رئیس فرهنگستان علوم: دکتر کریم مجتهدی فیلسوفانه زندگی کرده است

مراسم بزرگداشت دکتر کریم مجتهدی، فیلسوف، استاد دانشگاه و مترجم برجسته کشور، شامگاه چهارشنبه ۲۹ شهریور با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، مهدی محقق، ریاست سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، شهین اعوانی، مهدی گلشنی و حسن بلخاری در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین دكتر رضا داوري اردكاني در مراسم بزرگداشت دكتر كريم مجتهدي با اشاره به سابقه پنجاه ساله دوستي و همدلي با دكتر مجتهدي و بيان ويژگي هاي ممتاز اخلاقي و علمي ايشان اظهار داشت كه دكتر كريم مجتهدي فيلسوفانه زندگي كرده و همه عمر خود را صرف فلسفه كرده است.

داوری گفت: اهل فلسفه با هم اختلاف دارند، اما اختلاف آنها هم دوستانه است. دکتر مجتهدی شاید اولین ایرانی است که در اروپا دکتری فلسفه گرفته است اما اینجایی ترین استاد فلسفه است و همه زندگی خود را صرف فلسفه کرده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم، ضمن تکریم شخصیت دکتر کریم مجتهدی اظهار داشت: ویژگی ممتار شخصیت این استاد بزرگوار آن است که در تاریخ فلسفه ایرانی اسلامی ما در مرز میان فلسفه اسلامی و فلسفه غربی قرار دارد و این در مرز بودن، بسیار مهم است

حسن بلخاری افزود: دکتر مجتهدی یکی از سرچشمه های سالم آشنایی ما با کانت و هگل و هایدگر است، زیرا این فیلسوفان را با احترام به اصل متن و چنانکه هستند معرفی کرده است.

کریم مجتهدی نیز در این مراسم گفت: من پس از بازنشستگی بیش از هر عنوان دیگر یک دانشجو بوده ام و کتابهایی را که بلد نبودم، خواندم. فلسفه عشق به یادگیری است و بزرگترین نعمتی که خداوند به انسان داده است، نعمت آموختن است و همان طور که اگر کسی نعمت حیات را از ما بگیرد، به ما ظلم کرده است، اگر کسی بخواهد نعمت یادگیری را از انسان بگیرد نیز ظلم کرده است.

این استاد فلسفه خاطر نشان کرد: امروز چنانکه باید از دانشگاه ها نتایج مثبت حاصل نمی شود و این برای کشوری که فرهنگی کهن دارد، مایه تاسف است. متاسفانه امروز توجه به علوم جدید که البته در جای خود لازم و مفید هستند، چنان زیاد شده است که دیگر آن هدف مهم که همان خواست آموختن است، چندان مورد توجه نیست.

/6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =