«حمله به عراق؛ آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» را به روایت کتاب بخوانید

کتاب «حمله به عراق؛ آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» نوشته نورمن سالومون، ریس ارلیک با ترجمه محمدرضا نوروزپور روایت تلخی از زندگی مردمان بینوای دیکتاتورزده‌ای در کوچه پس‌کوچه‌های بغداد پیش از حمله آمریکا است که از ابتدایی‌ترین حقوق اولیه انسانی محروم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «حمله به عراق؛ آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» نوشته نورمن سالومون، ریس ارلیک و با موخره‌ای از شان پن با ترجمه محمدرضا نوروزپور از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شده است.

در مقدمه‌ای که مترجم بر این کتاب نگاشته می‌خوانیم: «... دخترک در خواب شیرین عروسکش را در بغل گرفته و در رویاهایش غرق شده است که ناگهان با صدای انفجاری به خود می‌آید و با تصویری خونین از خانواده‌ای که دیگر وجود ندارد، مواجه می‌شود ... خورشید در خاورمیانه دوباره با خون طلوع می‌کند و ماشین جنگ روشن شده و کسی را یارای توقفش نیست... شلیک،‌ انفجار، خون...

یک ستاره هالیوود، یک خبرنگار کهنه‌کار رادیو سراسری آمریکا به همراه یک تحلیلگر برجسته رسانه‌ای درست چند ماه پیش از آغاز دومین حمله بزرگ نظامی آمریکا به یک کشور اسلامی در آغازین سال‌های قرن بیست و یکم، به عراق رفته‌اند تا به خیال خود برخلاف آنچه در رسانه‌های اصلی کشورشان می‌گذرد،‌ تصویری واقعی از این کشور ارائه دهند. ماحصل تلاش‌های شان پن، ریس ارلیک و نورمن سولومون، کتابی شده است که البته به هدف خود یعنی متوقف کردن ماشین جنگی جرج دبلیو بوش منجر نشد.

کتاب تنها چند هفته پیش از حمله سراسری آمریکا در مارس 2003 به عراق منتشر شد و صدای این سه نفر هرگز در هیاهویی که بازهای جنگ‌سالار آمریکایی و تشنگان طلای سیاه و گردانندگان رسانه‌های شرکتی و کارتل‌ها و کمپانی‌های خبری به راه انداخته بودند، به گوش کسی نرسید. تنها چند ماه وقت لازم بود تا هیاهو و رجزخوانی شرکت‌های اسلحه‌سازی و جنگ‌سالاران فروکش کند و واقعیت هولناک آنچه گذشت نمایان شود.»

«جنگ عراق» به‌خوبی فضای حاکم بر رسانه‌های آمریکایی پیش از دمیده شدن در کوس جنگ را به تصویر می‌کشد. نورمن سولومون به ساده‌ترین شکل ممکن، پیچیده‌ترین روابط موجود میان ارکان قدرت و ارباب رسانه را بازگو می‌کند. ریس ارلیک به ما یاد می‌دهد که افکار عمومی در آمریکا را چگونه برای پذیرش شوم‌ترین واژه دنیا یعنی «جنگ» آماده می‌کنند به گونه‌ای که همگان به استقبال آن بروند.

نویسندگان کتاب ما را تا درون تحریریه برخی از روزنامه‌ها و رسانه‌های شرکتی آمریکایی می‌برد و ما نشان می‌دهند که راه پیشرفت در این رسانه‌ها از راهروهای کاخ سفید،‌ مارپیچ‌های پنتاگون و پله‌ها و لابی‌های شرکت‌های اسلحه‌سازی و نفتی می‌گذرد. کتاب به خوبی راز در قالب بازرسان سازمان ملل،‌ مدت‌ها پیش از حمله به عراق به این کشور فرستاده تا از داشته و نداشته آنها و خصوصاً توان نظامی ارتش عراق در صورت حمله نظامی به این کشور گزارش تهیه کنند.

کتاب، روایت تلخی از زندگی مردمان بینوای دیکتاتورزده‌ای در کوچه پس‌کوچه‌های بغداد پیش از حمله آمریکا است که در اثر تحریم‌های سنگین 10ساله، زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل از پای درآمده‌اند و از ابتدایی‌ترین حقوق اولیه انسانی محروم شده‌اند. داستان نفت و استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده و تبعات مرگ‌بار آن برای نسل بشر فصل دیگری از روایت کتابی است که اگرچه مانع جنگ نشد، اما زوایای مختلفی از نقشه‌ها و نیرنگ‌های آمریکایی را برای آماده‌سازی افکار عمومی به تصویر می‌کشد به‌طوری‌که پذیرای جنگ و کشتار شوند و این داستان ادامه دارد.

کتاب حاضر در 10 فصل سامان یافته و شامل عناوینی چون عراق در پرتگاه، پوشش رسانه‌ای: گزارشی از صحنه، جنگ رسانه‌ها، صداهایی از خیابان‌های عراق، یک جانبه‌گرایی یاهر نام دیگری، تحریم‌ها و... می‌شود.

کتاب «حمله به عراق؛ آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند» نوشته نورمن سولومون. ریس ارلیک با ترجمه محمدرضا نوروزپور در 156 صفحه، شمارگان دو هزار و 200 نسخه به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =