پس از مدتها گمانه‌زنی سرانجام امروز(دوشنبه) نام «ویلیام کمپل» و «ساتوشی اومورا» و همچنین «یویو تو» به عنوان برندگان نوبل پزشکی در سال 2015 اعلام شد. اما این سه نفر چه کاری انجام داده اند که قابل تقدیر بودند؟

صد و ششمين نوبل پزشكي به طور مشترک به «ویلیام سی کمپل» ایرلندی‌ و «ساتوشی اومورا» ژاپنی برای درمان عفونت ناشی از انگل کرم‌های گرد و «یویو تو» چینی براي اكتشاف در درمان مالاريا اهدا شد{اينجا}. كار آنها توانسته‌ است تحولي در زندگي مردم جهان ايجاد كند و جان هزاران نفر را نجات دهد.  انسان ها قرن‌هاست كه با بیماری‌های ناشی از انگل‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنند و با وجود پيشرفت‌هاي علمي هنوز هم اين مسئله ادامه دارد.

Avermectin براي درمان عفونت ناشی از انگل کرم های گرد

ویلیام کمپل،85 ساله و ساتوشی امورا،80 ساله داروی جدیدی به نام Avermectin ابداع کرده اند که مشتقات آن موجب کاهش چشمگیر شیوع نابینایی رودخانه ای و فیلاریاز لنفاوی است. این دارو همچنین روی شمار زیادی از سایر بیماری های انگلی موثر است.

ساتوشی اومورا که یک میکروبیولوژیست ژاپنی است محور توجه خود را بر گروهی از باکتری ها به نام Streptomyces متمرکز کرد؛ این باکتری در خاک زندگی می کند و به تولید مجموعه ای از عوامل با فعالیت های ضد باکتری معروف است.
اومورا با بهره بردن از مهارت های زیاد خود در ابداع روش های منحصر به فرد برای کشت در مقیاس زیاد و نیز برای تعیین خصوصیات این باکتری، موفق شد که گونه های جدیدی از Streptomyces را از نمونه های خاک جدا کند و آنها را با موفقیت در آزمایشگاه کشت دهد.
وی از هزاران کشت متفاوت، حدود 50 کشت را که به نظر می رسید امیدوار کننده تر از بقیه هستند، جدا کرد. یکی از این کشت ها یعنی Streptomyces avermitilis منبع داروی Avermectin است.

ویلیام سی کمپل که به عنوان متخصص زیست شناسی انگل در آمریکا فعالیت می کند، کشت های Streptomyces اومورا را به دست آورد و اثر بخشی آنها را مورد بررسی قرار داد.
کمپل نشان داد که یک مولفه از یکی از این کشت ها تاثیر زیادی در مقابله با انگل ها در حیوانات خانگی و مزرعه ای دارد.
این عامل فعال زیستی تصفیه شد و Avermectin نام گرفت که اصلاح شیمیایی آن، به تولید مولفه ای موثرتر به نام Ivermectin منجر شد.

پس از آزمایش Ivermectin روی افراد مبتلا به عفونت های انگلی، مشخص شد که این دارو به طور موثری لارو انگل را می کشد. کرم های انگلی بر سلامت یک سوم از جمعیت جهان تاثیر دارند و باعث بروز شماری از بیماری ها از جمله کوری رودخانه ای و فیلاریاز لنفاوی (پیل پایی) می شود.

Artemisinin؛نجات دهنده مبتلايان به مالاريا

یویو تو،80 ساله اولين دانشمند چيني است كه موفق به دريافت جايزه نوبل شده است. او كه استاد ارشد آكادمي چين در بخش داروهاي سنتي است داروی Artemisinin را کشف کرده که بطور چشمگیری نرخ مرگ و میر بیماران مبتلا به مالاریا را کاهش داده است.همه ساله میلیارها نفر در معرض ابتلا به مالاریا هستند و این بیماری جان بیش از ۴۵۰ هزار نفر را در سال می گیرد.

«تو» بخشی از یک پروژه محرمانه کشف دارو موسوم به پروژه 523 بود که در سال 1967 توسط مائو زدونگ كليد زده شد. وی به استان هانیان فرستاده شد تا تاثیر مالاریا را به شخصه مشاهده کند، از این رو مجبور شد دخترش را در یک مهدکودک رها کند.

وی پس از بازگشت متوجه شده بود که  آن قدر از دخترش دور بوده كه ديگر او را  را نمی‌شناسد. اين فداكاري و گذشت از زندگيش باعث كشف دارويي شده كه هر سال جان هزاران نفري كه مبتلا به مالاريا مي‌شوند رانجات مي‌دهد.