بهروز کمال‌وندی سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی، ضمن خوب خواندن همکاری های ایران و روسیه در عرصه انرژی هسته ای، گفت: هدف این است که طرح های در دست کار را سرعت بدهیم تا زودتر از برنامه ریزی ها به نتیجه برسیم.

کمال‌وندی سرپرست هیات هسته ای ایرانی شامگاه سه شنبه در پایان مذاکرات خود با مقام های روسی در مسکو به خبرنگار ایرنا گفت: بین سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت روس اتم مشورت های دوره ای برگزار می شود.

وی یکی از موضوع های مذاکرات با بوریس لیخاچف رئیس و نیکلای اسپاسکی معاون امور بین الملل شرکت روس اتم را که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران برگزار شد، واحد اول نیروگاه هسته ای بوشهر خواند و گفت: در این نشست ها با شرکت محمود جعفری مجری طرح های نیروگاه اتمی بوشهر، مسائل جانبی واحد اول که در حال فعالیت است، مورد مذاکره قرار گرفت.

اجرای طرح های دوم و سوم نیروگاه بوشهر:

معاون بین الملل و حقوقی سازمان انرژی اتمی ایران در باره روند اجرای طرح احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر نیز گفت: در اجرای این طرح ها، اقداماتی انجام شده و همچنین قرار است صورت گیرد که مسائل پیش رو با طرف روسی بررسی شد.

وی ادامه داد: در رابطه با واحدهای دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر در چارچوب زمان بندی پیش بینی شده جلو می رویم و عقب نیستیم، بلکه فکر می کنم زمان اجرای طرح را کوتاه تر می کنیم.

کمال‌وندی گفت: براساس پیش بینی ها واحد دوم در حدود هشت سال و واحد سوم 10 ساله به بهره برداری می رسد، اما هدف این است به کارها سرعت بدهیم تا زودتر از برنامه ریزی به نتیجه برسیم.

مشکل در ساخت واحد اول نیروگاه هسته ای بوشهر:

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در باره روند ساخت واحد اول نیروگاه هسته ای بوشهر هم گفت: در ساخت این واحد با مشکل طولانی شدن اقدامات احداث مواجه شدیم و علت این مساله تحریم های غربی بود.

وی افزود که اصرار داشتیم نیروگاه نیمه کاره تکمیل شود.غربی ها تجهیزات نیروگاه را تحویل نمی دادند و در ساخت مشکلاتی ایجاد شد، ولی توانستیم فائق شویم و اکنون از آن بهره برداری می کنیم.

همکاری ایران و روسیه در چارچوب برجام:

معاون سازمان انرژی اتمی در ادامه، در باره همکاری ایران و روسیه در چارچوب برجام گفت که مجموعه ای از همکاری ها در چارچوب این توافق بین دو کشور وجود دارد.

وی افزود: در این عرصه پیش و پس از امضای برجام بین دو کشور همکاری های خوبی صورت گرفته که ادامه دارد و روس ها به اجرای توافق کمک کردند.

کمال‌وندی ادامه داد: یکی از همکاری های تهران و مسکو، مبادله اورانیوم غنی شده ایران با کیک زرد بود که خوب انجام گرفت. قول و قرارها انجام شد و در زمینه ایزوتوپ پایدارهم همکاری خوبی با روسیه داریم.

وی گفت: در این عرصه دو طرف هیات های مختلف تبادل کرده اند و مذاکرات گسترده ای انجام گرفته است و در چارچوب برجام همکاری ها در عرصه ایزوتوپ های پایدار عملی شد.

پیشرفت ها در چرخه سوخت هسته ای:

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین در زمینه اقدام های صورت گرفته سوخت هسته ای در ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی بر چرخه سوخت تسلط دارد که دربرگیرنده اکتشاف، تبدیل و غنی سازی تا تولید سوخت و پسماند است.

وی افزود: ایران دانش کافی را در این عرصه دارد. در این چرخه در جاهایی می توانیم خودکفا باشیم و در مواردی نیاز به همکاری بین المللی داریم.

کمال‌وندی ادامه داد: برای نمونه در اکتشاف و استخراج وضعیت خوبی داریم، اما میزان منابع موجود در کشور پاسخگوی صنعت هسته‌ای نیست و لذا نمی توانیم به منابع داخلی تکیه کنیم، بلکه باید در کنار آن به منابع خارجی هم دسترسی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در غنی سازی وضعیت خوبی داریم، ماشین های پیشرفته (دستگاههای سانتریفیوژ) هم در زمان مناسب به تولید انبوه می رسد. محدودیت برجام که تمام شود ظرفیت غنی سازی نسبتا خوبی خواهیم داشت که حداقل توان تولید سوخت یک نیروگاه را پیدا می کنیم و می توانیم آن را تامین کنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: در تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران تجربه خوبی داریم، لکن برای راکتورهای تحقیقاتی جدید از جمله آب سنگین «خنداب» (اراک) و قدرت مانند نیروگاه هسته ای بوشهر نیازمند توسعه صنعت تولید سوخت هستیم.

وی افزود: برای این کار به همکاری با کشورهای دوست و دارای تجربه در این صنعت نیازمندیم و طبیعتا روسیه جایگاه بالایی دارد و در این رابطه یک نقشه راه (ژانویه گذشته) امضا کردیم.

معاون سازمان انرژی اتمی در پایان مصاحبه با خبرنگار ایرنا نیز ضمن ارزشمند خواندن رویکرد مسکو در چارچوب برجام، اظهار کرد: در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام (نشست هشتم وین) نیز روسیه مانند همیشه مواضع منطقی و خوبی داشت.

برجام 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان «مذاکرات قرن» نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید.


روس اتم و پروژه های در دست اجرا در ایران و جهان:

شرکت دولتی روس اتم و همچنین چند شرکت تخصصی وابسته مسئولیت ساخت نیروگاههای هسته ای جدید و تامین نیازهای سوختی واحد اول نیروگاه بوشهر را براساس توافق های انجام شده بر عهده دارند.

براساس برنامه های پیش بینی شده در قرارداد ساخت نیروگاههای هسته ای جدید، سهم مشارکت ایران 10 درصد است و افزون بر آن توافق شده تا پیمانکاران ایرانی هر کار مربوط به پروژه ها که توان انجام آن را دارند، بر عهده گیرند.

با توجه به این توافق و همچنین مسئولیت اجرای عملیات ساختاری اولیه مانند عملیات ساختمانی نیروگاهها از سوی پیمانکاران داخلی، سهم شرکت های ایرانی تا 25 درصد کل کارها را شامل می شود.

روسیه در صنعت ساخت نیروگاه هسته ای یکی از پیشروترین های جهان است و بیشتر کشورهایی که در حال ساخت نیروگاه اتمی هستند از جمله چین و هند، با روس ها مشارکت دارند.

به لحاظ تولید سوخت هسته ای هم 40 درصد غنی سازی جهان در روسیه انجام می شود و هدف راهبردی این کشور نیز افزایش آن به 60 درصد تا سال 2030 است.

روس اتم با سهم 40 درصدی در بازار غنی سازی اورانیوم و 17 درصد تولید سوخت هسته ای جهان، در برگیرنده 260 شرکت به عنوان زیر مجموعه و همکار با 400 هزار کارشناس و کارمند در 40 کشور جهان است.

این شرکت همچنین ارزش قراردادهای زمان حاضر خود را 110 میلیار دلار اعلام کرده که حدود 72 درصد آن مربوط به طرح های خارج از روسیه است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =