حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز جمعه ادعای اخیر نماینده آمریکا در باره ارتباط ایران با حمله موشکی (نیروهای مردمی و ارتش) یمن به عربستان را غیر قابل اثبات و نمایش تبلیغاتی آمریکا خواند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعیدی نژاد با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: خانم نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با قرار دادن موشکی در پس زمینه صحنه مصاحبه خود با حضور منتخبی از خبرنگاران در پایگاهی نظامی نزدیک واشنگتن دی سی (پایتخت ایالات متحده)، تلاش تبلیغاتی زیادی کرد که خبرنگاران را قانع نماید که ایران موشک های لازم را برای شلیک به خاک عربستان سعودی در اختیار یمن قرار داده است.

سفیر کشورمان در لندن افزود: اما شواهد فنی بسیار محدودی که وی فقط بیان کرد و حتی قادر به نشان دادن آنها هم نبود، به هیچ وجه برای اثبات این مطلب که این همان موشک قیام ایران می باشد، کافی نبود. حتی بر فرض اثبات ایرانی بودن موشک، او برای اثبات اینکه این موشک ایرانی (که بخشی از آن به نمایش گذاشته شده بود) از خاک یمن به عربستان شلیک شده است، دو امر دیگر را می بایست اثبات می کرد که اصلا نتوانست و لذا حتی آنها را مطرح هم نکرد، یکی اینکه این دقیقا همان موشکی است که به فرودگاه عربستان شلیک شده است و آنها همان موشک و نه موشکی از جای دیگر را برای نمایش به آمریکا آورده اند و دوم اینکه می بایست اثبات می کرد که ایران این موشک را مخفیانه بعد از زمان تصویب قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه یمن و نه قبل از صدور این قطعنامه، به ارتش آن کشور تحویل داده است.

به نوشته بعیدی نژاد؛ حتی با اثبات این موارد، خانم هیلی باید دلایل قانع کننده ای ارائه می کرد که ایران چگونه در شرایطی که یمن تحت شدیدترین نظارت های بین المللی و تحت محاصره کامل دریایی، هوایی و زمینی قرار دارد، توانسته است تعداد زیادی از این موشک ها را به این کشور تحویل دهد، که شواهدی هم در این باره ارائه نکرد.

وی افزود: به هر صورت در همان ساعاتی که خانم هیلی مشغول اجرای این نمایش ساختگی بود، عربستان باز هم با سلاح های آمریکایی خود به یمن حمله کرد که در اثر آن عده زیادی کشته شدند. بی شک آمریکا که خود با صدور ده ها میلیارد دلار اسلحه به عربستان، نقش مستقیمی در کشتار مردم بیگناه دارد، از هیچگونه مشروعیتی برخوردار نیست که بخواهد خود را در جایگاه دفاع از مردم یمن قرار داده و بحثی نسبت به ضرورت توقف ارسال سلاح به یمن را دنبال کند.

هیلی روز گذشته (پنجشنبه) با حضور در یک پایگاه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حومه واشنگتن و بدون اشاره به حمایت‌های تسلیحاتی بی‌دریغ کاخ سفید از عربستان سعودی برای بمباران مردم مظلوم یمن، ایران را به تجهیز جنبش انصارالله برای حمله موشکی به ریاض متهم کرد.

این اقدام با واکنش فوری «غلامعلی خوشرو» نماینده ایران در سازمان ملل متحد مواجه شد که با رد مجدد ادعای ارسال موشک به یمن، آن را نشانه بارزی از نقش مخرب، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه آمریکا دانست.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز با مقایسه کنفرانس خبری «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با سخنرانی مشهور و سراسر دروغ «کالین پاول» وزیر امور خارجه اسبق این کشور، نوشت: این نمایش و نتایج آن را قبلا در سازمان ملل متحد دیده بودم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =