با نزدیک شدن مراحل مونتاژ نهایی تلکسوپ 9 میلیارد دلاری جیمز وب، خطرات احتمالی در حین پرتاب و احتمال شکست در مرحله استقرار یکی از برجسته‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین پروژه‌های فضایی هر روز مشهودتر می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینتیفیک، جیمز وب یک تلسکوپ فضایی بسیار پیشرفته است که در صورت موفقیت در مراحل پرتاب و استقرار به عنوان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان شناخته خواهد شد. طبق محاسبات انجام شده جیمز وب با استفاده از طول موج بلند نارنجی- قرمز نور مرئی و از طریق نور مادون‌قرمز با طول موج مشخص کیفیت بی‌نظیری را ارائه خواهد کرد.

این تلسکوپ با همکاری سازمان‌های فضایی ناسا و آژانس فضایی اروپا در حال ساخت است. تلسکوپ جیمز وب که یک ابزار جانشین برای تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر است قرار است تا سال ۲۰۱۸ تکمیل و به وسیله موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب حداقل ۱۰۰ بار از هابل تیزبین‌تر است و قادر است به زمان پدیداری کیهان و انفجار بزرگ نگاه کند تا در نهایت از رازهای ناگشوده کهکشان‌های اولیه، پیدایش ستارگان، اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی و حیات در سایر نقاط عالم پرده بردارد.

با توجه به عظمت این پروژه و خطرات احتمالی در حین مراحل پرتاب در بهار 2019، سازمان فضایی ناسا اعلام کرد که تمامی مراحل پرتاب و استقرار 6 ماهه این تلسکوپ در مدار مورد نظر را بعد از چند بار بررسی، دوباره مورد بازبینی قرار خواهد داد.

یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی جیمز وب که ممکن است حتی پرتاب آن را با تاخیر مواجه سازد، مسئله عدم دسترسی بعد از پرتاب است.

با توجه به اینکه تلسکوپ فضایی هابل نیز بعد از پرتاب و استقرار به علت لرزش‌های حین مراحل پرتاب از تنظیم خارج شده بود و نمی‌توانست تصاویر مناسبی را ارسال کند، بنابراین به علت استقرار در فضای قابل دسترسی، گروهی از فضانوردان پس از آموزش با شاتل فضایی به ملاقات هابل در فضا رفتند و همزمان مراحل تعمیر و به روزرسانی را انجام دادند.

طبق محاسبات انجام شده قرار است تلسکوپ جیمزوب پس از پرتاب در یک سفر 100 روزه به فاصله 1.6 میلیون کیلومتری از زمین یعنی در جایگاهی فراتر از مدار ماه مستقر شود. با توجه به موقعیت خاص مدار موردنظر و قرارگیری بین خورشید و زمین، جیمز وب به صورت پایدار در این مدار باقی خواهد ماند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =