شاعری که فروشنده کتابش شد/ مقابله به مثل با شیوه ادبی!

مهر نوشت: لادن نیکنام، شاعر و نویسنده بعد از این‌که نتوانست با برخی کتابفروشان و موسسات پخش کتاب برای پخش تازه‌ترین اثر منتشر شده از خودش به توافق برسد؛ تصمیم به عرضه بدون واسطه کتابش در فضای باز خانه هنرمندان گرفته است تا به گفته خود بتواند کتابش را به دست مخاطبان برساند.

نیکنام درباره این موضوع گفت: «تازه‌ترین دفتر شعر من با عنوان «دوازده بچه‌ای که نداشتم» به تازگی از سوی نشر ایلیا در شهر رشت منتشر شده است. ناشر من به دلیل موقعیت جغرافیایی خود اعلام کرد که کتاب را تنها در گیلان و مازندران عرضه می‌کند و توزیع آن در تهران بر عهده خود من خواهد بود و من نیز این مساله را پذیرفته بودم و فکر می‌کردم پس از ۲۰ سال سابقه فعالیت مطبوعاتی فرهنگی در این زمینه مشکلی نداشته باشم.»

وی ادامه داد: «من با همین پیش ذهنیت به کتابفروشی‌های تهران مراجعه وخواستار عرضه کتاب شعرم به صورت چند نسخه‌ای در آنها شدم اما در کمال تعجب قریب به تمامی آنها از پذیرش کتاب من سرباز زدند و بهانه‌شان این بود که ما از شخص کتاب نمی‌گیریم و من را در نهایت راهی موسسات پخش کردند.»

نیکنام افزود: «دو موسسه بزرگ و اصلی پخش کتاب در تهران به من می‌گویند که اصلا کتاب شعر پخش نمی‌کنند و کارشان تنها عرضه داستان است و در کنار آن اذعان دارند که اگر کار شعر هم توزیع کنند، صرفا شامل آثار شاعرانی مثل فروغ و اخوان و شاملو و شمس لنگرودی و احمد رضا احمدی خواهد بود. مگر ما تنها همین شعرا را داریم و انگار مادام‌العمر این شعرا برای ما کفایت می‌کنند. به واقع از نگاه کتاب فروشان ما، شاعران دهه چهل برای ادبیات ما کافی هستند و لزومی به تولد و یا تولید اثر شاعر تازه‌ای نیست.»

این شاعر و نویسنده همچنین گفت: «در این رویداد کسی مقصر نیست و در عین حال همه مقصر هستند. ناشر شعر چاپ نمی‌کند، چون فکر می کند فروش ندارد. پخشی هم شعر توزیع نمی‌کند چون دلیلی مشابه دارد و مردم هم ترجیح می‌دهند از اشعار فضای مجازی استفاده کنند تا اینکه بخواهند هزینه‌ای بکنند و در نتیجه وضع به شکلی شده که انگار دیگر جامعه ما نیازی به شعر ندارد.»

وی در عین حال گفت: «در این موقعیت تصمیم گرفتم که خودم کتابفروش شوم و  امروز (پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت) از ساعت ۶ تا هشت عصر در فضای باز حیاط خانه هنرمندان دفتر شعرم را به فروش برسانم تا لااقل مخاطب از آن دور نماند.

بنا بر این خبر در این مراسم شاعران و نویسندگانی چون مهسا ملک‌مرزبان، شادمهر راستین، شهاب نادری مقدم، کامران رسول‌زاده، علیرضا میرعلینقی و برخی چهره‌های سینمایی حضور خواهند داشت.

 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =