۰ نفر
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵

تبادل اطلاعات کالاهای متروکه میان گمرک و سازمان اموال تملیکی با امضای تفاهم نامه دوجانبه الکترونیکی شد و با امضای این تفاهم نامه سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هم به سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی پیوست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از گمرک نیوز، تفاهم نامه تبادل الكترونيكي اطلاعات ميان گمرك و سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي در اجراي مصوبه هيات وزيران جهت پياده سازي پنجره واحد تجارت فرامرزي ماده ١٠ آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات و ماده ١٩ آيين نامه اجرايي مواد ٥٥ و ٥٦ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز  به امضاي فرود عسگری رييس كل گمرك ايران و جمشيد قسوريان جهرمي مدیر عامل سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي رسيد. 

هدف اين تفاهم نامه به منظور همكاري مشترك جهت دسترسي به اطلاعات به صورت مكانيزه و حذف تبادل اسناد كاغذي و همچنين افزايش دقت و سرعت در انجام فرآيند ها ميان طرفين در راستاي اجراي دقيق قوانين و مقررات ، بخشنامه ها و دستورالعمل ها است. 

بر همين اساس، جريان تبادل اطلاعات به صورت ٢٤ ساعته و در تمامي روزهاي هفته برقرار خواهد بود. طرفين متعهد به استفاده از استانداردهاي مورد توافق جهت حفظ امنيت، يكپارچگي اطلاعات مورد تبادل و صحت اطلاعات هستند. 

طبق اين تفاهم نامه اطلاعات مربوط به اظهارنامه هاي كالاهاي متروكه و فروش آن ، كالاهاي ضبط گمركي (كالاهاي ممنوع)، درخواست اعاده اظهارنامه، ارزش كالا، پروانه گمركي خروج كالا و كالاهاي موضوع ماده ٢ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز  و همچنين اطلاعات مربوط به اسناد و معرفي نامه هاي نمايندگان سازمان جهت تحويل ( ترخيص كالا) و اظهار نامه های اعاده شده به صورت الكترونيك ميان دو سازمان تبادل مي شود. بنا بر اين تفاهم نامه اظهارنامه كالاهاي متروكه در سامانه جامع گمركي تنظيم مي شود و از طريق پنجره واحد تجاري ارسال مي شود. 

همچنین با این تفاهم نامه دسترسي برخط براي كاربران معرفي شده از سوي سازمان اموال تمليكي جهت دسترسي به اظهارنامه كالاهاي متروكه ايجاد شد. 

بر این اساس فهرست كالاهايي كه از تاريخ ورود آنها وفق ماده ٢٤ قانون امور گمركي ٣ ماه سپري شده باشد و همچنين كالاهاي موجود در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و كالاهاي مشمول مقررات متروكه موضوع تبصره ٤ ماده ٢٤ قانون گمركي و كالاهاي ضبطي ( كالاهاي ممنوع) موضوع ماده ٣٥ قانون امور گمركي به صورت الکترونیکی اعلام مي شود. 

با این اقدام گزارشات اطلاعات كالاهاي متروكه اعم از اطلاعات واردكننده، حمل كننده، حقوق و عوارض و... الکترونیکی تكميل و درج مي شود. همچنين اطلاعات مربوط به تحويل كالا به نمايندگان سازمان و تنظيم صورت جلسه اختلاف در صورت كسري يا مازاد كالا در سامانه جامع امور گمركي و همچنين ارزش كالاهاي قاچاق موضوع پرونده هاي ارجاعي از سوي مراجع رسيدگي كننده و ايجاد دسترسي براي سازمان در سامانه جامع گمرکی درج مي شود.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =