفت: آمار مرگ زنان براثر ديابت در كشور و استان رو به افزايش است و اين ناشي از تغيير الگوي زندگي و صنعتي شدن جوامع مي باشد به طوري كه اين مسائل دست به دست هم داده و افراد را مستعد ابتلا به بيماري هاي غير واگير كرده است.
عبدالحميد مصلي نژاد افزود: الگوي اشتباه زندگي و شهر نشيني باعث شده كه تعداد افراد چاق افزايش يابد و هنگامي كه ميزان غذاي مصرفي بيشتر از فعاليت، سن، جنس و ژنتيك شخص باشد اختلالاتي در وضعيت بدن به وجود مي آيد.
وي يادآور شد: عدم توجه به تغذيه و نداشتن فعاليت فيزيكي و ورزشي مناسب از مهم ترين دلايل چاقي است و از آنجا كه چاقي مادر همه بيماري ها بوده و مي تواند منجر به ديابت شود، فرد را به حدي درگير مي كند كه مي تواند باعث مرگ او شود.
مصلي نژاد عنوان كرد: زنان با تغذيه مناسب و فعاليت بدني مي توانند به درمان ديابت و كاهش آمار آن در استان كمك كنند؛ ديابت بر روي شبكيه چشم افراد تاثير منفی مي گذارد و حتي امكان دارد به كوري آن ها بيانجامد.
وي گفت: براي اين كه بتوانيم ديابت را در جامعه كنترل كرده و هزينه هاي ناشي از عوارض آن را كاهش دهيم بايد به نكات پيشگيرانه توجه كنيم و با تغيير شكل زندگي در درمان آن تلاش نماييم.
وي گفت: برگزاري كلاس هاي گروهي در زمينه كنترل ديابت و كاهش عوارض آن بسيار تاثير گذار بوده و مي تواند به كاهش عوارض و مرگ ناشي از آن كمك كند.
اين كارشناس ارشد فيزيولوژي ورزشي يادآور شد: عامل اصلي ديابت در زنان استان چاقي، عدم فعاليت بدني و نبود تغذيه سالم و مناسب است و توجه به كاهش وزن براي پيشگيري از اين بيماري ها اهميت بسزايي دارد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =