نخست وزیر عراق پس از اعلام جدایی از حزب دولت قانون، فهرست انتخاباتی را صبح امروز رسما اعلام کرد، در این فهرست چهره های پرنفوذ سیاسی عراق دیده می شود و شانس زیادی را برای العبادی رقم زده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صبح امروز حیدالعبادی نخست وزیر عراق فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق را اعلام کرد. بر اساس این گزارش چهره هایی همچون مقتدی صدر و عمار حکیم دیده می شود. گفته می شود فهرست العبادی از فهرست المالکی که هردو عضو یک حزب هستند از لحاظ سیاسی پربار تر است.

در این باره ایرنا گزارش داده است: همان طور که انتظار می رفت، حیدر العبادی و نوری المالکی دو عضو برجسته حزب الدعوه اسلامی عراق، دو فهرست انتخاباتی مجزا ارائه کردند و حزب الدعوه اسلامی عراق نیز تصمیم گرفت که در انتخابات جاری، موضع بی طرفی اتخاذ کند.

بعد از اعلام فهرست های انتخابی 'ائتلاف النصر' به رهبری حیدر العبادی نخست وزیر عراق و 'ائتلاف دولت قانون' به رهبری 'نوری المالکی'، حزب الدعوه اسلامی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که در انتخابات 2018 بی طرفی اختیار کرده و با هیچ فهرست انتخاباتی، ائتلاف سیاسی تشکیل نمی دهد.

این حزب در عین حال به اعضای خود اجازه داده است که به طور شخصی و نه عنوان حزبی با هر فهرست انتخابی که صلاح می دانند، ائتلاف کرده و در رای دادن در انتخابات آینده آزاد هستند.

حیدر العبادی نیز امروز یکشنبه در صفحه شخصی در توئیتر، با اعلام تشکیل فهرست انتخاباتی خود اعلام کرده است که هدف این ائتلاف سازندگی، توسعه و جذب سرمایه ها، مشارکت عمومی در اداره کشور و فراتر از چارچوب های سیاسی فرقه ای و قومی است.

طبق اعلام رسانه های عراق، فهرست انتخابی ائتلاف النصر (ائتلاف پیروزی) متشکل از دو ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و ائتلاف 'النصر العراق' به رهبری العبادی شکل گرفته و بر آن نام 'ائتلاف النصر' گذاشته اند و العبادی رهبری این فهرست انتخاباتی را بر عهده گرفته است.

مهمترین اعضای ائتلاف حیدر العبادی نخست وزیر، برخی شخصیت های حزب الدعوه اسلامی امثال 'ولید الحلی'، 'عباس البیاتی'، 'علی العلاق' و 'جاسم محمد جعفر'، جریان اصلاح طلب به رهبری 'ابراهیم الجعفری' وزیر خارجه عراق، 'حرکه العطاء' به رهبری فالح الفیاض رییس تشکیلات الحشد الشعبی، گروه مستقل ها به رهبری حسین شهرستانی و حزب فضیلت اسلامی هستند.

'عبدالرحمن اللویزی' نماینده استان نینوا در پارلمان عراق و 'خالد العبیدی' وزیر سابق دفاع عراق به علاوه 'سعد الحدیثی' سخنگوی دولت العبادی، مهمترین چهره های سنی در ائتلاف العبادی هستند.

ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری که با العبادی، فهرست انتخاباتی واحد تشکیل داده نیز شامل 9 گروه از گروه های مقاومت اسلامی از جمله عصائب اهل الحق، کتائب سید الشهداء، بابلیون (مسیحی)، رسالیون، کتائب امام علی (ع)، سرایا الخراسانی و سرایا الجهاد و البناء هستند.

علاوه بر گروه های مقاومت اسلامی، 11 حزب سیاسی در ائتلاف هادی العامری به فهرست مشترک العبادی - العامری پیوسته اند که مهمترین آنها، سازمان بدر، مجلس اعلای اسلامی و سازمان عمل اسلامی عراق هستند

از طرفی نوری المالکی نخست وزیر سه دوره گذشته انتخابات عراق - که دوره سوم را به خاطر فشار داخلی ناچار شد به نفع العبادی کنار برود - به همراه بخشی از اعضای حزب الدعوه اسلامی، برخی گروه های مقاومت اسلامی و جریان های سیاسی تازه تاسیس، بار دیگر با نام فهرست انتخاباتی' ائتلاف دولت قانون' وارد رقابت انتخاباتی شده است.

این درحالی است که تکلیف دو جریان سیاسی وابسته به سید عمار حکیم و مقتدا صدر در انتخابات آینده هنوز در هاله ای از ابهام است هرچند برخی از افراد مطلع عراقی گفته اند که احتمال دارد سید عمار حکیم و مقتدا صدر به فهرست مشترک العبادی - العامری بپیوندند.

'محمود الربیعی' عضو دفتر سیاسی گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق به رهبری 'قیس الخزعلی' امروز یکشنبه در گفت و گوی رسانه ای درباره تایید یا نفی پیوستن جریان حکیم و صدر به فهرست مشترک ائتلاف العبادی – العامری سکوت اختیار کرد.

'فادی الشمری' از اعضای برجسته جریان حکمت ملی امروز یکشنبه در صفحه شخصی خود نوشته است که 'در 48 ساعت آینده، منتظر شگفتی های مهمی که ساختار فهرست های انتخاباتی آینده را مشخص خواهد کرد، باشید.'

وی گفته است که جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم)، فهرست انتخاباتی خود را که به دور از فرقه گرایی و قومی است با مشارکت چهره های جوان و پر انرژی و تعدادی از جریان های جدید سیاسی اعلام می کند.

این درحالی است که مقتدا صدر غیر از دستوری که قبلا به جریان صدر صادر کرد و گفت که جریان صدر در این دوره از انتخابات، فهرست انتخابی نمی دهد و از فهرست های نزدیک به مطالبات صدری ها حمایت می کند، تاکنون موضع جدیدی اعلام نکرده است.

رسانه های عراق پیشتر نوشته بودند که جریان صدر درصدد حمایت از حزب کمونیست و جریان های مدنیت خواه در انتخابات آینده هستند.

در حالی که ساختار کلی فهرست های شیعی در حال روشن شدن است، هنوز پیرامون ساختار و شکل ائتلاف های سیاسی اهل سنت و کردها در عراق، ابهام وجود دارد.

تاکنون دو ائتلاف اهل سنت یکی به رهبری 'سلیم الجبوری' رییس پارلمان عراق و دیگری به رهبری 'اسامه النجیفی' معاون رییس جمهوری عراق روشن شده است اما هنوز دیگر فهرست های موازی، رقیب این دو فهرست بزرگ اعلام موجودیت نکرده اند.

موضع 'شیخ مهدی الصمیدعی' رییس دار الافتاء اهل سنت عراق که چند ماه قبل وعده داده بود که در انتخابات آینده، شگفتی ساز باشد، هنوز نامعلوم است و بخشی از جریان های اهل سنت که در طول سه سال اخیر منتقد جریان های موجود سیاسی بودند، نیز هنوز اعلام وجود نکرده اند.

وضعیت جریان های نزدیک به افکار حزب منحله بعث نیز از مسائل، بحث برانگیز است که وضعیت و گرایش های برخی ها روشن شده اما تاکنون به طور جدی، افکار و آراء خود را در صحنه تبلیغات انتخاباتی مطرح نکرده اند.

در بین کردها نیز جریان اپوزیسون کرد متشکل از ائتلاف 'برهم صالح' معاون سابق نخست وزیر عراق، جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق، از ائتلاف دو حزب حاکم در شمال عراق (اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان عراق) جدا شده اند و فهرست جداگانه داده اند.

به تبع این عدم یکدستی که در جریان های کرد ایجاد شده، حزب اتحادیه اسلامی کردستان عراق نیز اعلام کرده است که به دلیل عدم توافق برای تشکیل یک فهرست انتخابی واحد، این حزب به صورت جداگانه در انتخابات آینده شرکت می کند.

به این ترتیب ائتلاف کردها فقط محدود به دو حزب حاکم یعنی اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق خواهد شد و عدم اعلام تاسیس این فهرست انتخاباتی تا به این لحظه، گمانه زنی ها را در خصوص احتمال، عدم اتفاق یا حتی چند پاره شدن فهرست انتخاباتی دو حزب حاکم را بالا برده است.

رسانه ها: عمار حکیم و مقتدا صدر و حزب کنگره ملی به فهرست انتخابی حیدر العبادی پیوستند

در همین حال برخی رسانه های عراقی می گویند : جریان های سیاسی 'سید عمار حکیم' و 'مقتدا صدر' به علاوه حزب کنگره ملی (میراث سیاسی احمد الچلبی) به فهرست انتخابی حیدر العبادی نخست وزیر عراق پیوستند.

خبرگزاری های عراق روز یکشنبه به نقل از 'جاسم محمد جعفر' از اعضای فهرست انتخابی حیدر العبادی نوشتند که سید عمار حکیم و سید مقتدا صدر، سند پیوستن به فهرست انتخاباتی العبادی را امضا کردند.

از طرفی حزب کنگره ملی - میراث سیاسی احمد چلبی معاون سابق نخست وزیر عراق در امور اقتصادی - در بیانیه ای جداگانه، پیوستن خود را به فهرست انتخابی حیدر العبادی اعلام کرد.

ریاست حزب کنگره ملی عراق در حال حاضر در اختیار 'آراس حبیب' است.

جاسم محمد جعفر گفته است که فهرست انتخاباتی 'ائتلاف النصر' حیدر العبادی، در حال حاضر با پیوستن تعداد زیادی از شخصیت های اهل سنت عراق، یکی از فراگیرترین فهرست های انتخاباتی عراق است.


وی تاکید کرده است که تلاش می شود که برخی از جریان های سیاسی کرد عراق نیز به این فهرست انتخاباتی بپیوندند.

وی خاطر نشان کرده است که 'ائتلاف دمکراسی برای عدالت' به رهبری برهم صالح معاون سابق نخست وزیر عراق، یکی از مهمترین جریان های کرد است که احتمالا به فهرست ائتلاف النصر خواهد پیوست.

در حال حاضر غیر از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی معاون رییس جمهوری عراق، بقیه جریان های مهم سیاسی شیعه به علاوه بخش اعظم گروه های مقاومت اسلامی وابسته به الحشد الشعبی، به صفوف فهرست انتخاباتی ائتلاف النصر حیدر العبادی پیوسته اند.

اما در جلسه انتخاباتی العبادی و مالکی چه گذشت؟

بالاخره نشست حزب الدعوه به توافق بین نوری مالکی و حیدر العبادی برای تشکیل یک ائتلاف جهت ورود به انتخابات نینجامید و العبادی از تشکیل ائتلاف "النصر و الاصلاح" خبر داد و نوری مالکی نیز در راس ائتلاف دولت قانون تحت نظارت حزب وارد انتخابات می‌شود.

شبکه سومریه نیوز عراق صبح امروز گزارش داد: حیدر العبادی نخست وزیر عراق در صفحه خود در توییتر نوشت، ائتلاف النصر در راستای حفظ پیروزی، فداکاری شهدا و مبارزه با فساد و سهمیه‌بندی‌ها تلاش خواهد کرد.

نخست وزیر عراق در این راستا از فراکسیون‌های سیاسی خواست به ائتلاف ملی فراطایفه‌ای النصر بپیوندند.

وی خاطرنشان کرد، ائتلاف النصر برای تمامی عراقی‌ها کار کرده و در مسیر تقویت وحدت کشور و حاکمیت ملی گام برخواهد داشت.

ائتلاف النصر به ریاست العبادی تاکید کرد که قصد دارد روند سیاسی را اصلاح و به مبارزه با فساد بپردازد.

این ائتلاف در بیانیه‌ای آورده است: از تمامی گروه‌های ملی خیر با هر گرایشی استقبال می‌کند.

ائتلاف مذکور ادامه داد، در راستای ایجاد روند سیاسی جدید و ساخت نهادهای کشور طبق قانون اساسی تلاش خواهد کرد.

براساس بیانیه این ائتلاف، حال بعد از آزادسازی کل خاک عراق روند بازسازی کشور آغاز خواهد شد.

این ائتلاف افزایش ثروت‌های ملت و سرمایه‌گذاری روی آن به نفع کشور و بالا بردن سطح معیشتی و رفاه شهروندان را از دیگر اهداف خود برشمرد.

طبق بیانیه این ائتلاف، آنها در راستای حفظ مهارت و حرفه‌ای عمل کردن به همراه مشارکت دادن تمامی ساکنان استان‌ها در اداره عراق یکپارچه عزم‌شان را جزم کرده‌اند و از تمامی گروه‌های ملی استقبال می‌کنند.

رهبران حزب الدعوه عراق شب گذشته بعد از نشستی طولانی توافق کردند، حیدر العبادی در راس لیست النصر و الاصلاح قرار بگیرد، در حالی نور ی مالکی،‌ نخست وزیر سابق عراق در راس"ائتلاف دولت قانون" تحت نظارت حزب در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد.

ائتلاف‌های النصر و الفتح در قالب ائتلاف النصر

همچنین ائتلاف النصر به ریاست العبادی و ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری،‌ دبیرکل سازمان بدر که شامل مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست همام حمودی و فراکسیون‌های دیگر است، شب گذشته در قالب لیست النصر ائتلاف تشکیل دادند تا تحت این ائتلاف وارد انتخابات آینده شوند.

حزب الدعوه: ورود به انتخابات با نام این حزب ضروری نیست

حزب الدعوه نیز تاکید کرد، تمایل دارد انتخابات در موعد خود برگزار شود و هیچ ضرورتی برای ورود به انتخابات با نام این حزب نمی‌بیند.

این حزب افزود: ما امید داریم نتایج این انتخابات در تحقق اصلاح و تغییر مورد نظر در جهت خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان سهم بسزایی داشته باشد.

این حزب آورده است: اطمینان داریم می‌توانیم به مقابله با چالش‌ها رفته و به پیروزی برسیم. حزب از تمام توان خود برای حمایت از اعضا و طرفدارانش حمایت می‌کند.

طبق بیانیه الدعوه، رهبران حزب تصمیم گرفتند تحت عنوان یک حزب سیاسی در ائتلاف‌های سیاسی و انتخاباتی ثبت نام شده در اداره احزاب کمیسیون عالی انتخابات عراق شرکت نکنند.

طبق بیانیه حزب الدعوه، اعضای حزب در سطوح مختلف تشکیلاتی و رهبری در مشارکت در انتخابات تحت عناوین شخصی و لیست حزبی آزادی کامل دارند و می‌توانند در هر لیستی و یا ائتلافی نامزد شوند و ریاست هر لیست انتخاباتی را برعهده بگیرند.

همچنین تصمیم بر آن شد، نشست تشکیلاتی تبلیغ کنندگان و کمیته هماهنگی بین دو لیست اصلی برگزار و تصمیمات فنی سودمند به اطلاع رهبری حزب رسانده شود.
مالکی: با تعویق انتخابات مخالفیم

نوری مالکی، دبیرکل حزب "الدعوه الاسلامیه" نیز مخالفت خود را با تلاش‌ها برای تعویق انتخابات اعلام کرد و گفت: حزب کمیته‌ای عالی برای حمایت از دو ائتلاف جهت رقابت انتخاباتی تشکیل داده است.

مالکی گفت: تلاش‌ها برای به تعویق انداختن انتخابات و منع عراقی‌ها از احقاق حق‌شان در مشارکت در روند دموکراتیک قابل قبول نیست.

وی افزود: حزب الدعوه تصمیم گرفت در انتخابات پارلمانی و شورای استان‌ها در سال ۲۰۱۸ به واسطه دو ائتلاف انتخاباتی شرکت کند.

پیشتر در پی ثبت نام حزب الدعوه به عنوان یکی از احزاب تشکیل دهنده ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی تنش‌هایی در این حزب به وجود آمد به طوریکه هشت عضو از هیئت رئیسه حزب که شامل ۱۱ عضو است به آن انتقاد و آن را رد کردند.

خروج حزب الدعوه از لیست احزاب انتخاباتی یعنی دادن آزادی به اعضای حزب برای ورود به انتخابات به عنوان افراد مستقل یا در قالب دو ائتلاف النصر و الاصلاح یا ائتلاف دولت قانون.

منابع گفتند، بسته شدن باب ثبت نام ائتلاف‌های انتخاباتی مانعی نهایی در مسیر الحاق گروه‌های سیاسی و احزاب به لیست العبادی می‌شود.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، مهلت تمدید شده ثبت‌نام احزاب انتخاباتی روز پنجشنبه به پایان رسید.

برخی منابع نزدیک به حیدر العبادی می‌گویند، وی منتظر موافقت فؤاد معصوم، رئیس‌جمهوری این کشور برای تمدید مجدد دوره ثبت‌نام است.

العبادی در ثبت‌نام ائتلاف انتخاباتی ویژه خودش به دلیل ثبت‌نام به عنوان نامزد حزب الدعوه شکست خورد.

منابع عراقی اعلام کردند: العبادی ابتدا با سلیم الجبوری، رئیس پارلمان تماس گرفته و از او خواسته بود قانونی را برای ازسرگیری ثبت‌نام صادر کند اما وی اعلام کرده که این مساله تنها جزو اختیارات رئیس‌جمهوری است.

این منابع می‌گویند: فؤاد معصوم در روش حل بحران با اقلیم کردستان با العبادی اختلاف دارد و خواهان آغاز مذاکرات فوری میان بغداد و اربیل است. نگرانی‌هایی درباره تأثیر این مساله بر موضع معصوم درخصوص ازسرگیری ثبت‌نام احزاب انتخاباتی وجود دارد.

این منابع می‌گویند که العبادی منتظر پاسخ رئیس‌جمهوری است و در غیر این صورت انتخابات را برای شش ماه دیگر به تأخیر می‌اندازد.

 انتخابات 12 ماه می 2018 (22 اردیبهشت ماه 97) همزمان هم انتخابات شورها و هم انتخابات پارلمانی را شامل خواهد شد.

با توجه به اینکه نظام اداره عراق مبتنی بر پارلمان است و انتخاب نخست وزیر، رییس جمهور، رییس پارلمان و وزیران کابینه مرتبط با انتخابات پارلمانی است، بر همین اساس، انتخابات پارلمانی که هر چهارسال یکبار در عراق برگزار می شود، از اهمیت بالایی برخورد دار است.

به دلیل این که انتخابات امسال، اولین انتخابات بعد از پیروزی کامل عراق بر گروه تروریستی داعش است، این انتخابات با اهتمام مضاعفی مورد توجه جریان های سیاس داخل عراق و کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته و گفته می شود که این انتخابات ساختار آینده سیاسی عراق را ترسیم می کند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =