۰ نفر
۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۴

سونامی کلمه‌ای است که براثر رخداد زمین‌لرزه در گستره دریا و یا اقیانوس تکه‌ای از زمین به اصطلاح فروریزد و در اثر ان امواج بلند در اثر جابجایی این توده رخ دهد.

مسلما با توجه به عدم رخداد هيچگونه زلزله اي در ابهاي خليج فارس در روزهاي اخير پس اين پديده سونامي نیست.

بارشهاي سنگين باران در محدوده و سرعت باد منطقه كه عموما در پهنه هاي ابي بيشتر است امكان تشديد امواج را بخوبي دارند و اين امر ميتواند منشاء اصلي چنين رخدادي در بوشهر و عسلويه باشد. وليكن نكته اي كه رياست محترم سازمان مديريت بحران كشور در يكي از گزارشات خود داشتند اشاره به احتمال وقوع موجهاي ٣٠ متري كرده بودند كه با توجه به گستره خليج فارس و باد محتمل و ... امكان چنين امواجي به هيچ وجه براي خليج فارس عملا بصورت طبيعي غير ممكن است !

حتي اگر در نگارش متن خبر بجاي ٣ متر ٣٠ متر اشتباها تايپ شده باشد براي ساحل تخت خليج فارس اين امر پديده ايي ناگوار و بسيار خطرناك است،  همانطور كه مشاهده شد.

البته بصورت مصنوعي و تحريكات ديناميكي بصورت انسان ساز مي‌توان چنين امواج سهمگيني را بخصوص براي رد گم كردن و تست موفقيت يا عدم آن در عمليات تروريستي توسط ساير كشورهاي منطقه، در يك روز باراني انجام داد!

حقيقتا و با قاطيعت تمام عرض مي‌كنم به احتمال بسيار زياد اين شرايط حاصل چنين پديده‌اي نيست و به هيج وجه جاي نگراني نيست، وليكن از مسيولين پدافند غير عامل تقاضا دارم به احتمال زير يك درصدي اين امر بپردازند.

بهترين نقطه شروع، بررسي عكس‌هاي هوايي، رادار و مانيتورهاي راهبري شناورهاي موجود در منطقه است و اينكه ايا در منطقه درگير در ان محدوده زماني، شناور غير بومي در اين آبها بوده يا همگي خارج از منطقه تحت تاثير بوده اند! فقط يك نگاه دقيقتر و وسواسي تر براي حفاظت تماميت كشور.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =