ایسنا نوشت:

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نظام رتبه‌بندی معلمان گلایه کرد.

محمدمهدی زاهدی در میزگرد هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سی‌دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور گفت: نباید افزایش حقوق معلمان با برند و مارک رتبه‌بندی اتفاق بیفتد.

وی گفت: به جد باور داریم زیرساخت و زیربنای توسعه کشور از هر منظری آموزش و پرورش است. اگر آموزش و پرورش روی ریل درستی قرار بگیرد و با سرعت مطمئنه حرکت کند، نظام ما می‌تواند سریع‌تر به سرمنزل مقصود برسد و به اهداف تعیین‌شده‌اش دست یابد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش نقش کلیدی و اساسی در پیشرفت و توسعه کشور دارد، کمیسیون آموزش و پرورش تحقیقات مجلس در این دوره چنان جذب قوی داشت که موضع‌گیری‌ها و مصوباتش حتی داغ‌تر از پیگیری‌های دولت‌مردان بود. ما مواردی را پیگیری می‌کردیم که چند گام از خواسته‌های دولمتردان جلوتر بود. البته این موضوع دلیل بی‌توجهی آنان نیست، بلکه نگاه ما آرمانی است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از وزیر آموزش و پرورش به دلیل پیگیری مطالبات و مشکلات آموزش و پرورش گفت: برنامه‌های زیادی در تعامل با وزارتخانه دنبال کردیم که نظارت بر اجرایی شدن سند تحول از این جمله است. ما سه سال گذشته احساس می‌کردیم سند تحول می‌خواهد با شیب تند اجرا شود. از کمبود معلم بر بعضی مقاطع نگران بودیم شاید اگر سند با شیب آرامتری دنبال می‌شد، امروز برخی مشکلات را نداشتیم.

زاهدی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: ما طرح رتبه‌بندی را به صحن بردیم اما آموزش و پرورش مخالفت‌هایی کرد و به دنبال لایحه نظام جامع رتبه‌بندی بود. مجلس به احترام دولت با این لایحه همراه و همدل شد زیرا باور داشتیم نظام رتبه‌بندی از سوی دولتمردان عملیاتی می‌شود.

۵ هزار میلیارد تومان بودجه بیشتر برای آموزش و پرورش

وی افزود: در بودجه آموزش و پرورش نیز نهایت تلاش و همکاری را داشتیم، در سال جاری جدای از بودجه آموزش و پرورش 5000 میلیارد تومان منابع درآمدی برای این وزارتخانه تعریف کردیم که البته وصول برخی از این درآمدها آسان نیست.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب اخذ مالیات از برخی بنگاه‌ها برای آموزش و پرورش و تصویب تخصیص 1800 میلیارد تومان از محل کاهش هزینه‌های غیرضرور شرکت‌ها و بانک‌ها از جمله این منابع درآمدی است، اظهار کرد: کمیسیون آموزش مجلس اهمیت ویژه‌ای برای آموزش و پرورش قائل است. البته نگاه ما به آینده نیز مبین همدلی واقعی با دولت است. باید نظارت جدی و چگونگی تدوین برنامه ششم توسعه داشته باشیم تا بتواند منشاء تحولات جدی باشد.

زاهدی افزود: از چند روز گذشته برنامه ششم توسعه را در دستور کار داریم و جلساتی با ستاد نقشه جامع کشور و شورای انقلاب فرهنگی داشته‌ایم. نگاه‌های کلانی وجود دارد که برگرفته از اسناد بالادستی و سند تحول است.

به گفته وی، توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، استقرار نظام ملی تربیت و جذب معلم، استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای معلمان، اجرای برنامه درس ملی و تحول در برنامه‌ریزی آموزشی با توجه به توسعه فنی و حرفه‌ای و سبک زندگی ایرانی - اسلامی تنوع‌بخشی به منابع مالی از طریق جلب مشارکت‌های مردمی و خیریه‌ها ، ایجاد نظام جامع هدایت تحصیلی، ارتقای جایگاه مشاوره، ارتقای جایگاه مهدکودک‌ها، افزایش سهم اعتبارات غیرپرسنلی به پرسنلی، توجه ویژه به رتبه‌بندی، افزایش سهم آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از جمله مواردی است که در این راستا مدنظر ماست.

گلایه از رتبه بندی معلمان

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گلایه‌هایی از طرح رتبه‌بندی معلمان داشت و گفت: نظام رتبه‌بندی که در دولت تصویب شده است، به معنای آنچه که در سند تحول آمده نیست. نظام رتبه‌بندی که در سند تحول برآن تاکید شده منزلت اجتماعی و جایگاه اجتماعی معلم را به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که همه آرزو داشتند معلم شوند.

زاهدی ادامه داد: قرار است کارگروهی تشکیل شود تا بر روی این موضوع کار کند. خوب است که حقوق معلمان با اجرای طرح رتبه‌بندی افزایش پیدا کند، چراکه آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته افزایش حقوق را محقق کند. باید این مهم براساس قانون مدیریت خدمات کشوری محقق شود و شما نباید این کار را با برند و مارک رتبه‌بندی انجام دهید.

وی در ادامه با بیان اینکه باید درجات و طبقه‌بندی در آموزش و پرورش برای معلمان وجود داشته باشد، گفت: سیستم ارتقایی وزارت علوم، هیات علمی‌ها به تناسب ارتقای مناسب مختلف رتبه می‌گیرند اما در آموزش و پرورش اینکه یک نفر از روز اولی که استخدام می‌شود عنوان دبیر و آموزگار را داشته باشد نمی‌پسندیم.

۲۵۰ رای برای افزایش حقوق معلمان

به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه به چند پرسش روسا و مدیران آموزش و پرورش پاسخ داد و درباره اینکه چرا افزایش حقوق و ارتقای منزلت معلم را تصویب نمی‌کنید تا این اتفاق بیفتد، گفت: لایحه‌ای به مجلس نیامده که ما آن را تصویب نکرده باشیم. ما حتی 5 هزار میلیارد تومان منابع جدید درآمدی برای آموزش و پرورش ایجاد کردیم. قول می‌دهیم اگر لایحه‌ای به مجلس بیاید، حداقل 250 رای مجلس را برای آن بگیریم.

زاهدی در پاسخ به اینکه چرا فوق‌العاده هم‌طرازی برای هیات علمی دانشگاه‌ها برای دارندگان مدرک ارشد و دکترا لحاظ نمی‌شود، گفت: این موضوع ربطی به مجلس ندارد و نیازمند مصوبه مجلس نیست. مجلس به هیچ عنوان درباره افزایش حقوق نظر نمی‌دهد و این از اختیارات هیات وزیران است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا از حقوق فرهنگیان مالیات کسر می‌شود، گفت: قانون مالیات یک قانون عمومی است و آنگونه نیست که بشود طیفی را جدا کرد. اگر استثناء قائل بشوند تزلزلی در نظام مالیاتی ایجاد خواهد شد. اینکه فرهنگیان مالیات ندهند، چنین طرحی حتما از سوی شورای نگهبان با مخالفت روبه‌رو می‌شود و کاری از پیش نمی‌برد. باید نظام رتبه‌بندی را به معنای واقعی پیاده کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 0
    از همین آقای زاهدی در مدت وزارتشان در وزارت علوم برای افزایش حقوق کارمندان بخاری بلند نمی شد.امان از فراموشی تعمدی
  • تاج IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    فقط حرف. من لیسانس دارم و 12 سال سابقه ی کار و یک فرزند. حقوقم 1460 هست. می خوام بدونم چرا اینقدر در مورد موضوعی که نمی خواین براش کاری کنید حرف می زنید؟ انتخابات دلیلش نیست ؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    6 0
    چرا مجلس افزایش حقوق بازنشستگان اموزش وپرورش را بررسی نمی کند
  • دبیرتاریخ A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    یقین داشته باشید که فرهنگیان این همه همت والای نمایندگان ودولتیان را در هتک حرمت وتنزل شان فرهنگیان با این حقوق دریافتی کم در انتخابات آتی فراموش نخواهند کرد.
  • مسعود کیانی US ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 0
    ضمن عرض سلام وخسته نباشید ده ماه از بازنشستگی ما می گذرد اما از پاداش پایان خدمت خبری نیست بهکدام در بزنیم لطفا راهنمایی کنید
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 0
    هر طرحی که به صورت قانونی مصوب نشود در طول زمان سلیقه ای اجرا خواهد شد مثل خود جناب فانی که بعضی از بندهای دریافتی حقوق معلمان را سلیقه ای اجرا یا حذف میکند .همکاران زیاد خوشبین نباشند از این دولت کریمه چیزی به فرهنگیان نمی ماسه
  • معلم IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    شش ماه است خبری از پرداخت اضافه کاری نیست مثل اینکه فراموش کردند که ما درس دادیم . مگر نه اینکه در حدیث است که حقوق کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپردازید . والله ما عرق هم کردیم خیلی وقت هم هست که خشک شده . به فکر ما باشید . ممنون
  • معلم A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    60 0
    فوق لیسانس 20 سال سابقه 1/300 بدووووووووووووون هیچ مزایایی ......کدوم سازمان اینقدر کم حقوق میده
    • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
      2 0
      درسته درکت میکنم
  • محمد فرهنگی باز نشسته 93 اهواز A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    1 0
    چرا پا داش پایان خدمت مارا نمی دهید از خدا بترسید
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 4
    3ماه تابستون را تعطیلند
  • عباس A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    5 1
    معلمان بازنشسته را کامبا فراموش کردید. به خاطر نمی آورید که آنها هم سی سال عمر و جوانی خود را در آموزش وپرورش خدمت کرده اند.اکنون خقوقی که میگیرند خجالت میکشندبه همسروفرزندان بگویند.لزطرفی تعداد افراد خانواده آنها هم بیشتر شده است.توضیح ندهم .خودتان میدانید چرا.پس لطف کنید.وضعیت معیشت بازنشستگان فرهنگی را دریابید.
  • معلم GB ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    2 0
    مرتب اعلام ميكنند كه بودجه اموزش پرورش را دو برابر كردند اما اين را اعلام نميكنند كه در بودجه هاي قبلي هميشه اموزش پرورش با كسري بودجه هاي ميلياردي مواجه بوده است درست است كه بودجه را زياد كردند اما ايا مشكل كسري بودجه وزارتخانه را حل كردند؟ چرا هيچوقت درباره افزايش بودجه ساير وزارتخانه ها حرفي نميزنند؟
  • علی A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    7 0
    خداوکیلی گرفتاریم ما فرهنگیان.ای کاش تربیت معلم قبول نشده بودم و امروز معلم گرسنه نبودم.به ما رحم کنید.قیافه وزیرم و می بینم که همه اش چسپیده مبادا از حقوق معلمی دفاع بکنه که فردا خدای ناکرده موجب رنجش دولتیان قرار بگیره از خودم و شغلم و دانش اموز و کلاس و ...بدم میاد.
  • محمد عدالت A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    6 0
    باسلام. بازنشسته ی آموزش وپرورش درسال 91 هستم. تفاوت دریافتی بنده با همکار شاغلی که آن زمان تقریبا یک مبلغی دریافت می کردیم اکنون بیشترازیک میلیون تومان است یعنی بنده از دوست شاغل خود چون بازنشسته شده ام یک میلیون تومان کمتر می گیرم.هر ازچند گاهی بر شاغلان می افزایند و ما بازنشستگان همیشه فراموش شده سالی یک بار . چرا؟از سر بیکاری ننوشته ام .جواب و وجدان آگاه می خواهم. باتشکر محمد عدالت
  • محسن GB ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    آیا مسئولان فراموش کرده اند که روزی آنها شاگرد همین معلمان بودند که به فکر معیشت وحفظ منزلت آنها نیستند