۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰

ایرنا نوشت: خبرگزاری فرانسه در گزارشی به وضعیت کنونی گروه ترویستی داعش در سوریه پرداخت و اعلام کرد: فعالیت داعش در سوریه همانند گذشته منسجم نیست و تنها مجموعه هایی پراکنده در اراضی این کشور فعال بوده و دولت سوریه نیز همانند عراق در آستانه اعلام اتمام جنگ ضد داعش است.

براساس گزارش روز چهارشنبه این خبرگزاری ، داعش از پروژه 'خلافت ' به گروهک های متفرق و پراکنده در سوریه تبدیل شده که انتظار می رود به زودی همانند عراق جنگ علیه آنها در این کشور پایان یابد.
بغداد روز شنبه پایان جنگ ضد داعش را پس از یک سال از نبرد سخت که به پیروزی ارتش عراق در موصل و شکست داعش در این شهر که مرکز خود در عراق قرار داده بود و نیز آزادی مرزهای مشترک عراق و سوریه را که داعش آن را نقطه ارتباطی خود بین دو کشور قرار داده بود را اعلام کرد.
طبق گزارش فرانس پرس، داعش اکنون شهرهای سوریه را در اشغال ندارد بلکه عناصر این گروه در روستا ها و شهرک ها پراکنده هستند بدون اینکه دارای پایگاه هایی باشند که در کنترل خلافت آنها باشد.
رامی عبدالرحمن مدیر مرکز موسوم به حقوق بشر سوریه نیز در گفت و گو با این خبرگزاری گزارش داد که داعش اکنون به صورت گروه های کوچک پراکنده در داخل اراضی سوریه حضور دارد.
در گزارش فرانس پرس آمده است: انتظار می رود که عملیات نظامی در روزهای آینده از سوی همه طرف ها بر نابودی کامل داعش متمرکز شود و این گروه عملیات های خود را از طریق هسته های خفته خود انجام دهد.
برغم اینکه این گروه دیگر قادر به اشغال مناطق سوریه نیست اما می تواند حملات انتقام جویانه و انتحاری خود را از طریق عناصر خفته خود ترتیب دهد.


** داعش 100 نفره در سوریه
براساس این گزارش، اکنون داعش در منطقه ای کوچکی از کرانه شرقی رود فرات در استان دیر الزور با صدها نفر از عناصر خود برضد نیروهای کرد و همپیمانان آن متمرکز هستند.
عناصر داعش روز دوشنبه حملاتی را ضد نیروهای ارتش سوریه در کرانه غربی رود فرات انجام دادند که به کشته شدن شماری از نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن انجامید.
با عملیات های نظامی بسیاری که ارتش سوریه با حمایت روسیه و نیروهای دمکراتیک متشکل از نیروهای کرد و عرب با پشتیبانی ائتلاف بین المللی انجام داده اند، داعش مناطق تحت کنترل خود را در شمال، شرق و مرکز سوریه از جمله شهر رقه به عنوان مرکز خود در سوریه را از دست داده است.
داعش هنوز اجزایی از اردوگاه الیرموک و محله التضامن و الحجر الاسود در جنوب دمشق و روستاهایی را در حومه شرقی حمص و شرق حماه تحت کنترل دارد. این مناطق در واقع در دایره عملیات نظامی ارتش سوریه با حمایت روسیه قرار دارند.
تحت حملاتی که بر ضد داعش در شرق سوریه صورت گرفته این گروه تنها بر 18 روستا و شهرک در کرانه شرقی رود فرات تسلط دارند و از این مناطق حملات مستمر نیروهای کرد را دفع می کنند.
این گروه همچنین منطقه کوچکی در حومه جنوبی الحسکه واقع در شمال شرق سوریه را تحت کنترل دارد که این مناطق در دایره عملیات نیروهای نظامی کرد قرار دارد.
گروهک 'خالد بن ولید' که با داعش بیعت کرده نیز در جنوب استان درعا تمرکز دارند که با گروه های مخالف سوریه و نیروهای ارتش سوریه در این منطقه در گیر می شوند.
اما اکنون حملات داعش منظم نبوده و پایگاه و مقرهای متمرکز ندارند و بسیار از تحلیلگران بر این باورند که بسیاری از عناصر داعش متواری و در مناطق صحرایی دور مخفی شده اند یا برخی نیز به آوارگان سورته پیوشته و به زندگی عادی در شهرها باز گشته اند.
ایمن التمیمی پژوهشگر در امورگروه های تندرو در گفت و گو با این خبرگزاری گفت : داعش مدت ها است که از پروژه دولت و خلافت به گروههای شورشی تبدیل شده اما سعی داشته که مناطق خود را که در قالب خلافت داعش آنها را به کنترل خود درآورده، بخصوص در جنوب دمشق وجنوب سوریه حفظ کند.
وی افزود: آموزش های سرکرده های داعش هنوز ادامه دارد اما ساختار کلی آنها انسجام خود را از دست داده و پایگاه های متمرکزی همانند رقه در سوریه ندارند.
در بین سال های 2016 و 2017داعش برای خود یک دولت و خلافت در قالب محاکم قانونی، پلیس معروف به 'الحسبه' و دیوان های اداری و زندان ها ایجاد کرد بود.
این گروه افراط گرا با قید و بندهای افراط گرایانه خود در میان اهالی مناطق تحت کنترل خود رعب و وحشت انداخته بود. آنها قید و بندهایی همانند ممنوعیت کشیدن سیگار، تحمیل لباس های خاص وضع کرده و هرکس را که سرپیچی می کرد شلاق می زند، دستانش را قطع یا اعدام می کردند.
التمیمی همچنین گفت: گرچه هنوز عناصر داعش در اراضی سوریه به صورت پراکنده وجود دارند اما ارتباط آنها منسجم و ارتباطات سابق آنها از عراق تا سوریه به شکل رسمی برای ارسال پیام ها و نیز رد و بدل شدن پیام هایی میان ادارات و مناطق مختلف برقرار نیست و اگر هنوز ارتباطاتی وجود دارد از طریق یک سیستم اینترنتی صورت می گیرد.
شکست های داعش بر تبلیغات آنها و کاهش چشم گیر آن نیز انعکاس داشته و اکنون غالب اخبار آنها به نبردهای آنها در مناطقی همانند استان دیرالزور در شرق سوریه می پردازد.
سرنوشت ابوبکر البغدادی سرکرده داعش نیز نامعلوم است و اخرین پیام او مربوط به 29 سپتامبر است که در آن عناصر داعش را به جنگ ترغیب کرده است.
کارشناس مسایل گروه های تندرو افزود: درحال حاضر نمی توان گفت البغدادی کجاست اما در میان عناصر داعش نگرانی هایی در خصوص غیاب او وجود دارد و هنوز او برغم شکست های آنها برای این عناصر مهم است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =