۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱

علی دینی‌ترکمانی

افرادی که در راس وزارت خانه اقتصادی قرار گرفتند، گرایش مثبتی به بخش خصوصی دارند.منتهی نکته ای که وجود دارد این است که مشکلات بخش خصوصی زمانی حل می شود که مشکل کل عرصه اقتصاد سیاسی حل شود. حل این مشکل ها تنها تحت تاثیر دولت و کابینه نیست. خیلی موضوع ها با جا به جایی مهره ها حل نمی شود. تنش هایی که در عرصه سیاسی وجود دارد به طور مثال موانعی که نمی گذارند در عرصه سیاسی سرمایه خارجی جذب شود یا بنگاه های تولیدی رابطه با خارج از کشور برگذار نکردند، موضوعاتی است بخش خصوصی را عقب نگه می دارد. به بیان دیگر نظام حکمرانی ما مشکل اساسی دارد. باعث می شود منابع تلف شود و فضای کسب و کار خوب شکل نگیرد. 

در کل اصلاح ساختار مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و عادلانه کردن نظام مالیاتی مسئله جدی و اساسی است که وزارت اقتصاد باید دنبال کند. نظام بانکی نیز همین طور است. باید کارآمدتر شود و مخاطرات اخلاقی که در شبکه بانکی وجود دارد تا جایی که ممکن است مهار شود. 

رفع مشکلات اقتصاد ایران میان عملکرد دولت و بخش خصوصی مستلزم یک تغییرات کلی و اساسی است که همه این دستگاه ها را شامل می شود. نمی توان به طور دقیق گفت کدام دستگاه تنها نیاز به اصلاحات دارد. تمام این دستگاه ها باید خوب کار کنند و اگر درست فعالیت نشود کل اقتصاد کشور دچار مشکل می شود.

*کارشناس اقتصادی

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    1 0
    مختصر ومفید
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    2 0
    واقعا با اين درگيري ها در فضاي روابط بين الملل بين ايران و كشورهاي غربي و بخصوص امريكا يك درصد اميد به موفقيت در كار اقتصادي بلند مدت از خوش خياليست البته انها كه بايد بدانند مي دانند و براي همين است كه سرمايه گذاري كلان در حال حاضر در بخش غير دولتي ديده نمي شود اصلا يك كلام جايي كه فردايش معلوم نيست جنگ خواهد شد يا نه سرمايه فراريست لذا حكومت بايد مابين در گيري با امريكا و اوضاع نابسامان اقتصادي از يك طرف و كوتاه امدن از مواضع و بهبود اوضاع اقتصادي از طرف ديگر يكي را انتخاب كندو چون ما سرلوحه كارمان هيهات من الذله است پس رونق اقتصادي بيشتر يك روياست و اين شعارهاي خودكفايي و توجه به داخل هم فقط در حد يك ايده براي انشاء دانش آموزان خوب است و نه بيشتر و اين را هم چهل سال تجربه ثابت كرده است
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    0 0
    کل اقتصاد کشور دچار مشکل است