باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: کارشناس محیط زیست کردستان با بیان اینکه هم اکنون نیمی از خانه ها و 90 درصد از باغات روستای سلین زیر آب سد رفته است گفت: با آبگیری کامل سد داریان 7 روستای دیگر در دل این سد مدفون می‌شوند.

مرادی کارشناس محیط زیست استان کردستان در خصوص سد داریان و مدفون شدن 7 روستا و نابودی چشمه بل اظهار داشت: سد داریان استان کردستان این روزها که مراحل اتمام آبگیری خود را طی می‌کند، مجموعه فرهنگی تاریخی اورامان را که در حال ثبت در میراث فرهنگی یونسکو بود نابود کرده و 6 الی 7 روستا به علت مدفون شدن در آب آن تخلیه می شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیمی از خانه ها و 90 درصد از باغات روستای سلین زیر آب سد رفته است،افزود: چشمه طبیعی بل که آب شرب دو میلیون انسان را تامین می کرد به دلیل مدفون شدن در ارتفاع صد متری این سد نابود خواهد شد.

کارشناس محیط زیست استان کردستان تاکید کرد: سد داریان نمونه‌ای از سد گتوند و سدهای ساخته شده بر روی دریاچه ارومیه است که بر اساس نظرات کارشناسان محیط زیست، فاجعه‌ای همچون این سدها در طبیعت کردستان رقم خواهد زد.

حق مرادی با اشاره به اینکه کردستان محدوده جغرافیایی بسیار محدودی دارد ، گفت: از این میزان محدود 54 درصد در حال بهره برداری، مطالعه یا ساخته شده که برخی از آنها مجوز و ارزیابی زیست محیطی نداشته‌اند و این محدوده جغرافیایی کم وسعت را با مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی روبرو خواهد کرد.

وی ادامه داد: تخلیه روستاهایی که با آبگیری سد داریان به زیر آب می‌روند منجر به مهاجرت ساکنان آن به شهرها و در نهایت افزایش حاشیه نشینی و شغل کاذب دست فروشی خواهد شد.

کارشناس محیط زیست استان کردستان با بیان اینکه با سد سازی به خاطر تامین آب شرب مشکلی نداریم، تصریح کرد: گاهی اوقات از سدهای ساخته شده در جهت انتقال آب آنها برای مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده می‌شود که ما با این گونه از موارد انتقال بین حوزه‌ای مشکل داریم.

حق مرادی تصریح کرد: ما با ساخت سدهایی که ارزش مهندسی داشته و ارزیابی زیست محیطی داشته باشد به هیچ عنوان مخالف نیستیم، اما متاسفانه سدهای بدون رعایت این موارد در سالهای قبل احداث شده است که هم اکنون شاهد تحولات آن هستیم.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =