پژو و توتال حضور خود را در ایران محکم‌تر می‌کنند

صنعت خودروسازی و نفت دو صنعت بزرگی هستند که بعد از اعلام نتایج انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری،مورد اقبال شرکت های خارجی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرآنلاین، قبل از آنکه سرمایه گذاران علاقه مند اروپایی دور بعد سفرهای خود را برای مذاکره و قرارداد با ایران،به سمت تهران آغاز کنند،فرانسوی ها پیش قدم شده اند.دربین سرمایه گذاران فرانسوی هم بیش  از همه خودروسازان این کشور مشتاق هستند که با ایرانی ها قراردادهای محکمتری ببندند.هرچند که بعد از توافق برجام چند قرارداد خودرویی بین ایران خودرو و پژو و سایپا با رنو فرانسه بسته شده،اما به نظر می رسد فرانسوی ها به این قراردادها چندان راضی نیستند و در پی همکاری بیشتر با خودروسازان ایرانی هستند.شاید به همین دلیل هم ژان فلیپ ایمپارتو مدیرعامل پژو چند روز پیش از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در سکوت خبری به ایران آمد تا درباره آخرین وضعیت شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) مذاکره کند.

درباره جزییات این مذاکره خبر دقیق در دست نیست،با این حال منابع رسمی ایران خودرو گفته اند که این مذاکره درباره خطوط تولید و چگونگی عرضه خودروهای جدید پژو در ایران، نحوه ارائه خدمات پس از فروش به این خودروها و همچنین تبلیغات مربوطه بوده است،البته مدیرعامل پژو از نمایندگی منتخب ایکاپ هم بازدید کرده که نشان می دهد،پژویی ها می خواهند باز هم جای حضور پرقدرت تری در بازار ایران به نسبت سایر رقبای خود داشته باشند.

یک ماه قبل بود که تولید انبوه پژو 2008 با حضور حسن روحانی ریس جمهوری آغاز شد.به زودی هم قرار است، پیش فروش این خودرو در ایران آغاز شود.ایران خودرو و پژو که پس از توافق هسته‌ای و برجام، قرارداد جدیدی را با یکدیگر امضا کردند، قصد دارند در فاز همکاری تازه خود، پنج محصول را روانه بازار ایران کنند. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد پژویی‌ها بر خلاف همکاری قبلی، این بار قصد دارند نظارت بیشتری روی تولید و عرضه محصولات خود در ایران داشته باشند.

مقامات این خودروساز فرانسوی گفته اند که  دیگر نمی‌خواهد برخی تجربه‌های ناخوشایند در مشارکت قبلی اش با ایران خودرو را تکرار کند و از همین رو این بار حساسیت بیشتری را روی مسائلی مانند کیفیت خودروها و خدمات پس از فروش لحاظ کرده و خواهد کرد تا حضوری متفاوت را در ایران داشته باشند.

نقطه اشتراک ایران وفرانسه

ایران و فرانسه،به لحاظ تغییرسیاست ها بهار امسال را با یک نقطه مشترک به تابستان متصل می کنند؛هر دو کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار کردند.در ایران حسن روحانی از طیف میانه رو برای چهارسال دیگر سکان قوه مجریه را به دست خواهد گرفت و در فرانسه امانوئل ماکرون نامزد حزب سوسیالیست که اندیشه های لیبرال دمکرات دارد،به عنوان ریس جمهور برگزیده شد.ماکرون که پیش از ریاست جمهوری وزیر اقتصاد کابینه فرانسوا اولاند بود.

تحليلگران بر اين باورند، رييس جمهوري جوان فرانسه در روابط اين كشور با ايران تجديد نظر چنداني نخواهد كرد و افزايش مراودات اقتصادي كه پس از توافق برجام ميان دو كشور به وجود آمد، ادامه خواهد يافت. همچنين كشور فرانسه دچار مشكلات گوناگون اقتصادي است و رابطه اقتصادي با بازارهاي بكر مانند ايران مي‌تواند كمك شاياني به رفع مشكلاتي مانند رشد اقتصادي كم و بيكاري بالا منجر شود. ماكرون در اروپا بيش از هر كس به راه و روش آنگلا مركل نزديك است كه او هم پس از برجام ضمن مخالفت با اظهارات ترامپ مبني بر پاره كردن اين قرارداد، از عادي سازي روابط ميان ايران و اروپا دفاع كرده است.

خودروسازان و نفتی ها در صف اول

درحالی که دو شرکت خودروساز فرانسوی جای پای خود را در ایران محکمتر می کنند،شرکت های نفتی هم  به دنبال گسترش روابط اقتصادی با ایران هستند.بعد از توافقی که توتال سال گذشته  برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در بندرعباس انجام داده و منجر به امضای یک تفاهم نامه مطالعاتی شد،

حالا مذاکره برای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی جدی تر شده است.به طوری که روزگذشته هم پاتریک پویان مدیرعامل توتال از فرصت اجلاس اعضای اوپک در وین استفاده کرده و به دیدار بیژن زنگنه رفته است.این مذاکره نشان می دهد که فرانسوی ها به جز صنعت خودروسازی برای حضور در صنعت نفت ایران هم جدی هستند.

 

3535

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    22 2
    انتخابات تمام شده دوستانکمی هم به واقعیت بپردازیم.2008 قرار بود سال گذشته با قیمت 70 تا 85 به بازار بیاید.این را قالیباف وعده نداده بود.تا زمانی که خودروسازها به یمن حمایتهای یک جانبه دولتی می توانند خودروهای 30 سال پیش را پیش فروش کنند اتفاقی نخواهد افتاد.در واقع برای بلعیدن لقمه راحت نیازی به شریک ندارند...
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    9 0
    ایا مایلید که به نحوه پیوند و رابطه بین خودرو سازها و کارتل های نفتی های فرانسوی بپردازید و مالکین و سرمایه گذاران اصلی و کمتر معرفی شده این کارتل های نفتیخودرویی که بیش از بیست و پنج سال در ایران بصورت انحصاری حمایتی و بدون مانع فعالیت میکنند را توضیح دهید یا مایلید انها در سکوت و با پرداخت سری جدید پورسانتاژ و حق حضور تقریبا" انحصاری در دو خودرو سازی اصلی کشور کار خود را در سکوت و رضایت طرفین ادامه دهند. مصرف کننده هم که فاقد هر گونه حق انتخابی است...
  • بی نام DE ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    36 1
    رابطه ایران و فرانسه خیلی جالبه. قهر می کنند زود دوست می شوند. تاثیر فرانسه بر انقلاب ایران، سینما و تئاتر ایران، خودروسازی ایران، نفت ایران خیلی بزرگ بوده. قانون اساسی ایران هم از روی قانون اساسی فرانسه نوشته شده. ولی همین فرانسه بوده که به صدام برای حمله شیمیایی به ایران می گفته ایران رو سمپاشی کنید و خون آلوده به ایران صادر کرده. از طرفی ایران هم هیچ وقت به فرانسه بدی نکرده. همیشه زود باهاش دوست شده و روابط رو ادامه داده. ولی چرا ایران و آمریکا نتوانسته اند این نوع رابطه رو داشته باشند؟
  • بی نام AT ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    4 28
    از توتالی ها شارلاتان تر خودشونن
  • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    6 0
    همون یه ستارشم ندارم.توکل به خدا
  • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    7 0
    باید دید این دولت برای خودرو چ خوابی دیده
  • بی نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    16 2
    70 درصد مردم خودرو تا سقف 30 میلیون تومن دارن اون موقع اونا چیکار کنن؟؟ خیلی راست میگید و به فکر مردم هستید گمرگ رو آزاد کنید تا ماشینهای با کیفیت خارجی به قیمت جهانی و اصلیشون وارد ایران بشن
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    7 0
    در ایران هیچ چیز قابل پیش بینی و قابل برنامه ریزی نیست . هر شب برای فردای مردم تصمیم گیری میشه .
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    5 0
    چرا جهش فکرکردین سال دیگه قرارا معجزه بشه مردم پولدار بشوند.
  • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    8 0
    علت متوقف نشدن خط تولید پراید و پژو وجود تقاضا در بازار برای این دو خودرو است:شما تندر رو کنید20 تومن بعد ببینید کدوم تقاضا بیشتر داره
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    8 1
    خودروسازی کشور همانند دیگر صنعتها خود یک مافیا و یک صنعت مریض هست که هدف فقط و فقط سود بیشتر است، همین پراید را چراغ هاشو عوض میکنن میگن این که یه ماشین دیگه هست و بازم تولید میشود با قیمت بالاتر/ واقعا تیبا با پراید چه قدر تفاوت دارد؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    3 5
    واقعا ساده انگاریست که با جمع شدن پژو 405 ماشین بهتر جایگزین خواهد شد. این امر فقط باعث این امر می گردد که مانند سالهای دهه 6070 فقط اقشار مرفه خودرو بخرند و بقیه مردم هم قراضه های آنها را سوار شوند. این فقط یک پروسه جهت فئودالیزه کردن جامعه است. پیشنهاد:ابتدا ماشین با کیفیت با همین قیمت جایگزین شود سپس حذف گردند
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    20 0
    فقط بستن قرار داد تولید مشترک با تویوتا یا جنرال موتورز میتونه دید بسیار منفی عجیبی که از صنعت خودرو کشور وجود داره را التیام بده و در مرحله بعدی فولکس و فیات قرارداد با فرانسوی ها و چینی ها چندان فایده ای نداره
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    8 0
    اخه این شرکت هایی که میگی حاضر به همکاری با ما نیستن چون فروش مستقیم خوبی دارند و نمیان برند و سابقه خودشونا با ایجاد کارخانه مونتاژی تو یه کشور دیگه خراب کنن.
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    4 0
    ای کاش هر چه زودتر همه تولیدات دو خودرو ساز بدون رقیب متوقف شوند.
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    5 1
    معلوم نیست که چه اصراری بر تولید قطعات بی کیفیت ایرانی هست؟اگر اول کارشان بود میگفتیم عیبی نداره و به مرور تولیداتشان با کیفیت میشه ولی اینها نشان داده اند که کیفیت برایشان در درجه چندم هست و ضرر جانی و مالیش را مردم قشر ضعیف میدهند و سودش برای اینها و وارد کننده های قطعات چینی و مکانیکهای داخلی که با افزایش سرسام اور دستمزدهایشان به علت ازدحام ماشینهای خراب درامدشان سکه شده میبرند
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    9 0
    با وجود تنفر عمیق از خودرو های داخل و حسرتی به بلندای طول عمر از داشتن خودروی لوکس خارجی، از صمیم قلب آرزو میکنم همین پژو بمونه ولی بازار دست خودروهای بی کیفیت و فریبنده و گرانقیمت چینی نیوفته.مشکلات این خودرو های چینی به حدی است که مثال" از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ..." رو هر روز مرور خواهیم کرد.
  • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    7 0
    هیچ گزینه ای نداریم.شک نکن.مقصود الان اینه که به طور مثال پژوی 30 میلیونی رو از رده خارج کنن و به جاش یک مونتاژ دیگه از چین بیارن بفروشن 60 میلیون.به همین سادگی.فرقش اینه که از مونتاژیک خودروی فرانسوی و البته قدیمی به مونتاژ یک خودروی چینی رسیدیم.بعد بیان یک محصول دیگه شبیه پژو رو وارد بازار کنن و اون رو طبق کف قیمت بازارکه دیگه شده 50 میلیون بدن به خورد خلق الله.
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    3 0
    کار که برا جوونا درست نمیکنن جلوی کارکردنشون رو هم میگیرن. خب مجوز بگیرید ببینیم بعدش چی میشه؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    3 3
    پژو خیلی رو داره توی تحریم ها ما رو ول کرد و رفت حالا داره تند تند مدل های داغون و قدیمیش رو می فرسته ایران
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    5 0
    گاهی فکر می کنم اگه تحریم ها همچنان ادامه داشت ما تا چند سال دیگه می خواستیم سوار پراید و سمند و پژو ۴۰۵ بشیم؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    5 0
    درووود برشما. انشاا… تلاش های مردم نتیجه بخش باشه و در سال 95 خودروهای باکیفیتی به بازار بیاد.انشاا…