ایسنا نوشت:

حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه پیام نور بجنورد، اظهار کرد: زبان فارسی یکی از بزرگترین مؤلفه‌های هویت ملی در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که عده‌ای تلاش دارند که زبان ملی را در مقابل زبان‌های محلی و قومی قرار دهند، افزود: مقابل هم قرار دادن زبان‌های قومی و ملی، هم جفا به زبا‌ن‌های قومی و محله‌ای و هم جفا به زبان ملی است.

یونسی با اشاره به وجود سلسله مراتب هویتی، یادآور شد: هیچ یک از این هویت‌ها، همانند هویت دینی، محلی و قومی معارض هویت ملی نیستند و این در حالیست که زبان یکی از مهمترین مؤلفه‌های هویت است.

وی با بیان این‌که زبان، سرزمین، دین و فرهنگ مشترک مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده هویت ملی هر ملتی هستند، ادامه داد: ثأتیر مؤلفه زبان در حیات و شکل‌دهی هویت ملی اگر در دیگر مناطق جهان وجود نداشته باشد در ایران اینگونه است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها با اشاره به وجود نوع مختلفی از زبان، از جمله زبان دینی، علمی، محلی و قومی گفت: در نهایت مردم یک منطقه برای برقرای ارتباط در سطح کلان باید یک زبان را انتخاب کنند.

وی با ذکر این‌که زبان فارسی، تنها زبان یک قوم نیست، خاطرنشان کرد: زبان فارسی شامل زبان‌های محلی همانند لری، گیلکی، کردی، ترکی و بلوچی است.

یونسی با بیان این‌که عده‌ای قوم‌گرا تلاش می‌کنند تا فارسی را محدود کنند، عنوان کرد: فارسی به‌معنای ایران بوده و زبان فارسی زبان همه ایرانیان است و محدود کردن زبان فارسی به یک شهر و یا چند شهر از ایران یک تفسیر تنگ‌نظرانه‌ است.

وی با اشاره به این‌که تغییرات بسیاری در دولت‌ها و سرزمین‌ها در کشور به وجود آمد، گفت: اما در انتخاب زبان هرگز تغییرات اساسی رخ نداد و زبان فارسی در درون خودش تغییراتی داشته، اما هرگز جای خود را به زبان دیگر نداده است.

وی با اشاره به ادبیات عرب، ادامه داد: ادبیات عربی با استفاده از موج معنوی اسلام، آفریقا را در هم نوردید و بخش‌های زیادی عربی شدند و کشور مصر با تمدنی بزرگ خودش را در مقابل این موج باخت و همه چیز را از نو ساختند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها با بیان این‌که همین جریان در مقابل فرهنگ ایران به معامله پرداخت، گفت: بر این اساس ادبیات فارسی و عربی با هم سازش کرده و به کمک هم آمدند، اگر زبان فارسی زبان پایداری نبود نمی‌توانست در مقابل عظمت عرب و اسلام مقاومت کند.

یونسی با اشاره به هجوم مغولان به ایران و حکومت هزارساله ترکان یادآور شد: ادبیات فارسی در مقابل تهاجمات ایستاد و آن‌ها را شکست داد و فرهنگ مهاجم را در درون خود هضم کرد.

وی با بیان این‌که زبان‌های عربی و ترکی را زبان‌های بیگانه نمی‌دانیم، بلکه از این زبان‌ها ذیل زبان ملی نگهبانی و نگهداری می‌کنیم، ادامه داد: زبان‌های قومی و محلی نیز ذیل زبان ملی از سوی دولت حفظ و تقویت می‌شوند.

یونسی با اشاره به وقایع تاریخی کشور در هر حکومتی گفت: با توجه به این‌که در آن زمان‌ها از فلات ایران، آسیای صغیر، ترکیه فعلی و شرق اروپا در سیطره زبان و ادب فارسی بود، این در حالیست که هر حکومتی که به روی کار می‌آمد باید مروج زبان می‌شد.

وی با ذکر این‌که فشارهای بسیار برای ایجاد محدودیت در راستای پیشرفت زبان فارسی وجود داشته است، عنوان کرد: مفاخر بسیاری همچون ناصر خسرو، برای دفاع و ارتقاء و جلوگیری از ایجاد محدودیت در زبان فارسی تلاش کردند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • با نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    12 14
    توروخدا یکی بیاد این جمله رو برام تفسیر کنه. "زبان فارسی شامل زبان‌های محلی همانند لری، گیلکی، کردی، ترکی و بلوچی است."
    • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      9 4
      من جوابتو دادم. خبرانلایم معلوم نیست چشه که تایید نمیکنه. دارم شک میکنم به این سایت.
  • با نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    6 8
    لصفا نظرات رو چاپ بفرمایید چون خللاف قوانین نیست.
  • با نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    14 13
    توروخدا یکی بیاد این جمله رو برام تفسیر کنه. "زبان فارسی شامل زبان‌های محلی همانند لری، گیلکی، کردی، ترکی و بلوچی است."
  • با نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    12 11
    دوستان منفی ده، منظور من از این کامنت این بود که زبان ترکی و زبان فارسی دو زبان کاملا مستقل هستند و هیچ کدام زیرگروه دیگری نیست. دیگر زبان های گفته شده رو اظهارنظر نمی کنم.
  • موافق با نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    7 6
    منفی ها خیلی مهم نیستن؛مهم حرف حقی هست که زدی؛حقیقت را هیچ شب تاریکی نمیتواند پنهان کند؛
    • با نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
      5 6
      بازم شکر که تو این مملکت درصدی هستن که متعصبانه فکر نکنن و از روی مطالعه حرف بزنن.