بیشترین مرگ خاموش در تهران رخ می‌دهد/ دودکش‌های خراب، علت ۸۰ درصد مسمومیت و مرگ با مونوکسید کربن

در نشست گارگرفتگی در فصل سرما مطرح شد که تهران، اصفهان و خراسان رضوی در صدر آمار مسمومیت و مرگ با مونوکسید کربن هستند.

به گزارش خبرآنلاین، خالدی سخنگوی اورژانس کشور در یک برنامه‌ تلویزیونی که پیرامون گازگرفتگی در فصل سرما برگزار شد با اشاره به اینکه مرگ خاموش (گاز گرفتگی با مونوکسید کربن) یکی از مواردی است که اورژانس در ماه‌های سرد سال بسیار با آن درگیر است، گفت: از آنجایی که بسیاری از هموطنان علائم گاز گرفتکی و مسمومیت با منوکسید کربن را نمی‌دانند مشکلاتی برای آنها پیش می‌آید.

وی تعداد مرگ های ناشی از گاز گرفتکی با مونوکسید کربن در 7 ماهه ابتدای سال را 224 مورد اعلام کرد و افزود:حدود 1708مورد هم دچار مسمومیت شدند اما با تماس با اورژانس نجات یافتند.

خالدی با اشاره به اینکه تهران 25 درصد حوادث ناشی از مونوکسید کربن را دارد افزود: در استان های جنوبی و گرم کشور کمترین میزان مسمومیت گزارش شده است.

سخنگوی اورژانس بیشترین آمار را مربوط به ابتدای فصل سرما دانست و گفت: وقتی هوا ناگهانی سرد می شود برخی مردم بدون رعایت مسائل ایمنی وسایل گاز سوز را روشن می کنند و باعث حادثه می‌شوند.

وی دستکاری سیستم های نفت سوز و گازسوز کردن آنها در خانه را از جمله دیگر موارد حادثه زا خواند و افزود: این اتفاق بیشتر در مناطقی رخ می دهد که تازه گاز رسانی شده است.

در ادامه خدنگی مسئول آموزش سازمان آتش نشانی نیز با اشاره به اینکه هرجا آموزش پر رنگ تر باشد حادثه کمتر است، گفت: استاندارد قوانینی را تدوین کرده که باید بر اجرای آن نظارت شود که طبق قوانین استاندارد استفاده از بخاری های بدون دودکش نباید در فضای بسته باشد و این نوع بخاری مخصوص مغازه ها و جاهای پر تردد است که هوا در جریان دارد و در خانه نباید استفاده شود زیرا باعث حادثه می شود. از طرفی وجود شومینه در واحدهای زیر 60 متر نیز ممنوع است.

خدنگی با اشاره به اینکه هر فرایندی برای به نتیجه رسیدن باید در ابتدای کار آموزش داده شود و در ادامه کار هم آموزش ها تکرار شود، تصریح کرد: آتش نشانی سال هاست که آموزش درباره حوادث ناشی از مونوکسید کربن را شروع کرده اما آمار بالای حوادث نشان می‌دهد که هنوز هم این آموزشها موفق نیست و باید ادامه یابد.

وی افزود: برای کمک به فرد حادثه دیده اولین و مهمترین کار تهویه محیط و خروج فرد از محیط آلوده و هوا دهی به مصدوم در فضای باز است.

زمانی نژاد معاون مدیرکل صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد نیز با اشاره به اینکه این سازمان برای تولیدکنندگان وسائل گاز سوز استاندارد و دستورالعمل ایمنی تدوین کرده است گفت: تولیدکنندگان ملزم به رعایت این استانداردها هستند و موارد ایمنی در کارخانه آزمایش و کنترل می شود.

وی بیشترین حوادث گازگرفتکی را ناشی از دستکاری بخاری و از بین بردن استاندارد و ایمنی آن دانست و گفت: برخی از حوادث هم به خاطر مشکلاتی است که در نصب بخاری وجود دارد و یا به دلیل فرسوده شدن بخاری یا کنترل نکردن آن قبل از نصب به وجود می آید.

زمانی نژاد در ادامه این برنامه تلویزیونی افزود: بیش از 80 درصد حوادث ناشی از ایرادات دودکش است که تنها با دست زدن به دودکش و حس گرما می توان این مشکل را تشخیص داد، بنابراین مردم در هنگام راه اندازی بخاری از فرد خبره استفاده کنند.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =