۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
پایان ترامپ و ترامپوتراپی

سه‌سال پیش در مهر۹۶ طی یادداشتی در خبرآنلاین به نقد سیاست‌های ترامپ تحت عنوان "ترامپوتراپی" پرداختم.

هنوز ترامپ از برجام خارج نشده بودو برای تروریستی  خواندن سپاه تدارک می دید. ترامپ از برجام خارج شد،سپاه را یک سازمان تروریستی  اعلام  کرد وسیاست "فشار حداکثری"را علیه ایران کلید زد.
پایان ترامپ و خروج متفاوت او از کاخ سفید ،آنگونه که در آن یادداشت پیش ببینی شده بود را می توان "فراراز درپشتی "نامید.شاید روند استیضاح وی در سنا نیز منجر به کمانه کردن "فشار حداکثری"به سوی خودش شود.
مطالعه این یادداشت پس از سه سال خالی از لطف نیست.

۱- مردم آمریکا که در یک انتخابات ضعیف و جنجالی، کاخ سفید آسیب‌دیده از سیاست‌های دیکتاتورمآبانه و مداخله‌جویانه دولن‌های خود را به کلینیک «ترامپوتراپی» سپرده‌اند اکنون در فاصله کمتر از یک سال خود را با رئیس‌جمهوری مواجه می‌بینند که با سیاست‌های خام خود نه تنها دولت بیمار کاخ سفید را بهبود نبخشیده، بلکه آمریکا را به اتاق «ایزوله» انزوای بین‌المللی روانه ساخته است.

۲- ترامپ که با شعار «اول آمریکا»،با انگیزه حفظ منافع کشورش «دکترین خروج» برای دولت خود برگزید، پس از خروج از پیمانهای بین المللی چون «ترانس پاسفیک» و «معاهده تغییرات اقلیمی پاریس» و سازمان «یونسکو» در روند خروج از« برجام» متوقف شد .

۳- سرانجام پس از روزها «ترامپ ترامپ» رسانه ای کاخ سفید و رسانه های وابسته، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در برابر خبرنگاران حاضر شد و نه تنها استراتژی جدیدی را اعلام نکرد بلکه با تکرار حرفهای واهی و بی اساس گذشته صریحاً از ادعاهای رسانه ای نزدیکان خود نیز عقب نشست؛اوهم سپاه پاسداران را نتوانست گروه «تروریستی» اعلام کند، هم لقمه «خروج از برجام» برایش گلوگیر شد و به ناچار آن را در سفره «کنگره» گذاشت.

۴- نطق روز جمعه ترامپ نشان داد که او شاگرد تنبل کلاس سیاست گذشتگان خویش است و در دروس تاریخ ، جغرافیا و ادب، رفوزه است.از حافظه تاریخی اش ، جنایتهای آمریکا علیه ملت ایران و سایر ملتها را پاک کرده است و در جغرافیای منطقه نام «خلیج فارس» راهم بلد نیست و همزمان در یک پرروئی بی ادبانه مدعی همراهی با ملت ایران نیز می شود! جالب اینکه تنها مجرم استفاده از سلاح هسته ای نگران دستیابی صلح طلب ترین ملت جهان به سلاح اتمی است!

۵- این بار اما برخلاف گذشته جامعه جهانی برای رئیس جمهور آمریکا کف نزد و هورا نکشید. اروپا یکپارچه در برابر زیاده خواهی های برجامی ترامپ بپاخاست و سایر کشورها نیز به ترامپ روی خوش نشان ندادند و کاخ سفید طعم تلخ انزوای بین المللی را چشید.

۶- جمهوری اسلامی - که از آغاز براساس منافع ملی و با عدم اعتماد به آمریکا پای میز مذاکره نشسته است و برجام را با همه نقاط ضعف و قوت به عنوان یک معاهده بین المللی پذیرفته است- با انسجام و اقتدار در برابر عهدشکنی آمریکا ایستاده است و بیش از هر زمان دیگری وحدت و اتحاد خود را به رخ جهانیان می کشدوهیچگاه پیشگام نقض برجام نخواهد بود. ایران از واکنش اروپا و سایر کشورها خشنود است اما بدان نیزدل نخواهد بست.

ایران با اتکاء به ایمان الهی و اقتدار ملی، بر توانمندیهای درونی خویش در برابر کارشکنی های آمریکاتکیه می کند و ملت ، دولت و قوای کشوربا اقتدا به رهبر فرزانه و حکیم انقلا ب اسلامی با راهبرد «اقتصاد مقاومتی» یکی دیگر از گردنه های انقلاب اسلامی را با سربلندی و پیروزی پشت سر خواهند گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران برای تقویت قدرت دفاعی و موشکی خود از هیچ قدرتی اجازه نمی گیرد و در دفاع از کشورهای تحت ستم منطقه بر مبنای موازین بین المللی و درخواست دولتهای قانونی آنان بر اساس مصالح و منافع ایران تردید نمی کند.

سپاه قدرتمند پاسداران انقلاب اسلامی نیز - که از ابتدای پیروزی انقلاب همواره در تحریم آمریکا بوده است -با تهدیدهای اخیر رئیس جمهور آمریکا برای تقویت اقتدار خویش مصمم ترشده است.

۷- اکنون اما نوبت سایر طرفهای گروه 1+5 و جامعه حهانی است تا در برابر یکجانبه گرایی آمریکا، آنچنان که تاکنون ایستاده اند بایستند و از مواضع دو پهلو پرهیز کنند. جامعه جهانی می داند که به اعتراف ترامپ ، آمریکا پایه گذار داعش، القاعده ، طالبان و سایر گروههای تروریستی است و ایران پرچمدار واقعی مبارزه با تروریسم بوده و برای درهم پیچیدن طومار گروههای ضد بشری تروریستی مصمم است و توان موشکی ایران نیز برای دفاع از کشور و تامین صلح پایدار در منطقه است.

اروپا و سایر کشورها باید سخن ریچاردهاس ، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا را جدی بگیرند که در توئیت خود نوشت: « سیاست خارجی ترامپ اکنون نه تنها یک قالب به خود گرفته که همان دکترین خروج است بلکه اکنون یک شعار هم دارد: خروج از در پشتی!»
اما ایران ، اروپا و سایر طرفهای برجام باید هشیار باشند که سیاست پینگ پنگی ترامپ و کنگره در بازی برجام این بارممکن است به نتیجه دیگری منجرشود :«فرار از در پشتی!»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =