ایرنا نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفت و گو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ترکیه موضوع تحریم اقلیم کردستان را به علت اصرار آنها برای برگزاری همه پرسی بررسی می کند.

اردوغان در این مصاحبه که شب گذشته انجام شد، گفت: تحریم اربیل در شورای عالی امنیت ملی ترکیه بررسی شده و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ و اعلام خواهد شد.

وی همچنین از طرح موضوع اعزام نیروی نظامی به خارج از مرز در مجلس ترکیه در روز شنبه(فردا) خبر داد و افزود: مجلس ترکیه با برگزاری یک نشست فوق العاده درباره این موضع و در خصوص اعزام نیروی نظامی به خارج از کشور تصمیم گیری خواهد کرد و با این تصمیم، روند کنونی سمت و سوی متفاوتی خواهد یافت.

وی ادامه داد: با توجه به تصمیم مقامات اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی در تاریخ 25 سپتامبر(سوم مهر)، نشست شورای امنیت ملی ترکیه که قرار بود در تاریخ 27 سپتامبر(5 مهر) برگزار شود، در روز 22 سپتامبر(31 شهریور ـ امروز) برگزار می شود و پس از آن بلافاصله شورای وزیران نشست برگزار می کند تا گامهای لازم برداشته شود.
وی با اشاره به تصمیم گیری در خصوص زمینه تحریم های ترکیه علیه اقلیم کردستان عراق در نشست شورای امنیت ملی گفت: زمان بندی این تحریم ها و نقشه راه آن نیز پس از بررسی در نشست شورای امنیت ملی و هیات وزیران اعلام خواهد شد.
اردوغان با اشاره به رایزنی نخست وزیر ترکیه با نخست وزیر عراق در این خصوص بیان کرد: خود من هم در این باره با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهر آستانه و هم در حاشیه اجلاس سازمان ملل گفت و گو کردم.
وی در خصوص سرنوشت خط لوله نفت کرکوک - یومورتالیک نیز گفت: این موارد به صورت جامع بررسی خواهد شد و اقدامات و نقشه راه ترکیه را بر اساس آن اعمال خواهیم کرد.

اردوغان در خصوص روابط کشورش با آلمان نیز بیان کرد: مشکلی با مردم آلمان نداریم ولی مشکل، برخی افراد در مدیریت آلمان هستند و رفتارهای اشتباه در آنجا هم نشات گرفته از موضع مخالفت با جمهوری ترکیه است.
وی همچنین در پاسخ به سوال افزایش همکاری ترکیه با روسیه و ایران به عنوان دو حامی بشار اسد و موضع ترکیه در این زمینه گفت: ما ادامه حاکمیت اسد در سوریه را یک جنایت می دانیم و این که چه کسی بعد از بشار اسد باید بر سر قدرت بیاید، مساله خود مردم سوریه است و معتقدم مردم سوریه رهبر ایده آل خود را پیدا خواهند کرد و اگر ما به دموکراسی و حاکمیت قانون معتقد باشیم، باید به مردم نیز ایمان داشته باشیم.
وی در خصوص منطقه عاری از درگیری در سوریه و تدابیر روسیه و ترکیه نیز گفت: تدابیر امنیتی روسیه در خارج از مرزهای منطقه عاری از درگیری در استان ادلب سوریه و نیز اقدامات امنیتی ترکیه در داخل این منطقه انجام می شود و روسیه و ترکیه به همکاری خود ادامه می دهند.
وی با اشاره به دیدار خود رئیس جمهوری روسیه در آنکارا در اوایل هفته آینده و با سخت خواندن مساله سوریه گفت: در خصوص همه این موضوعات به طور کامل بحث خواهیم کرد و در زمینه اقدامات مشترک و پاکسازی کامل منطقه از دست تروریست ها و برقراری صلح به رایزنی خواهیم پرداخت.

وی اظهار کرد: در خصوص این موارد با رئیس جمهوری ایران نیز در نیویورک بحث و تبادل نظر کردیم و چند روز پیش نیز در آستانه گفت و گو کرده بودیم و در جریان سفر چهارم اکتبر(12 فروردین) به تهران نیز به مذاکره خواهیم پرداخت.
وی بیان کرد: در زمان سفر به ایران نشست شورای استراتژیک دو کشور نیز برگزار خواهد شد و مقدمات این نشست پیشتر آغاز شده است و پیش از سفر من، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه به ایران سفر خواهد کرد.
اردوغان افزود: روابط رو به رشد ترکیه با ایران و روسیه به معنای تضعیف روابط آنکارا با ناتو نیست و این روابط هیچگاه خللی در عضویت ترکیه در ناتو ایجاد نخواهد کرد چرا که تعداد زیادی از اعضای ناتو با بسیاری از کشورهای خارج از ناتو روابط تجاری و دفاعی دارند و ترکیه نیز روابط تجاری قابل توجهی با ایران و روسیه دارد.
وی تاکید کرد: اگر ترکیه از کشورهای عضو ناتو سلاح هایی را دریافت نکند، نیازهای تسلیحاتی خود را از کشورهای غیر عضو ناتو تامین خواهد کرد چرا که حفظ امنیت خود را ضروری می داند و بر این اساس با روسیه در مورد خرید سامانه موشک های دفاعی اس 400 توافق کردیم.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =