۳ نفر
۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰

هرچند برای من بسیار دشوار است بپذیرم سیاستمداری که بارها و بارها از علاقه‌اش به پوپر سخن گفته است و در انتخابات سال ۷۶ از روی کارآمدن تندروها جلوگیری می‌کرد، به غیرشرعی بودن ربنای شجریان قائل باشد اما قاعده فرض محال را در این مورد به خصوص جدی می‌گیرم تا بتوانم چند کلمه با جناب جواد لاریجانی اختلاط کنم.

جناب لاریجانی سلام علیکم
چیزهایی نوشته اید که ترجمه اش به زبان آدمیزاد می شود: مناجاتی که آقای شجریان خوانده اند چون حواس مخاطب را از معنای متن پرت می کند پس مشکل شرعی دارد. این که چرا تا به حال هیچ مجتهدی حتی در سی سالی که صدای استاد شجریان از بنگاه صدا و سیما پخش می شد چنین فتوایی صادر نکرده خود موضوع جالبی است که فعلا به آن نمی پردازیم.

این که شما چرا بر جای فقها و علما تکیه زده اید را هم فعلا درز می گیریم اما این که چرا شما در این سال ها با هرچه مردم دوست می دارند دشمنی می کنید نکته جالبی است که نمی توان به راحتی از کنارش گذشت. هر سیاستمداری که در دل و دیده مردم جای دارد مغضوب شماست. هر هنرمندی که مردم قدر می نهند و بر صدر می نشانند از دشنه و دشنام شما بی نصیب نمی ماند. هر آن چه را مردم خوش می دارند توسط شما و همگنان شما حرام شمرده می شود. تا آن جا پیش رفته اید که رای مردم را هم به حلال و حرام تقسیم می کنید. چرا؟ این مایه نفرت و انزجار از دیگران را چگونه با خود حمل می کنید؟
من میگم همیشه حق با توئه اما چجوری
تو دلت این همه نفرت و تونستی جا بدی؟

آیا روی گرداندن مردم از شما و سیاست های دوستانتان تا این اندازه برایتان سنگین است که پاسخ آن را این گونه می دهید؟ بهتر نیست به جای این همه کینه و دشمنی کمی با این مردم شریف و صبور مهربان باشید؟ باور بفرمایید برخلاف آنچه تصور می کنید این مردم فراموش کار نیستند. بزرگوارند. کافی است به جای عناد و لجاجت با این مردم یک بار سمت دل و دیده آن ها بایستید و به خواست و نگاه آن ها احترام بگذارید تا در زمره محبوبان درآیید. مگر این مردم در حق شما چه کردند که این همه در آزار آن ها می کوشید؟ جز این که شمارا از گمنامی به شهرت رساندند و از فقر به ثروت و از دانشگاه شریف به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی؟

این مردمان را دوست ندارید؟ این آب و خاک را چطور؟ شما که ظاهرا به زمین علاقه وافر دارید چرا با این خاک مهربان تر نیستید؟ کافی است این همه شقاقی که در نزاع های سیاسی اخیر سرزمین مارا مستعد شرحه شرحه شدن کرده با حماقتی بزرگ گره بخورد و بشود آن چه نباید بشود. آن وقت نه زمینی برای شما خواهید ماند و نه تریبونی برای اظهار فضل. من هر چه قدر با خودم فکر می کنم نمی توانم بپذیرم که شما دشمن قسم خورده زیبایی و آزادی هستید. یعنی این میزان از دشمنی شما را نمی توانم باور کنم اما همه مخاطبان شما که مثل من فکر نمی کنند.

اگر این طور باشد یعنی شما در بیان این حرف های عجیب و غریبتان صادق باشید باید به ما توضیح بدهید وجه فارق شما و داعش کجاست؟ به ظاهر شما از مخالفان سیاسی داعش هستید اما با این طرز تفکر مخالف اندیشه های داعش هم هستید؟ داعش هم درست مثل شما دشمن زیبایی و آزادی است و با استناد به ظاهر احکام دینی همان گونه حکم می دهد که شما حکم می دهید. داعش هم هرگونه صوتی را به جز سرودهای حماسی که به تهییج جنگجویان منجر می شود حرام می داند. داعش هم مخالف حضور زنان در مجامع عمومی است.

داعش هم از تکنولوژی فقط آن بخشی را که می تواند به کشت و کشتار مدد برساند می پسندد. داعش هم راه را بر هرگونه پرسشگری می بندد و خواهان اطاعت محض و بی چون و چراست. البته ایرادی هم ندارد. شما مختارید همانند داعش زندگی کنید. به هیئت داعشیان درآیید و اصلا مثل آن ها فکر کنید. ما حتی از فیلسوف یهودی مورد علاقه شما آزاداندیش تریم و معتقدیم دشمنان آزادی هم در این سرزمین از حق حیات و آزادی برخوردارند فقط لطف بفرمایید و در شرایط حساس کنونی! این قدر از خدا و پیغمبر مایه نگذارید.

من مدافع دین خدا نیستم و به جان معتقدم حضرت حق به وعده خود عمل خواهد کرد و بهترین حافظ دین خود خواهد بود اما نگران خاکی که بر آن پا می گذارم هستم. و بیم ناکم شما و دوستانتان با قرائتی که از شریعت و احکام دینی ارائه می دهید اسلام را چیزی همانند اسلام داعش جلوه دهید. و اسلام اگرچه ممکن است در چشم بعضی ها صرفا ابزاری باشد برای برشدن بر بام قدرت اما برای مردم سرزمین من مهم ترین عامل برای حفظ وحدت قومی است.

پس هیچ کس حق ندارد با بچه بازی ها و سیاست بازی ها مقدمات سوریه شدن این سرزمین را فراهم آورد. حق ندارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 108
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تارا A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    669 9
    دست نویسنده درد نکنه مطلب مفید و تاثیرکذاری بود حرف دل مردم زدن دست مریزاد
    • عبدالکریم A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      شما نماینده مردم هستید؟ این را کی به شما تفویض کرده؟ حداقل در این انتخابات دیدید که بیش از 16 میلیون و به عبارت درست تر بیش از 20 میلیون رای برای تفکری ست که گفته های شما را قبول ندارند
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      130 7
      من ربنای شجریان را دوست داشتم ولی نمیدونم خودش نخواست پخش بشه یا صدا و سیما پخش نکرد. اگه مورد اول بوده نمیدونم ولی اگه مورد دوم بوده خیلی کار بدی بوده که خاطرات مردم با این ربنا است از قدیم دور از بحث سیاست که حتی از کلمه سیاست هم حالم بد میشه.
    • علی A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      254 4
      در جواب عبدالکریم دیدیم تو ۸۸ بر سر ۱۱ میلیون ملت چه کردین...
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      229 4
      جناب آقای غبدالکریم اون 16 میلیون هم صدای استاد رو دوست دارن
    • سمندون RO ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      272 9
      در جواب عبدالکریم ان 16میلیون .رای با افزایش یارانه ودروغ سند 2030وتبلیغات فراوان امام جمعه ها بدست امده است
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      254 4
      ببخشید آقای عبدالکریم شما دقیقا بیست میلیون رای رو از کجاتون استخراج کردین؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      39 4
      نامه شجریان به ضرغامی رئیس وقت صدا و سیما در سال 88 : همان طور که اطلاع داريد صدا و سيما در شرايط فعلي مستمراً اقدام به پخش سرودهاي ميهني اينجانب به ويژه سرود «اي ايران اي سراي اميد» مي کند. جنابعالي مستحضريد اين سرود و ديگر سرودهاي خوانده شده متعلق به سال هاي 1357 و 1358 است و هيچ ارتباطي به شرايط کنوني ندارد. اينجانب در سال 1374 نيز اعلام کردم راضي به پخش آثار خود از صدا و سيما نيستم. مجدداً تقاضاي خود را تکرار کرده و تاکيد مي کنم آن سازمان هيچ نقشي در تهيه اين آثار نداشته و شايسته است به حکم شرع و قانون سريعاً کليه واحدهاي آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداري کنند.
    • حسن A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      88 3
      دقیقا 20 میلیون رای مثال همون رای احمدی نژاده اقای عبدالکریم درسته؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      83 4
      كدام ١٦ميليون،شماها هم انگار توهم عبدالكريم رو فالو ميكنيد،آخه كسي كه تو محل فرماندهي خودش راي نياورده چطور ١٦ ميليون راي داره،جمع كنيد اين توهمات رو.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      82 0
      عبدالکریم ازت ممنونم که چهره همه عبدالکریمهای به قول خودت 20 میلیونی را نشون میدی
    • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      76 2
      آقای عبدالکریم 20 میلیون که رای حرامه،‌ حلالش 16 میلیونه، تازه اونم جای بحث داره برادر. : : :
    • بی نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      10 0
      تحریم صدا و سیما تندروها و کالاهایی که توش تبلیغ میشه مطمئن باشید تاثیر گذار خواهد بود.
    • شمس تبریزی IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      4 23
      به اون بی نامی که میگه رییسی در محل فرماندهی خودش رای نیاورده عرض میکنم آقای رئیسی با 903 هزار و 451 رأی نفر اول، آقای روحانی با 688هزار و 574 رأی نفر دوم در مشهد بوده. شما حتی همین موضوع ساده را که با یک جستجوی ساده اینترنتی میشه فهمید کتمان میکنید. آقاجان، مطالعه کنید. کشک صحبت نکنید. درست است که دور دور بی سوادان و هوچی بازان است اما شما در دام ایشان نیفتید. فراموش نکنید که خاتم ملک سلیمان است علم. جمله عالم صورت و جان است علم. علم بیاموزید تا پرت و پلا ننویسید
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
      3 0
      شمس تبريزي ،چي گفتي،شعر گفتي،يا خخخخخخخ
    • مردم A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
      3 0
      در جواب عبدالکریم گفته شده بیدار کردن کسانی که خود را به خواب زدند سخت تر از کسانی است که خواب هستند. عبدالکریم ... بیدار شو ....... آقای روحانی 26 میلیون رای داره ..... عبدالکریم بیدار شو ... با مردم لج نکنید ...
  • حميد از قم A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    416 6
    آفرين به مرامت آقاي موسوي .من يك بچه قمي هستم اصالتا و به جد ميگويم ما قميهاي اصيل نيز به نه اسلام آمريكايي را خواهانيم و نه اسلام داعشي را . درود بر شجريان و مردمي كه اهل فكرند نه تقليد كوركورانه .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    240 2
    مرحبا
  • رضا A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    258 2
    تشکر از نویسنده محترم
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    272 1
    خوب است آقای لاریجانی به این بیندیشند که قرآن بیان راز هستی ست و نه راز نیستی.
  • سجاد A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    180 1
    آفرین
  • رضا A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    195 1
    دمت گرم افرین بر قلم شما
  • محسن GB ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    233 1
    فکر کنم نظر آقای لاریجانی بخاطر گرسنگی ماه رمضان بوده، احتمالاً بعد از افطار نظرشان عوض شده.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    178 1
    با این نظر ایشان یاد حکایتی در گلستان سعدی افتادم : ناخوش آوازی به بانگ بلند قرآن همی‌خواند صاحب دلی برو بگذشت گفت ترا مشاهره چندست؟ گفت هیچ. گفت پس این زحمت خود چندین چرا همی‌دهی؟ گفت از بهر خدای می‌خوانم. گفت از بهر خدای مخوان. گر تو قرآن بدین نمط خوانی ببری رونق مسلمانی ایشان هنوز نمیدانند که صدای زیبا و آوای زیبا چه تاثیری در شنونده دارد ؟ یا میدانند و .... به هر حال ایشان یا دوستی نادان هستند یا دشمنی دانا
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    249 1
    کلا اگر برادر لاریجانی از سمتهایی که دارند کنار روند خود زمینه اشتغالزایی برای چند نفر فراهم و حقوق بشر هم در این ارتباط کاملا رعایت خواهد شد.
    • سلمانخان IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      182 1
      جالب اینکه همین لاریجانی میگه ما مدعی حقوق بشریم وغربیها حقوق بشرو رعایت نمیکنن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    3 314
    سفسطه یا سفسته یا صفصته یا ... شما که اعتراف کردی چیزی از اسلام نمی دونی اگه واقعا چیزی بلدی نظر علمی لاریجانی رو شرعی نقد کن چرت و پرت نوشتی و مغلطه کردی
    • بی نام A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      97 0
      نظر علمی مثل اینه که انیشتین میومد در مورد کمدی الهی دانته نظر علمی تخصصی می داد
    • حمید IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      86 0
      حاجی دیکته نویسنده شد نوزده که چی حالا ؟؟؟ ببین محتوای کلامش چیه اخوی
    • محمد A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      35 0
      جرفهای که بکار بردی زیبنده خود توست
    • فرهاد A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      33 0
      فک میکنم واسه پخش اثر هنری از هر رسانه ای ، باید اجازه صاحب اثر رو داشته باشه، حالا خدا خیر بده اقای شجریان رو ک گفته میتونن ربنا رو پخش کنن ، دیگه صدا و سیما چرا میخواد همه اثار طرف رو مجانی پخش کنه و طرفم چیزی نگه ؟؟؟؟
  • حميد IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    125 1
    تازه مي فهمم توصيه هاي امام در مورد ايشون بي جهت نبوده.
  • اکبر IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    2 277
    عزیزم متوجه شدید چه نوشته اید؟ داعش/ بنگاه /مردم دوست دارند / کشت و کشتار / سوریه شما اگر صلاحیت تخصصی در مورد مسایل شرعی دارید پاسخ مطلب آقای لاریجانی که به زعم شما مطلبی فقهی و شرعی را مطرح کردند را بدهید اگر هم ندارید سکوت کنید
    • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      68 0
      در نماز می گوییم خداوند پاک و منزه است از آنچه ما او را به تصور دنیایی درمی آوریم. حالا این مغایرت با شرع را ایشان از کجا آورده را نمی دانم. شاید خط ارتباط مخفی با منشا کل آفرینش دارند و ما نمی دانیم
    • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      85 2
      به تعداد رای منفی که دریافت می کنی دقت کن میفهمی مردم چی میخوان و چی می پسندن
    • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      47 0
      اگر داعش بد است که هست پس راه آنرا که می گوید قرائت من از اسلام عین اسلام است و سایر برداشت ها از جنس تکفیری ست نرویم. خداوند در انجصار هیچ فرد و گروه فکری نیست.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
      1 0
      اقای اکبر اولین مسئله هم عدم صلاحیت اقای لاریجانی در خصوص ابراز مسائل شرعی و فقهی است.
  • محمد IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    73 0
    سلام اقا یا خانم بی نام ساعت 11.35.20 دوشنبه 8 خرداد . چرا عصبی شدید . قصه زمین که هست و طشت از اسمان هفتم افتاد . قصه نظر امام هم در خصوص ایشون هست . قصه کارل پوپر هم که درسته . نظرات علما و صاحبان فقه و حقوق هم که امد . لطفا کمی اب سرد میل بفرمایید خوب نیست تو ماه مبارک فشارتون بالا بره .
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    64 1
    درود بر هر صاحب این قلم.
  • بی نام RO ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    41 8
    متاسفم برای ملتم که این همه کینه و عداوت به هم دارند اقای خامنه ای میگفت نباید فصای جامعه دو قطبی شود که شد متاسفم
    • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      19 2
      وقتی مسائل دنیا را با دین گره بزنند جامعه چند قطبی می شود همانگونه که از زمان حضرت ابراهیم علیه السلام بوده. متاسفانه عده ای دین را به انحصار کشیده و راه دیگران را تکفیر می کنند که این برخلاف دستور صریح قرآن است. دین آمد که ما خداپرست شویم و مردم را به سوی راه او که وحدت حول محور خداست بکشانیم نه اینکه به راه تفکر خودمان.
  • روح الله احمد خانی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    82 1
    باسلام بقول مهندس بازرگان دین فقط بدرد آن دنیا می خورد والسلام
    • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      6 2
      اشتباه نکن. دین به درد این دنیای انسان هم می خورد. وقتی آخر شب سر بر بالین می گذاری و آسوده می خوابی چون در طول روز دروغ نگفته ای و سر کسی را کلاه نگذاشته ای و به زندگی که داری قانعی یعنی به همان بهشتی دست یافته ای که خداوند وعده آنرا مکرر در قرآن داده است. شاید تجربه شما در زندگی کم باشد و هنوز درگیر مناقشه فکری با خودت نشده ای که انشاالله اگر دائم بر طریق مستقیم که در قرآن مکرر ذکر شده بروی به آن گرفتار نخواهی شد. هیچ چیز بهتر از آسایش روان نیست.
  • حمید A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    74 1
    شیر مادرت نوش جانت . کجا بودی تا حالا؟ به قول شمالیها "تی جان قربان". ولی ترا بخدا اینها را ایرانی خطاب نکن...................
  • سمندون RO ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    78 1
    جواب جالبی بود احسنت خصوصا ان مطلب که گفتند شما عاشق زمین هستید
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    97 1
    با سلام و عرض ادب تو مملکت ما اختلاس اقایون شرعی ربنای شجریان غیر شرعی
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    15 34
    بابا آقای روحانی تو رو به هر که میپرستی برای این ملت شغل درست کن. همش تو این سایتها و تو شبکه های مجازی هستن. راجع به همه چی کارشناسی میکنن. بهره وری کار مفید به زور به یک ساعت میرسه. سرانه وقت تلف کردن در فضای مجازی حداقل 8 ساعت.
    • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      1 0
      هشت ساعت کار حقوق و پاداشت هم عین وزارت کار.میای کار کنی؟؟ اگر حاضری همینجا راه دسترسی بهت رو بگو باهات تماس بگیریم.والله ه اگر بیای
  • محسن IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    8 97
    سفره افطار و سحر مردم خالیه شما به فکر ربنای شجریان هستید؟واقعا مزحکه مزحک. اینکه ربنای سفره خالی رو شجریان یا تتلو بخونه چه توفیقی داره برای مرد شرمنده
    • آرش A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      83 1
      کسی که فرق استاد شجریان و تتلو رو نمیداند ، مثل این است که مهم نباشد چه در سفره دارد و با آن افطار میکند غذا یا ........
    • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      115 0
      مزحک شاید، ولی قطعا مضحک نیست.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    1 113
    نویسنده ی موج سوار،دیروز پاسخ عرایض لاریجانی توسط متخصص داده شد،شما هم گوشت و بادمجون و داعش و من و دین و آواز و ریختی تو هم،متنی پر از اضافات
  • بی نام PT ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    65 0
    در جواب آقای لاریجانی : قال رسول الله صلى الله عليه واله : لكل شي حلية وحلية القران الصوت الحسن برای هر چیز زینتی است و زینت قرآن صوت خوش است.
  • حمید DE ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    79 0
    راستی آقای لاریجانی، حالا که شما وارد حوزه احکام شده اید من سئوالی داشتم: نظر شما در باره رفتن به استخر مختلط در هتل های مجلل خارجی چیست؟ ناراحت نشوید. فقط خواستم نظرتان را بپرسم.
  • شکوه IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    54 0
    بی نظیر بود آقای موسوی. دمت گرم
  • بی نام US ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    46 7
    آقای محمدجواد شما چه کاره مردم هستید؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    59 1
    آقای موسوی عزیز گرایش ایشان به مردم یعنی از دهها پست و مسئولیت و سفرهای خارجی گذشتن. یعنی شفاف بودن، حساب پس دادن.... می بینی برادر؟ نمی صرفد. اینان سالهاست مردم و انصاف و صداقت و قضاوت تاریخ را بی خیال شده اند.
  • ناشکیبا IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    11 50
    بابا ول کنید، بحث از این مهمتر و چالشی تر در کشور پیدا نکردید. اگر ربنا دوست دارید دانلود کنید سر سفره افطار پخش کنید. آخه چه بحث بی خاصیتی درست کردید. همه کشور شده آی ما ربنا نداریم، آی ما کنسرت نداریم. بقیه تو فکر چی هستن ما به چه چیزهایی گیر دادیم؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    31 0
    آفرین برشما سخن دل مارابیان نمودید سماسگزارم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    36 0
    از رفتار داعش فهمیدیم که گروهی فکر می کنند این ما نیستیم که باید خودمان را با قواعد آفرینش از سوی تنها پروردگار تطبیق دهیم بلکه این خداوند عالم است که باید قواعدش را به نفع ایدئولوژی ما تغییر دهد.
  • سیدعلیرضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    27 0
    خیلی دلم می خواست در خصوص این اظهار فضل آقای لاریجانی مطلبی ننویسم چون اینگونه نظرات را از ایشان و تعدادی از همفکران ایشان بسیار شنیده ام ولی واقعیت امر این است که خوشبختانه حنی ایشان و دوستان هم پیمانشان آنقدر پیش مردم عزیز و مورد وثوق هستند که دائما مردم دوستدارشون بعد از اظهار فضائلشون در دلها به ایشان درووووووووود غلیظ میفرستند که خستگی از تنشون بیرون میره .گاهی اوقات لازمه برای رفع خستگی از این درود و صد دروووووودها
  • شرلوک A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    0 73
    نباید آقای لاریجانی را در برابر آقای شجریان قرار دهند. هر دو از مشاهیر این مرز و بوم هستند.
    • سعید A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      12 0
      خود کرده را تدبیر نیست
    • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      32 0
      مشاهیر؟
    • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      42 0
      بله هر دو از مشاهیر هستند اما این کجا و آن کجا.
  • مجید گلپایگانی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    50 0
    بسیار زیبا و دلنشین بود این مقاله.زیباترین متنی که در این چند سال در نقد اینگونه ادمها خواندم.بسیار روان و دوست داشتنی.دست نویسنده این مطلب را میبوسم.
    • محمد A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      12 0
      چون ته مایه ی فلسفی و کلامی داشت انسان ذاتا فلسفه و کلام را دوست دارد چون خداوند ما را کلام بر دیگر موجودات برتری داده
  • محمد جواد A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    52 0
    به خداوندی خدا متاسفانه به خاطر غفلت نه نماز خوانده ام و نه روزه گرفته ام ولی هر وقت ماه رمضان نوای ربنای شجریان از تلویزیون پخش میشد چنان دلم روانه ی فضای معنوی و روحانی ماه رمضان میشد که همیشه حسرت میخوردم چرا از این امر مهم که همان روزه گرفتن هست باز مانده ام.شاید فقط اقای لاریجانی و امثال ایشان با ربنای شحریان حال شیطانی بهشان دست میدهد وگرنه مردم عادی با صدای زیبای شجریان پیوندی خدایی و معنوی پیدا میکنند.راستی امام خمینی و رهبر این مرز و بوم چرا تاکنون ایراد نگرفته بودند از ربنای شجریان؟. چرا اینها مردم افسرده را افسرده تر میخواهند؟
    • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      5 49
      کسی که دست تو گردن خواننده فراری خارج کشور بندازه و عکس یگیره ، لایق ربنا خواندن نیست ، یره با همون خانم خواننده کنسرت برگزار کنه ، شایت صواب بیشتری گیرش بیاد
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    14 3
    ده سال مشکل کشور شده ربنای شجریان من همیشه این را گوش می دادم ناخواسته زیرا هر جا که بودم موقع غروب پخش می شد با اینکه صدای شجریان را دوست دارم ولی نمی دانستم این هم صدای اوست
  • رویا A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    37 0
    بی نظیر و شجاعانه.افرین بر این نویسنده
  • مهدی A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    35 0
    از این میترسم این جماعت که به فکر آخرت مردم هستند و شادی را کلا نهی میکنند فردا روزی حکم بدند موقع افطار اذان پخش نشود چون مایه خوشحالی روزه داران میشود.
  • مهدی A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    34 0
    نمی دونم چرا یکدفعه یاد فتواهای مبلغان واهبیت افتادم .... آخه اونها هم مثل آقای لاریجانی فتواهای من در بیاری خیلی دارند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    15 0
    ربنا افرغ علینا صبرا....
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    25 0
    در عالم سیاست افرادی که قبلا مطرح بوده اند و از دور خارج شده اند برای اینکه دچار مرگ سیاسی نشوند هر از چند گاهی اقدامی انجام می دهند که اسم آنها سر زبانها بیفتد. این اقدام می تواند کاندید شدن در انتخابات باشد یا اظهار نظری جنجال برانگیز مثل صحبت های آقای لاریجانی در خصوص استاد محبوب آواز ایران و هنرمند مردمی شجریان. ما نباید این صحبت ها را جدی بگیریم چون کمک کرده ایم که فرد سیاسی به اهداف خود برسد و مطرح شود.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    11 37
    عجبا که مساله روز مملکت ما شده پخش ربنای شجریان حالا دو تا نکته اول اینکه کو روزه بگیر که ربنای شجریان رو دم افطار گوش کنه ؟ دوم اگه مسئولین ما اینقدر که دغدغه پخش ربنا و کنسرت و ... رو داشتن دغدغه اشتغال جوونای تحصیلکرده رو داشتن الان خیلی از مسائل ما حل شده بود
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    7 0
    احسنت
  • محمد رضا م A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    20 0
    پس این بچه که به جای آقای شجریان و به سبک و سیاق ایشون ربنا میخونه و صدا سیما هر شب پخش میکنه هم هدایت بفرمایید جناب آقای لاریجانی
    • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
      0 2
      اولا آن بچه از پخش صدای خود در صدا و سیما راضی است اما آقای شجریان ناراضی است دوما آن بچه اذهان را به مسائل سیاسی معطوف نمی کند آما آقای شجریان بیش از اینکه این روز ها شخصیت فرهنگی باشند شخصیت سیاسی شده اند آن هم نه به نفع ملت بلکه برای جریانات غریبه فرهنگی و سیاسی وگرنه مگر ایرج و گلپا که قرار بود اعدام شوند کم از آقای شجریان داشتند؟
  • علی DE ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    3 30
    در پاسخ به یک متن تخصصی این آقا فقط نفرت پراکنی کرده. خوب جواب بدید. به نویسنده باید گفت اون موقع که ایشون منطق ریاضی رو پیش تارسکی در دانشگاه برکلی میخوند شما کجا بودید؟
    • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      2 0
      به قول قدیمی ها ملا شدن چه آسان/ آدم شدن محاله. در قدیم ملا به کسی می گفتند که خواندن و نوشتن بلد بود.
  • محمد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    11 0
    عالی بوذ این داداشها ول کن نیستن
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    15 0
    با نظر نویسنده کاملا موافقم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    15 2
    آقاى موسوى مدتى نبوديد نگران احوالتان بوديم هميشه سر بلند باشيد
  • علی A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    5 41
    سلام آزاده باشید و این نظر رو هم چاپ کنید. اولاً از نویسنده باید پرسید که وقتی دکتر لاریجانی در دانشگاه برکلی روی منطق ریاضی زیر نظر تارسکی کار می کرد شما کجا بودی. دوماً ایشون قبل از اقامت به آمریکا در حوزه از درس اساتیدی همچون حسن زاده آملی و مرحوم پدرشون بهره برده اند. به هر حال ایشون یک بحث استدلالی متقن داشتند، من نمی فهمم این همه نفرت پراکنی که در متن آقای موسوی وجود داره چه ربطی به استدلال دکتر داره. هسته استدلال این است: "ز آنجا که موضوع دفاع از ایشان یک مناقشه سیاسی شده است، لذا در تلاوت مذکور توجه به آیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است" تلاش کنید این استدلال را نقد کنید. این روش که شما می روید به دیکتاتوری استالینی منجر می شود. مراقب باشید.
    • مجید A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      7 0
      اقای علی اقا که در دفاع از لاریجانی مطلب نوشته ای ایا خود شما با شنیدن ربنای شحریان یاد مناقشات سیاسی میوفتی؟غیر از این است که اقای شجریان چوب عدم همراهی با نظران این اقایان را میخورد؟ایا لحن ربنای شجریان شما رو یاد اصولگرایان و اصلاح طلبان میاندازد؟ به این میگویند عذر بدتر از گناه
    • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      5 2
      ایشون صلاحیت اظهار تظر در این مورد رو نداره، میتونه نظرش رو به صورت شخصی بگه و اگر بطور عمومی مطرح میشه منتظر نقد هم باشه، استاد شجریان یکی از اساطیر موسیقی هست، ایشون از مشاهیر صرفا نیست و از نایابان عرصه موسیقی است، که من به شخصه خودم رو خوش اقبال میدونم که در عصری زندگی میکنم که ایشون نفس میکشه و قیاس مع الفارق هم نمیکنم.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    25 1
    اقای لاریجانی وقتی شما از اسلام ودین وانقلاب حرف می زنید منویاد ان زمانی می اندازد که جنابعالی معاون اروپا وامریکای وزارت امور خارجه بودید وشام ونهار با جناب نیکبراون سفیر انگلیس میل می فرمودید و بعنوان پسر خوب خانم مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس مشهور بودید اقای لاریجانی اگر از مردم نمی ترسید از خداوند بترسید واینقدر با ایات خداوند مخالفت نکنیدکه نکنه بلای اسمانی نازل شود وخودتو وزمینی های غصبی اتودامداری ات را دردشت ورامین همه با هم ازبین ببرد
  • شهروند EU ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    18 1
    در جواب دوستانی که میگویند سفره مردم خالیه شما بفکر ربنای شجریان هستید.باید بگویم علت خالی بودن سفره ها تفکر این طیف افراد است که بعضا پست های کلیدی هم دارند این ها که درک یک آواز معنوی را که نه پخش آن هزینه دارد ونه گوش دادن ان را ندارند انتظار دارید درکی از شکم گرسنه مردم داشته باشند که برای رفع فقر یک عده می بایست از منافع نامشروع خود دست بردارند و مثل زالو به چپاول جیب مردم پرداخته اند.آری برادر مسئله اینست ساده به موضوعات و اندیشه ها نگاه نکنید.
  • آریایی A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    15 0
    من که هر روز 5 دقیقه مانده به اذان ربنای استاد شجریان رو پخش میکنم و خانوادگی با ربنای ایشان افطار میکنیم .
  • محمد مهدی RO ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    20 1
    عبدالکریم خان. 16 میلیونی که رای دارند به این تفکر 6 میلیونشون فقط و فقط به خاطر یارانه 150 هزار تومانی رای دادند ، بندگان خدا چاره ای هم نداشتند. حالا من به شما و هم مسلکانتان میگویم جور دیگری حساب کنید: 1 ماه از رسانه میای گرفته تا .... تمام تلاشتان را برای تخریب روحانی و اصلاحطلبان انجام دادید نتیجه چه شد؟ 15 میلیون که اصلا روی ندادند یعنی این انتخابات و این سیستمی که شما گرفتید را اصلا قبول ندارند 24 م هم که بر خلاف نظر و خواست شما رای دادند. در واقع از 56 م واحد شرایط رای در این مملکت 39 میلیون اصلا مدام و مسلک و تفکر شما و امثال شما را قبول ندارند. ولی توصیه میکنم شما همان "کیهان" را بخوان
  • با نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    8 13
    علت اصلی و منشاء فقر و بیکا،ری فحشا و اعتیاد و رکود و تورم و ریز گرد و غذآ و. آب آلوده و سایر اشکالات ریز و درشت مملکت خلاصه شدهدر عدم پخش ربنا از رسانه ملی. وای که به چه چیزهایی مشغولیم. دوستان منفی فراموش نشه. با سپاس
    • بی نام EU ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      10 2
      حتما. قضیه شما قضیه آنکس که نداند و نداند که......
  • سبروس اریا A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    4 21
    با عرض سلام ابراز تاسف شدید برای شما ها و دولت محترم انصافا کجا سیر می کنین مردم دارن از بی کاری بی پولی نابود میشن فساد و فحشا و فساد اقتصادی وفساد فرهنگی و باند بازی اقا راده بازی ول کردنه صدای شجریان رو چسبیدنه عجب شیر تو شیریه .انصافا اینو بزارین
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    18 1
    از آقای لاریجانی و همفکرانشان یک سئوال دارم. اینکه استاد شجریان می گویند من با مردم هستم و نه با اصحاب قدرت به اسلام نزدیکتر است یا آنها که می گویند ما با اصحاب قدرت هستیم و نه با مردم؟
    • س A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
      2 0
      شمسی جون حالت خوش نیست ... سه چیز٬ اندکش٬ دردسرآفرین است: ۱ خُرده شیشه.۲ خُرده ثروت. ۳ واز همه عذاب آورتر که شما به آن گرفتارید خُرده سواد ...
  • بی نام RO ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    33 4
    عزیزانی که میگویند چرا چسبیدید به ربنای شجریان،دوستان مسئله ربنای شجریان نیست مسئله تفکر ارتجاعی و خطرناکی است که با امکانات فراوان همه چیز را به انحصار خود درآورده و رای مردم را نادیده میگیرد و باعث همان فقر و اعتیاد و بیماری و ... که شماها گفتید ، شده است
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      2 1
      درود بر شما
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    4 7
    «آن «ربّنا»هایى که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب مى‌گذارند، یک کار هنرى است؛ یک کار حالى نیست؛ مناسب نیست که بعد از اذان، کسى بخواهد آن‌طور چیزى را بگذارد؛ نه، بعد از اذان، به نظرم مى‌رسد که همین صداى معمولىِ مسجدىِ ما بهتر و مناسبتر باشد.» مقام معظم رهبری رهبر بهتر می داند یا شما؟؟
  • بی نام DE ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    6 0
    واقعا متاسفم. هنوز نمی دونید یارو بخاطر اراجیفی که درباره استاد گفته ،می خواد خودشو مطرح کنه؟
  • شمس تبریزی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    9 9
    سلام آقا سید. متن یادداشت را نخواندم و صرفا بر اساس تیتری که نوشتین عرض میکنم. آقاجان، یادم میاد سال 88 یا 89 بود که وی او ای با شجریان مصاحبه کرد. شجریان گفت صدای زن را از موسیقی حذف کردن یعنی از بین رفتن نصف موسیقی. بعد هم افزود اینها 1400 ساله که با موسیقی خوب نشدن. آقا سید، شما خوب میدانی که 1400 سال پیش نه آخوندی بوده و نه جمهوری اسلامی. 1400 ساله ما با موسیقی خوب نشدیم؟ 1400 سال پیش منظورش کیه؟ این ربنا و غیره را هم ایشان از باب اثر هنری خوانده وگرنه به این حرفها اعتقادی نداره. او به موقعش نشون داد که به پایش بیفته به پیامبر هم طعنه میزنه. اینها را صداوسیما هم میدونه. صدایش پخش نخواهد شد و لاریجانی هم با زبان فنی سر کارتان گذاشته. خدانگهدار
  • انصاف A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    6 3
    با سلام اولا از نویسنده محترم تشکر می کنیم که مختصر و مفید تبیین موضوع کردند ، ثانیا سوال اینجاست مردم شریف ایران با ربنای اقای شجریان ماه مبارک رمضان را حس و درک می کردند و اصلا تفسیر جناب شیج لاریجانی در فکر و ذهن مردم عزیز جایی نداشته است و این موضوع را الان ایشان می گویند . مردم عزیز به همان کارکرد ربنای اقای شجریان پایبند هستند و ثالثا سوال اینجاست که چرا به خواسته مردم احترام نمی گذارید مگر مردم در انتخابات رای ندادند ؟ آیا مردم رای دادند که روحانی رییس جمهور شود و سخن آقای لاریجانی حاکم شود؟ پناه می بریم به خدا.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    3 3
    به نظرم ربنای استاد رو همایون خان باز اجرا کنن البته با اجازه از استاد و تلویزیون هم پخش کنه. اینجوری همه راضی میشن انشاالله.
  • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    1 5
    آقای شجریان خودشان گفته اند راضی نیستند صدایشان از تلویزیون پخش شود.انکار می کنید؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    4 3
    دوست بی نام12:15:09 جناب استاد شجریان در نامه به صدا و سیمای میلی ربنا را از دیگر آثارشان جدا کردند و متعلق به مردم دانستند و در خصوص پخش این اثر تاکید داشتند ولی روسای وقت صدا و سیمای میلی کلیه اثار ایشان را ممنوع نمودند.با یک سرچ ساده این موضوع قابل دسترسی می باشد.
  • مردم A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    4 0
    آقای موسوی به حق حرف دل مردم را زدی ....
  • بی نام RO ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
    0 2
    به مسایل سیاسی کاری ندارم متاسفانه اقای شجریان نان به نرخ روز می خورد و همین تفکر غلط او به موسیقی اصیل ضربه زده است و از لحاظ اخلاق شخصی نیز زیر سوال میرود جناب اقای شجریان ماه پشت ابر نمی ماند و باید روزی جوابگویی تاریخ موسیقی ایران باشید
    • احمد A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
      2 0
      شجریان کجا نان به نرخ روز خورده او تنها شخص شاخصیست که همانی بوده که بوده نه انزمان اهل تملق بوده و نه حال انزمان هم تا انجا که از دستش برامده با ظلم مبارزه کرده و الانم هم ایستاده شما پارامترهاتو عوض کردی هنرمند باید نقاد باشه ملت باید دولت ها را ممیزی کنند نه دولتها ملت را الان حکومت هماره مردم را ممیزی میکند و دسته بندی در عدالت علی یهود و نصارا و کافر یکی بودند و خویش را در اختیار شکایت انها قرار داد که این سنت رسول خدا بوده ویقینا حکم خداست که حاکمان باید به پیشگاه ملت جواب پس بدهند نه ملت به حاکمکه اگر جز این باشد ظلم است و طاغوت