«خبرجنوب» نوشت: با وجود پیشرفت های روزافزون زنان فارس در مباحث علمی، سیاسی و فرهنگی، آنها همچنان در حاشیه متن هستند و بیشتر پستهای مدیریتی را مردان تصدی کردهاند! این وضعیت به حدی است که وقتی یک سمت مدیرکل و یا ریاست مجموعه ای بزرگ به ویژه در بخش دولتی را به یک زن میدهند؛ آن را در بوق و کرنا میکنند، انگار دیده شدن زنان لطف بزرگی است!

تبعيض جنسيتي در اين زمينه همچنان ادامه دارد و لاپوشاني اين قضيه با دادن آمار و ارقامي كه براساس آن زنان بسياري در فارس، مدير و يا رئيس هستند هم اوضاع را تغيير نمي دهد؛ اين در حالي است كه دفتر امور بانوان استانداري، ليست يكهزار زن توانمند فارس را پس از شناسايي اعلام كرده و پيشنهاد داده كه از اين افراد براي پستهاي مديريتي استفاده شود. در اين مورد تعداد دانشمندان زن و اساتيدي كه از نظر مدارج علمي و اجتماعي در مرحله بالايي هستند در مراكزي مانند دانشگاه شيراز و دانشگاه علوم پزشكي شيراز كم نيست و به نظر ميرسد بيش از پيش بايد زنان با پتانسيل بالا در استان براي مديريت ها به كار گرفته شوند.
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري فارس در اين خصوص به خبرنگار «خبرجنوب» ميگويد: بيشتر از وضعيت موجود بايد به فكر حضور زنان استان در عرصههاي مديريتي بود؛ حركتي دوجانبه به اين منظور بايد انجام گيرد به طوري كه هم با دعوت بانوان در جايگاههاي مختلف مديريتي، زمينه را براي حضور آنها در عرصههاي تصميمگيري كلان ايجاد كنيم و هم با آموزش، تواناييهايشان را در اين خصوص افزايش دهيم.
معصومه دستغيب ميافزايد: با توجه به دستور رئيس جمهور مبني بر تصدي30 درصد پستهاي مديريتي توسط بانوان، به نظر ميرسد كميته انتصابات در سازمانها در حوزه زنان بايد فعال شود و نسبت به شناسايي، انجام مصاحبه، گزينش و برگزاري دوره هاي آموزشي براي بانوان اقدام شود. در اين زمينه همان طور كه كميته انتصابات مردان در تمامي ادارات وجود دارد، براي زنان هم بايد فعاليت ها بر همين روال صورت گيرد.
وي يادآور شد: انتخاب بانوان براي تصديگري مديريتها صرفاً برعهده مشاورين و دفاتر امور بانوان نيست بلكه اين موضوع از سوي سازمان استخدامي و اداري كشور رصد مي شود، البته مشاورين امور بانوان در اين امر تاثيرگذار هستند.
دستغيب ميگويد: تبعيض جنسيتي در خصوص واگذاري پستهاي مديريتي در كشور مشهود است البته با توجه به اينكه سالها از بانوان توانمند براي مديريتها دعوت نشده، در حال حاضر هم برخي استقبالي از مديريتها نميكنند و توجيه افراد با پتانسيل بالا در اين خصوص ضروري است.
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري فارس مي افزايد: بانوان نيز بايد با معرفي پتانسيلها و توانمنديهاي موجود به مسئولان، زمينه تصاحب جايگاه هاي مديريتي را براي خود فراهم كنند؛ در اين خصوص دفتر امور بانوان و خانواده استانداري فارس آمادگي دارد و از زنان علاقهمند توانمند خواستاريم رزومه و اطلاعات كاري خود را به اين دفتر تحويل دهند تا فرآيند به كارگيري آنها در پستهاي مديريتي
تسهيل شود.
دستغيب ميگويد: شمار زنان عضو شوراهاي شهر، دهياران، شوراهاي روستاها و بانوان مديركل، رئيس و معاون ادارات و تعدادي از بانوان داراي رزومه درخشان به يكهزار نفر ميرسد كه ميتوان با هدايت مطلوب، زمينه فعاليتهاي مديريتي آنها را به نحو موثري فراهم آورد.
رئيس دانشگاه شيراز نيز ميگويد: سيستم مردسالار مديريتي كشور در اين زمينه تاثيرگذار است اما از بعد ديگر با وجود اينكه از مديريت زنان در بخش هاي مختلف استان استقبال مي گردد اما به دليل شرايط احساس مسئوليت نسبت به مسايل خانواده و فرزند، آنها چندان وارد پست هاي مديريتي نمي شوند.
دكتر ابراهيم گشتاسبي راد ميافزايد: اگر مديريتهاي ما سيستماتيك بود وقت كمتري از بانوان ميگرفت و امكان حضور آنها در پستهاي مديريتي بيشتر فراهم ميشد. وي ميگويد: در مواردي پيشنهاد مديريت در بخشهاي مختلف دانشگاه و استانداري فارس را به بانوان داده ايم اما آنها اعتقاد دارند سيستم موجود وقت بسياري از آنها ميگيرد و در نتيجه چندان تمايلي به مديريت
ندارند.
دكتر گشتاسبي راد يادآور مي شود: اگرچه متخصصان بسياري در استان داريم اما مردان و زناني كه قدرت مديريت داشته باشند اندك هستند و به همين دليل زمينه تصدي مديريت براي برخي تامين نميشود؛ هرچند با توجه به جايگاه علمي دختران و زنان تا 20 سال آينده 50 درصد اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي معتبر كشور را بانوان تشكيل خواهند داد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =