دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق، با بیان اینکه بحران سیاسی قطر مشکلاتی را در بخش‌های حمل و نقل و بازارهای صادراتی این کشور بوجود آورده است، گفت: این موضوع باعث می‌شود سهم زیادی از بازارهای صادراتی این کشور با چالش مواجه شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با بیان اینکه بحران قطر فرصت‌های جدیدی را برای ایران ایجاد کرده، و این کشور بازار بسیار بزرگی برای ایران محسوب می‌شود، گفت:با هوشیاری و اقدامات سریع، علاوه بر استفاده حداکثری از فرصت‌های تجاری پیش‌رو، می‌توانیم روابط پایدار سیاسی با این کشور برقرار کنیم.

سید حمید حسینی  درباره بحران قطر و تاثیر آن بر بازار پتروشیمی منطقه اظهار داشت: قطر بعد از عربستان و ایران رتبه سوم را در تولید محصولات پتروشیمی و شیمیایی دارد و از بزرگترین تولیدکنندگان مهم LNG و GTL به‌شمار می‌رود، به طوریکه 75 میلیون تن از ظرفیت LNG جهان در اختیار قطر است.

وی با بیان اینکه قطر به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود، افزود: این کشور بزرگترین تولیدکننده گاز هلیوم است و نیاز بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران را تامین می‌کند.

حسینی، با اشاره به ظرفیت‌های ویژه قطر در میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: قطر در میدان مشترک پارس جنوبی حضور دارد و توانسته است در برداشت از ذخایر عظیم این میدان، نسبت به ایران سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: علاوه بر سهم بالای قطر در برداشت از ذخایر گازی پارس جنوبی، در این میدان نفتی هم برداشت قابل توجهی از نفت خام دارد، به طوریکه در نیمه مشترک لایه نفتی پارس جنوبی (میدان الشاهین) به طور متوسط روزانه 450 هزار بشکه نفت خام استخراج می‌کند.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق، با بیان اینکه بحران سیاسی قطر مشکلاتی را در بخش‌های حمل و نقل و بازارهای صادراتی این کشور بوجود آورده است، گفت: قطع روابط تعدادی از کشور عربی با قطر و محاصره سیاسی و اقتصادی آن باعث می‌شود سهم زیادی از بازارهای صادراتی این کشور از جمله در مصر، امارات، و عربستان از دست برود یا دچار چالش شود، به این ترتیب ایران می‌تواند با اقدام سریع، بخشی از این سهم را نصیب خود کند.

همزمان با قطع روابط تعدادی از کشورهای عربی با قطر، محموله‌های پتروشیمی این کشور نه‌تنها در کشورهای امارات، عربستان، بحرین و مصر به فروش نمی‌رسند، بلکه عبور از این کشورها به مقاصد دیگر هم با مشکل مواجه شده است.

حسینی، در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دامپینگ قطری‌ها برای حضور در بازارهای صادراتی وجود دارد؟ گفت: بله ممکن است قطر برای حضور در بازارهای جنوب شرق آسیا دامپینگ کنند که در این صورت بازار محصولات ما در این کشورها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کارخانه‌های قطر فاقد مواد اولیه هستند
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با بیان اینکه قطر بسیاری از نیازهای مواد غدایی و محصولات پتروشیمی خود را از طریق کشورهای همسایه تامین می‌کند، گفت: هم‌اکنون بسیاری از کارخانه‌های قطر فاقد مواد اولیه هستند و این فرصتی برای ایران است تا با ورود به بازار قطر و نیازهای آن را تامین کند.

پتروشیمی و بیشترین بهره از بحران قطر
حسینی با بیان اینکه بحران قطر فرصت‌های جدیدی را برای ایران ایجاد کرده، و این کشور بازار بسیار بزرگی برای ایران محسوب می‌شود، گفت: برای ورود به بازار قطر باید به سرعت مسائلی که در ارتباط با ویزا، ورود کالاهای ایرانی، حمل و نقل، اسناد تجاری، تعرفه و موارد بانکی وجود دارد به‌سرعت حل و فصل شود تا بستر لازم برای ورود به بازار قطر ایجاد شود.

به گفته وی یکی از حوزه‌های مهمی که می‌تواند به‌شدت از بحران قطر سود ببرد، پتروشیمی و فراورده‌های نفتی ایران است.

این صادرکننده نمونه کشور در سال‌های۷۹ و ۸۱ ، تصریح کرد: با توجه به اینکه تولیدLNG و GTL بخش عمده‌ای از فعالیت‌های قطر محسوب می‌شود و پالایشگاه‌های این کشور اغلب مدرن هستند، چیزی به اسم مازوت یا نفت کوره در این کشور وجود ندارد، در حالیکه سوخت اصلی کشتی‌ها مازوت است و قطر برای بانکرینگ کشتی‌های خود به آن احتیاج دارد.

فرصت ایران برای توسعه بانکرینگ
حسینی، ادامه داد: همزمان با قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با قطر، بندر فجیره عرضه سوخت به کشتی‌های قطری را ممنوع کرده است، این محدودیت‌ها فرصتی برای ایران بوجود آورده تا با سوخت‌رسانی به کشتی‌های در توسعه بانکرینگ نقش موثر داشته باشد.

امکان تامین قیر مورد نیاز قطر از سوی ایران
وی افزود: از سوی دیگر با توجه به افزایش ساخت و ساز در قطر، این کشور سالانه به حدود 500 هزار تن قیر احتیاج دارد، تا قبل از این بحران، قطر قیر مورد نیاز خود را از بحرین و امارات تامین می‌کرد اما همزمان با افزایش تنش‌های سیاسی بین کشورهای عربی، این فرصت برای ایران فراهم شده تا بتواند قیر مورد نیاز قطر را تامین و این بازار را در اختیار گیرد.

مراودات یک میلیارد دلاری ایران و قطر به‌راحتی امکان‌پذیر است
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با تاکید بر اینکه افزایش 10 برابری مراودات ایران و قطر به راحتی قابل انجام است، گفت: چشم انداز روابط 100 میلیون دلاری ما با قطر به راحتی می تواند به یک میلیارد دلار افزایش یابد و حتی در آینده با حل تنش‌های سیاسی، می توانیم سطح روابط خود را با قطر از وضعیت فعلی ارتقا دهیم.

حسینی، با تاکید بر اینکه زمینه‌های متعددی برای حضور ایران در بازار قطر وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطر دارای منابع مالی گسترده و از معدود کشورهایی است که تقریبا همه اقلام مصرفی‌اش وارداتی است، و کمتر کشوری در جهان وجود دارد که هر دو خصوصیت نیاز و منابع مالی را با هم داشته باشد.

امکان توسعه روابط پایدار سیاسی ایران و قطر
وی با بیان اینکه ما با هوشیاری و اقدامات سریع، علاوه بر استفاده حداکثری از فرصت‌های تجاری پیش‌رو، می‌توانیم روابط پایدار سیاسی با این کشور برقرار کنیم، خاطرنشان کرد: در صورت برطرف شدن بحران قطر، دولت و مردم این کشور سعی می‌کنند منابع تامین کالاهای خود را متنوع کنند و وابستگی خود را به بازار کشورهای عربی کم کند.

بحران قطر به‌سرعت قابل حل نیست
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق، در پایان با تاکید بر اینکه به نظر نمی‌رسد بحران قطر به سرعت قابل حال باشد، گفت: تنش‌های ایجاد شده ریشه در مسائل مرزی، سیاسی، فکری و اقتصادی کشورها دارد و می‌توانیم بگوییم این بحران برای قطر به موضوع حیثیتی تبدیل شده است.

حسینی، با بیان اینکه قطر از دیپلماسی فعال برخوردار است، گفت: حمایت آلمان و ترکیه از قطر از یک سو و عدم حمایت عمان، کویت، و پاکستان از اقدامات عربستان از سوی دیگر، نشان می‌دهد که قطر به‌دنبال یارگیری است و به راحتی از مواضع خود کوتاه نمی‌آید.

به گفته وی شاید قطر در جهت تنش‌زدایی اقدام به مصالحه کند اما به نظر نمی‌رسد که مسئله به طور کامل حل و فصل شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 675595

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =