مثلث همکاری شورای شهر، شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد شکل می‌گیرد

‎اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تعامل سه جانبه میان شورا، شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع ‎تحول فرهنگی شهر تهران تاکید کردند.

‎به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اين ديدار سيدعباس صالحي وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامه‌ای که در آغاز فعالیت شورای شهر پنجم مبنی بر اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای همکاری با شورای شهر و شهرداری توسط وزیر فرهنگ صادر شده بود گفت: اگرچه چنین نامه ای چندان متعارف نبود اما نشان از توجه جدی وزارت فرهنگ به ضرورت و اهمیت همکاری این وزارتخانه با مدیریت شهری تهران در حوزه فرهنگی داشت.

‎او گفت: پس از استقرار شورا رويكرد ما ايجاد حلقه ارتباطي مناسبي با شهرداري بود و با امدن آقای صالحی امیری به حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری این نقاط اتصال برای آغاز همکاری های روشن تر و موثر تر فراهم شده است.

‎او افزود: با نگاه فرهنگی و اجتماعی و نه صرفا خدماتی به شهرداری می توان مناسبات بین شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مناسبات حداکثری تبدیل کرد و در سطوح مختلف می توان افق همکاریها را گسترش داد.

‎وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: حفظ و توسعه زیر ساختهای فرهنگی و هنری و بازآفرینی ها و حمایت از فعالان فرهنگی هنری و حوزه های موثر در این عرصه که دامنه ای بسیار گسترده و قابل توجه دارد از اهميت برخوردار است.

او اهميت به حوزه آموزش و پژوهش را متذكر شد و گفت : در بخش حوزه های آموزش و پژوهش های فرهنگی و هنری که هم ما و هم شهرداری در آن فرصت های خوبی داریم برای کار و همکاری قابل توجه است و بايد آن را تقويت كرد.

‎صالحي تاكيد كرد: فرهنگ شهروندی تهران هم برای تهران و هم در سطح کشور مهم و ‎موثر است و سرفصل های دیگری که باید به ان بپردازیم.

‎او افزود: در شورای شهر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازو کارها و مجموعه های فرهنگی و هنری خوبی وجود دارد . معاونت ها و سازمانهای زیر مجموعه وزارتخانه می توانند نقش و کارکرد خوبی ایفا کنند و با اتصال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرداری تهران و قوی و موثر بودن ان که به سرعت باید وارد حوزه عملیاتی شود افق همکاری های بسیار وسیعی پیش رو خواهد بود .

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: نشست با شهردار و معاون فرهنگی اجتماعی و اهمیت تعامل و پشتیبانی شورا در کمک به رفع کندی ها و تسریع در انجام کار بسیار مفید و سراغاز خوبی است و این همکاری ها در دوسطح تعامل با خود شورا و نیز با شهردای در نشست با شورای معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل پیگیری است . بحث افق فرهنگی هنری و استراتژی های شهر تهران می تواند در نشست با شورای معاونین باز و بررسی شود و اولین نشست می تواند ظرف دو هفته برقرار شود .

او افزود: در حوزه مطالعات پژوهش ها نیز ارتباط موثری بین پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران می تواند برقرار شود.

‎حق شناس: استراتژي فرهنگي واجتماعي شهر در حال تدوين است

‎در این دیدار رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اعضا و کمیته های زیر مجموعه کمیسیون را معرفی کرد و بر ضرورت شكل گيري مثلث همكاري ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، شهرداري و شورا تاكيد كرد.

‎ محمدجواد حق‌شناس گفت: استراتژی های حوزه های زیر مجموعه کمیسیون فرهنگی شامل استراتژی هاي فرهنگی ، اجتماعی ، هنری ، ورزشی ، میراث فرهگی و گردشگری کمیسیون برای تهران در حال تدوین است.

ا‎و به برخی مسئولیت های مشترک بین وزارت فرهنگ و مدریت شهری تهران از جمله برج آزادی و برخی موزه های شهر مثل موزه هنرهای معاصر و خانه هنرمندان ، موضوع کتابخانه ها و مراکز سینمایی بزرگ و زمینه همکاری های مشترک اشاره کرد و گفت : می توان با برنامه ریزی در چارچوب منطقه ۶ و ۱۲ و تالار وحدت و خانه هنرمندان نقطه ثقل و گسترشی برای فعالیت ها و پیشبرد برنامه های فرهنگی هنری و اجتماعی ایجاد کرد.

‎او جایگاه منطقه ۶ تهران در حوزه فرهنگی و هنری را مورد تاکید قرار داد و خواستار مشارکت جدی معاونت های مربوطه وزارت فرهنگ در ایجاد قطب فرهنگی هنری با ویژگی رونق اقتصادی با محوریت منطقه ۶ تهران شد.

‎او در ادامه ضمن تایید مباحث وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت : تشکیل مثلث شورا ،شهردای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند راه گشا باشد و مناسب است میزبانی جلسات را وزارت فرهنگ و ارشاد به عهده گیرد.

‎در پایان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از طرف ریاست و اعضای شورای شهر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد تا در صحن شورای شهر برای طرح دیدگاههای مرتبط خود حضور بهم رساند و اقای صالحی نیز امادگی و استقبال خود را اعلام کرد.

همچنين در اين ديدار الهام فخاری ریيس کمیته اجتماعی شوراي شهر تهران با اشاره به ماموريتهاي اين كميته گفت : در کمیته اجتماعی نه فقط آسیب های اجتماعی بلکه کنش ها و پویایی ها و شادابی ها و مشارکت های اجتماعی و گروه های مرجع را در دستور کار داریم.

او گفت : تهران در حالي كه جز شهرهاي پر اسیب است وليكن پر از فرصت ها نیز هست و چه بسا ایده ها و موضوعات مشترکی را بتوانیم با هماهنگي شورا و وزارت ارشاد پیش ببریم .

او افزود: بحث فضاهای شهری ، ایده دولت - شورا و نوآوری های جدید مي توان مورد توجه قرار گيرد .

حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی ، گردشگری و بافت های فرسوده کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز در اين ديدار افزود: مساله میراث فرهنگی به شدت مورد تهدید قرار گرفته است و مثال آن دیواریست که اطراف مجلس کشیده شده و موراد بسیاری از بناهایی که ارزش میراثی دارد و مغفول مانده است.

او افزود : وزارت ارشاد نقش کلیدی و لیدری خود در حوزه میراث فرهنگی را ایفا کند و آن بخش از وزارت ارشاد که می تواند و مسئولیت دارد به کمیته میراث فرهگی و گردشگری و بافت های فرسوده کمیسیون فرهنگی اجتماعی کمک کند.

حجت نظري نظری رئیس کمیته های ورزش ، مشارکت های مردمی و رئیس ستاد توان افزایی سازمانهای مردم نهاد با معرفی زیر مجموعه خود ضرورت تغییر در تهران را مورد تاکید قرار داد .

او افزود: باید رویکرد جدیدی به حوزه ورزشی شهر تهران و مشارکت مردم در امور داشته باشیم . اگر مردم به کمک دولت و حاکمیت و مدیریت شهری تهران بیایند امکان تغییر و تحول مورد انتظار فراهم خواهد بود و ما تلاش خواهیم کرد این مهم را با توسعه و کارامد سازی سازمان های مردم نهاد به واقعیت نزدیک کنیم .

او افزود : اگر بتوانیم شرایط تهران را بهتر کنیم در شرایط کل کشور اثر خواهد گذاشت .

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =