ولی الله نانواکناری در نشست با تعاونگران شهرستان بابلسر با اشاره به نامگذاری سال اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: هر فردی که در عرصه تولید و اشتغال ورود پیدا کند کار مقدس و یک حرکت جهادی را آغاز کرده است.

ببه گزارش خبرگزاری خبرانلاین ازبابلسر،وی افزود: اگر در دوران هشت سال دفاع مقدس ، حضور در جبهه ها امر مقدسی بود، امروز ورود به عرصه اقتصاد در جهت ایجاد اشتغال ،تولید و کار برای جوانان یک امر مقدس محسوب می شود.
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد شرکت تعاونی می تواند نقش مهمی در امر تولید و اشتغال داشته باشد،گفت: مجلس و نظام نگاه ویژه ای به شرکت های تعاونی دارد و اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده است.
نانواکناری تصریح کرد: دولت درصدد است با ارائه تسهیلات کم بهره و در اختیار گذاشتن امکانات مورد نیاز به حمایت از شرکت های تعاونی بپردازد و این امر یکی از موضوعات مهمی است که دولت در برنامه ششم توسعه در دستور کار خود قرار داده است.
وی واگذاری امور به مردم را به عنوان یکی از اولویت های مهم مجلس و دولت دانست و افزود: برای ایجاد شرکت تعاونی علاوه بر قشر متمکن، اقشار دیگر جامعه نیز حضور داشته باشند تا از پشتیبانی و حمایت دولت بهره مند شوند.
مجلس موافق ایجاد منطقه آزاد جدید نیست
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تا کنون چهار جلسه در رابطه با ایجاد منطقه آزاد در این شهرستان تشکیل شده است،اظهار کرد: ارزیابی که مجلس در رابطه با منطقه آزاد در سطح کشور داشته است ارزیابی مثبتی نبوده و نگاه مجلس به ایجاد منطقه آزاد جدید در سطح کشور منفی است چون مناطق آزاد سطح کشور نتوانستد عملکرد مثبتی ارائه دهند.
بیشترین قاچاق کشور در مناطق آزاد انجام می شود
نانواکناری تصریح کرد: یکی از اتهاماتی که همواره به مناطق آزاد وارد است ،عرضه محصولات قاچاق در این مناطق است،یعنی اگر 20میلیارد دلار قاچاق در کشور انجام شود 15میلیارد دلار در این مناطق انجام می شود به همین جهت مجلس نگاه مثبتی به ایجاد منطقه آزاد در سطح کشور ندارد.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد در سطح کشور با تنزل مواجه شده و در زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفته است،عنوان کرد: نگاه دولت به منطقه آزاد نگاه به امرصادرات است نه واردات ،اما متاسفانه در مناطق آزاد سطح کشور ، بیشتر به امر واردات توجه می شود نه صادرات.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جزیره کیش در بحث منطقه آزاد بسیار موفق عمل کرده است،گفت: احداث کارخانه های متعدد ،محصور بودن به آب دریا،استقبال سرمایه گذاران از این منطقه به خاطر موقعیت مکانی و همچنین مدیریت صحیح موجب موفقیت منطقه آزاد کیش شده است.
برخی از نمایندگان به خاطر برخورداری از موقعیت اجتماعی خود به دنبال ایجاد منطقه آزاد هستند
نانواکناری با انتقاد به اینکه برخی از نمایندگان به خاطر برخورداری از موقعیت های اجتماعی خود به دنبال ایجاد منطقه آزاد هستند ،اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر استان مازندران ،استانهای مرزی نیز به دنبال ایجاد منطقه آزاد هستند.
وی افزود: برخی از نمایندگان مجلس که به دنبال کسب موقعیت برای جایگاه خود هستند بر این باورند ایجاد منطقه آزاد می تواند موجب رونق اقتصادی چه از لحاظ واردات و چه صادرات باشد اما تجربه خلاف آنرا نشان داده است و توجه به واردات بیشتر از صادرات بوده است.
استان مازندران از لیست منطقه آزاد خارج شد
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تصمیم نمایندگان مجلس استان مازندران، قرار شد سه منطقه نوشهر و چالوس،بابلسر و فریدونکنار و امیرآباد به عنوان مناطق آزاد معرفی شود،اظهار کرد: دولت نظر مثبتی به یکی از این سه مناطق داشت اما به علت اختلافاتی که برای ایجاد منطقه آزاد در این استان بوجود آمد هنوز هیچ گونه جواب مثبتی برای ایجاد منطقه آزاد در این استان صادر نشد و حتی در لیستی که برای ایجاد منطقه آزاد به مجلس ارائه شد استان مازندران از این لیست حذف شد.
بابلسر و فریدونکنار بهترین گزینه برای ایجاد منطقه آزاد هستند
نانواکناری با بیان اینکه نمایندگان مجلس استان مازندران در تلاشند تا مجددا این استان در فهرست ایجاد مناطق آزاد کشور قرار گیرد،خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را خواهم نمود تا شهرستان های بابلسر و فریدونکنار به عنوان منطقه آزاد انتخاب شود.
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد منطقه آزاد بابلسر و فریدونکنار نیاز به حمایت همه مسئولان داریم،گفت: تا آنجا که می توانم از حق و حقوق مردم حوزه انتخابیه دفاع می کنم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای ایجاد منطقه آزاد در بابلسر و فریدونکنار باید نمایندگان زیادی با ما همراه باشند،اظهار کرد: این امر نیاز به حمایت سرمایه گذاران،بازاریان ،اعضای شورای شهر و همه مسئولان دارد و به تنهایی امکان پذیر نیست.
نانواکناری با بیان اینکه در جلسه ای که با مجمع نمایندگان استان مازندران برگزار کردیم قرار شد بحث منطقه آزاد را در مجلس دنبال کنیم،اذعان کرد: در این جلسه قرار شد کارشناسان منطقه ورود پیدا کنند و با کارشناسان منطقه آزاد نشستی داشته باشند تا به یک اجماع کلی در این امر برسند ،بنده در این جلسه از حوزه انتخابیه خود دفاع نمودم اما برخی از نمایندگان با ما موافق و برخی مخالف بودند که در نهایت قرار شد کارشناسانی از سوی منطقه آزاد برای در نظر گرفتن بهترین نقطه جهت احداث منطقه آزاد در سطح استان به منطقه وارد شوند و ظرفیت های سه منطقه را مورد ارزیابی قرار دهند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نمایندگان سه حوزه انتخابیه به شدت پیگیر ایجاد منطقه آزاد در حوزه انتخابیه خود هستند و مسیر دشواری را در پیش داریم.
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام رسانه های منطقه ای باید در این امر ورود پیدا کنند ،گفت: باید همه مردم،مسئولان و رسانه های منطقه پای کار بیایند تا ایجاد منطقه آزاد برای حوزه انتخابیه نهایی شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تا کنون مکاتبات زیادی در بحث ایجاد منطقه آزاد برای بابلسر و فریدونکنار انجام داده ام،بیان کرد: در بابلسر و فریدونکنار هیچ گونه پشتوانه مالی نداریم اما در بندر امیرآباد تمام سرمایه گذاران و کارخانه داران از نماینده حوزه انتخابیه خود حمایت می کنند.
وی در ادامه با اشاره به بحث احداث فرودگاه در روستای احمدکلای بابلسر با بیان اینکه در تلاشم تا احداث فرودگاه در این منطقه عملیاتی شود،گفت: در نشستی که با استاندار مازندران داشتیم قرار شد تهاتری صورت گیرد تا احداث فرودگاه برای این شهرستان نهایی شود.
ظرفیت و پتانسیل بندر امیرآباد بیشتر از ظرفیت و پتانسیل شهرستان بابلسر و فریدونکنار است
نانواکناری بیان کرد: با باین اینکه ظرفیت و پتانسیلی که در بندر امیرآباد وجود دارد بیشتر از بابلسر و فریدونکنار است،گفت: هر چند برای ایجاد منطقه آزاد احداث فرودگاه و راه آهن ضروری نیست اما می تواند عامل مهمی برای توجه مسئولان امر به ایجاد منطقه آزاد در دو حوزه انتخابیه شود.
از زمان مرحوم مجدآرا تا کنون هیچ سندی برای احداث راه آهن موجود نیست
وی همچنین با اشاره به احداث ریل راه آهن شمال کشور اظهار کرد: در نشستی که با گران پاشا مدیر کل راه آهن شمال داشتیم متاسفانه هیچ گونه سندی از زمان مرحوم مجدآرا تا کنون برای احداث راه آهن در این مسیر در دست نیست.
این مسئول افزود: تنها یک نامه در خصوص احداث راه آهن از سوی نجفی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که این نامه بعد از پیگیری بنده بود و ایشان از مدیرکل راه آهن شمال خواست تا ریل آهن از تهران به بابل متصل شود.
نخستین پیگیری برای احداث راه آهن شمال از جانب بنده بوده است
نانواکناری با بیان اینکه بنده برای نخستین بار پیگیری و مکاتبه احداث راه آهن را با وزیر راه داشتم،گفت: بنده سه پیشنهاد در این خصوص ارائه دادم ، نخستین پیشنهادم اتصال استان های گیلان و مازندران از طریق ریل راه آهن بود، پیشنهاد دوم بنده اتصال بندر نوشهر به بابلسر و فریدونکنار و بابل به قائم شهر و پیشنهاد سوم اتصال فریدونکنار و بابلسر ،بابل و قائمشهر به راه آهن بود که احتمالا با پیشنهاد سوم موافقت می شود.
وی افزود: در تلاشیم اتصال راه آهن با دو گرایش باری و مسافری همراه باشد.
نانواکناری در پایان گفت: اگر بندر امیرآباد امسال به عنوان منطقه آزاد معرفی شود حتما بابلسر و فریدونکنار تا پایان سال آینده به عنوان منطقه آزاد معرفی می شوند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =