۰ نفر
۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

مهر نوشت: ژان دورمسون از اعضای قدیمی آکادمی فرانسه در ۹۲ سالگی درگذشت.

نویسنده مشهور فرانسوی که چهره‌ای محبوب در میان مردم کشورش بود و همیشه از او به عنوان عضو نامیرای آکادمی فرانسه یاد می‌شد و امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه از او به عنوان «پرنس واژه‌ها» یاد کرده بود، در ۹۲ سالگی و در قصبه‌ای نزدیک پاریس درگذشت.

آکادمی فرانسه با اعلام خبر درگذشت این نویسنده، فیلسوف و مفسر مطبوعاتی، بدون ذکر دلیل فوت وی، خبر داد.

این نویسنده که از چهره‌هایی بود که در تلویزیون فرانسه به کرات ظاهر می‌شد از نادر چهره‌های دانشگاهی فرانسه بود که در میان مردم نیز محبوبیت زیادی داشت و شناخته شده بود.

دورمسون بیش از ۵۰ عنوان کتاب نوشته بود و کارش را از سال ۱۹۵۶ آغاز کرده بود. جدیدترین اثر وی که منتشر شده «این لحظات شادی، این ظهرهای آتشین» بود که سال پیش به بازار آمد.

با وجود شمار زیاد آثار این نویسنده، کمتر اثری از وی به زبان‌های دیگر ترجمه شده است.

آقای دورمسون از سال ۱۹۷۳ به عضویت در آکادمی فرانسه پذیرفته شد و روی صندلی شماره ۱۲ آکادمی می‌نشست. از وی به عنوان روشنفکر و غول ادبی نامیرای فرانسه یادمی‌شود.

وی کارش را با روزنامه‌نگاری آغاز کرد و بعد به یکی از مدیران فیگارو در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ بدل شد و پس از آن به مدت چهار دهه به عنوان مفسر برای این روزنامه مطلب می‌نوشت.

در مصاحبه‌ای که فیگارو به مناسبت ۹۰ سالگی وی انجام داده بود وی گفته بود خودش را به‌عنوان یک رمان‌نویس نمی‌شناسد. نخستین رمان وی با عنوان «عشق یک چیز دلپذیر است» نوشته شده بود.

وی گفته بود دوست ندارد از او به عنوان نویسنده دست راستی از وی یاد شود و از ژان پل سارتر فیلسوف اگزیستانسیالیست متنفر است.

این نویسنده که ۱۶ ژوئن ۱۹۲۵ در پاریس متولد شده بود فرزند یک سفیر بود و کارش را با پزشکی شروع کرد، اما بعد به نویسندگی روی آورد.

این چهره مشهور جوایز ادبی متعددی دریافت کرده بود که جایزه بزرگ فرانسه برای رمان «به افتخار امپراتوری» در سال ۱۹۷۱ از جمله آنهاست.

ژان دورمسون که رابطه نزدیکی با فرانسوا میتران رییس‌جمهوری سابق فرانسه داشت، در ۸۷ سالگی برای نخستین بار بر پرده سینما ظاهر شد و نقش فرانسوا میتران را ایفا کرد.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =