هادی عامل گزارشگر و مفسر کشتی توضیحاتی درباره مسابقات انتخابی آزاد تیم‌ملی کشتی داد.

زاوش محمدیمسابقات انتخابی تیم‌های ملی با هیجانی بالا در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزار شد.مسابقاتی که اقلا در کشتی آزاد پر بود از درخشش ستاره ها. مثلا عبادی در وزن 71 کیلوگرم همه چشم ها را به خود خیره کرد. حسن یزدانی نامی دوباره توانمندی هایش را به رخ کشید. یدالله محبی و داداش پور برای رسیدن به دوبنده تیم ملی سنگ تمام گذاشتند و قهرمانان جهان و المپیک را شکست دادند. این رقابت ها دلیلی بود تا در تماسی با هادی عامل ، این رقابت را باری دیگر بررسی کنیم.

سطح مسابقات را چطور دیدید؟

فکر می کنم این مسابقات انتخابی حالا به غیر از دو سه نفری که در کشتی آزاد مثل حسن رحیمی و رضا یزدانی آسیب دیده بودند و به مسابقات نرسیدند تقریبا همه سرمایه های کشتی آزادمان حضور داشتند و اتفاقا رقابتها کیفیت خیلی بالایی هم داشت. در فرنگی ولی خیلی انتقاد بود که اسمی ها کشتی نگرفتند. ولی یادمان باشد اسمی هایی مثل حمید سوریان ، امید نوروزی و قاسم رضایی دیگر سن های شان هم خیلی بالا رفته و شاید تصمیم دارند که دیگر کشتی نگیرند و به همین دلیل هم در مسابقات انتخابی شرکت نکرده‌اند. 

کشتی های آزاد به نظرم خیلی سطح بالایی داشت. ببینید که مثلا در دسته 71 کیلو گرم جوانی مثل عبادی آمد و نشان داد پدیده آینده کشتی ایران است.داداش پور در وزنش نفر سوم دنیا ، حسین خانی را بردو توانست قهرمان شود.یدالله محبی مثلا عالی بود. دو بار بردن کمیل قاسمی دارنده دو مدال نقره المپیک اصلا کار ساده ای نیست. این بچه ها نشان دادند توانمندی های بالایی دارند. به نظرم وقتی انتخابی را جدی و برنامه دار اجرا کنیم ، انگیزه ها می رود بالا ، تیم ملی مان هم پویا تر می شود.

گفتید عبادی. به نظرم او پدیده بود . بخصوص فنی که اجرا کرد و همه شگفت زده شدند!

دقیقا فنی که عبادی در رقابت با حریف کردستانی اش زد ، یکی از فنون ترکیبی و تماشایی بود که لنگه اش را کمتر دیده بودیم. خود من هم شگفت زده شدم و نمی دانستم دقیقا بگویم اسمش چه بوده است. بعد از پایان رقابت ، حتی اعضای شورای فنی هم آمده بودند می پرسیدند و خودشان هم نمی دانستند او چه فنی زده . می خواستند من نام فن را برای شان بگویم! چند تا فن را با هم ترکیب کرده بود.خیلی هم عالی اجرایش کرد.این پسر توانمندی های بالایی داشت. بعد از مسابقات به آقای رسول خادم گفتم باید روی این بچه کار کنند ، او نشان داد پدیده مسابقات و حسن یزدانی دوم ماست. او در المپیک 2020 می تواند حسن یزدانی باشد. اتفاقا خود آقای خادم هم همین نظر را داشت. خیلی خوب فن اجرا می کرد و خیلی جسور بود. نوعی از کشتی که باعث زیبایی اش می شود.این پسر یا ستاره هایی مثل او را اگر رها نکنیم ، می توانند و توانمندی های بالایی هم دارند.

ولی خیلی از نظر بدنی کم آورد و مثل ابر بهاری کشتی می گرفت!

یادمان نرود این بچه و بچه های دیگر مثل او کم تجربه هستند. باید به مسابقات مختلف بروند.باید بدن شان به بدن قهرمان های دنیا بخورد تا بتوانند کشتی بلد بشوند. باید عیب های شان در تورنمنت های مختلف در بیاید. اقلا تا کشتی گیر شش دانگ شدن باید دو سه سالی حسابی روی شان کار بکنند و فرصت بیکاری به آنها داده نشود. این ها استعدادش را دارند و باید یادشان بدهیم که چطور به یک قهرمان بزرگ تبدیل شوند. مثلا همین یدالله محبی که این قدر خوب توانست کمیل قاسمی را با پلنگ شکن شکست دهد ، آن هم دو بار او را ببرد ، نشان داد کشتی گیر با استعدادی است.

به نظر می رسد این بار برای تغییر نسل خوب زمانی را انتخاب کردیم.

دقیقا در همه دنیا در این وقت تغییرات را ایجاد می کنند. یعنی سال بعد از المپیک. ما یک مشکلی در ورزش مان داریم که امیدوارم حل شود. مشکل انتخابات کمیته ملی المپیک. کمیته انتخاباتش دیر برگزار می شود. ما رئیس کمیته را دو سال بعد از المپیک انتخاب می کنیم. این یک ضربه اساسی است و ما زمان را از دست می دهیم و وقتی برای آماده سازی تیم های مان نمی ماند. بارها همه کارشناسان در این باره حرف زدند اما در نهایت کسی به حرف های مان توجهی نمی کند.

درباره کشتی فرنگی چطور؟ به نظر می رسد شرایط اصلا خوب نیست.

ببینید فرنگی داستان جدایی دارد. نمی خواهم دوست عزیزم محمد بنا را نقد کنم.او مربی بزرگی هم هست. همه ما به او مدیونیم ولی... او راهی را می رفت که آخرش شرایط امروز بود. ایشان کشتی گیران را در تیم ملی انتصاب می کردند، عبدولی را انتخاب می کردند، سوریان را و بقیه تیم. نفرات دوم و سوم دیگرانگیزه ای برای کار نداشتند و پشتوانه ها از بین می رفتند.

الان واقعا پشتوانه نداریم. الان یک یوسف قادریان و صالحی زاده خوب هستند اما خیلی کارشان سخت است و به نظرم کشتی فرنگی ما چندسالی افت می کند. الان پیش بینی نکنیم بهتر است ولی کار سختی در فرنگی در پیش داریم.

256 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    باسلام. من خودم یک پیشکسوت کشتی هستم وسالهای است که گزارش اقای عامل را گوش می دهم.به نظرم می رسد ایشان دیگر باید خود را بازنشست کند.ایشان سالهای است که یک مشت حرفهای تکراری وخسته کننده را تحویل مخاطب کشتی می دهد.اخیرا هم بیشتر گزارش او شده تعریف از فدراسیون کشتی و تصمیمات ان فدراسیون که مشمئز کننده شده.بهتر است دیگر جناب عامل میدان را برای جوانتر ها خالی کند. گرازشگران جوان کشتی براین باور هستند. که اقایان عامل و اعتصامی به علت تملق از فدراسیون کشتی همیشه برای گزارش کشتی در الویت هستند.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    24 7
    چه فنی بود ..مایه یک دست وگرفت در حالت خاک درخت کن کرد با فیتله پیچ برد به پل خاک کرد