واکسنی که با آن برای همیشه از  آنفلوآنزا  راحت می‌شوید

تولید یک واکسن برای آنفلوآنزا که در کل دنیا اثر بخشی داشته و تنها یک مرتبه نیاز به تزریق آن باشد، مدتهاست که هدف محققان عرصه پزشکی بوده است.

به گزاش ایسنا و به نقل از گیزمگ، تحقیقات جدید دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن می‌تواند راه را برای هدف گرفتن آنفلوآنزا از طریق تولید یک واکسن جدید دی ان ای که مولفه‌های ژنتیکی ویروس را هدف قرار می دهد، هموار کند.

دبوراه فولر آزمایشگاه پزشکی UW که در این تحقیق نوآورانه پیشتاز است، می‌گوید:با توجه به تنوع واکسن‌ها به طور نسبی واکسن دی ان ای ابداع جدیدی به حساب می‌آید و هنوز اول راه قرار دارد.

واکسن‌های دی ان ای پیشتاز تحقیقات مدرن پزشکی هستند. برخلاف واکسن‌های متداول که از کل ساختار ارگانیسم برای تولید واکنش ایمنی استفاده می‌کنند واکسن دی.ان.ای یک کد ژنتیکی را به یک سلول هدایت می‌کند تا یک آنتی ژن بیماری‌زا تولید کنند که باعث واکنش ایمنی بدن می‌شود.

فولر می‌گوید: ما طی چهل سال گذشته با واکسن‌های متعارف کار کرده‌ایم. این واکسن‌ها فوق‌العاده بوده اند. شما ویروس را تولید، سپس آن را کشته و بعد تزریق می‌کنید. اکنون زمان آن رسیده است تا واکسن‌ها تغییر کنند و این تغییر شامل واکسن آنفولانزا نیز می‌شود.

واکسن‌های دی.ان.ای مزایای بیشتری را نسبت به واکسن‌های سنتی ارایه می‌دهند. آنها ارزان‌تر هستند و روش تولید آنها نسبت به واکسن‌های رایج سریع‌تر است و چون آنها ملکول‌های ژنتیکی اساسی یک ویروس را مورد هدف قرار می‌دهند، یک نوع واکسن می‌تواند با تمام نوع‌های آنفولانزا چه در گذشته و چه در آینده مقابله کند.

اما مطالعات اولیه که برروی واکسن‌های دی.ان.ای انجام شد تاثیرگذاری استثنایی آن‌ را ثابت نکرده و محققان به سختی توانستند پاسخ سیستم ایمنی بدن انسان را با استفاده از این تکنیک تحریک کنند.

پیشرفت‌های اخیر در روش‌های تحویل، این زمینه را تقویت می‌کند و نشان می‌دهد که پچ‌های پوستی نسبت به تزریق عضلانی سنتی می‌توانند واکنش‌های آنتی‌بادی را بهتر ایجاد کنند.

تازه‌ترین آزمایش واکسن دی.ان.ای برای آنفولانزا نتایج اولیه مثبتی بر روی جانوران داشته است. این واکسن جدید حاوی کدهای دی.ان.ای برای پروتئین‌های چهار نوع مختلف آنفلوآنزا و همچنین یک رشته پروتئین اضافی مشترک در بین تمام سویه‌های آنفولانزا، است. نکته جالب توجه این است که، نتایج نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن حیوانات نه تنها به چهار نوع خاص آنفولانزا، بلکه سایر گونه‌های مختلف آنفلوآنزا نیز واکنش شدید واکنش نشان می‌دهد که این نشان دهنده‌ تاثیر گسترده و جهانی این واکسن است.

فولر می‌گوید: با این گروه های ایمن شده ما متوجه شدیم که استفاه از این واکسن آنها را به طور 100 درصد در مقابل ویروس‌هایی که قبلا واکسن نداشتند بیمه کرد و این برای ما هیجان انگیز بود.

هنوز روزهای اولیه تحقیق درباره واکسن دی.ان.ای است و حداقل طی 5 یا 10 سال آینده هیچ نتیجه عملیاتی در خصوص تاثیر این واکنس روی انسان انتظار نمی‌رود اما این واکسن می‌تواند واقعا یک تحول انقلابی باشد. یکی از دستاوردهای بزرگ انسان در قرن گذشته توسعه واکسن‌هایی مانند واکسن فلج اطفال و سرخک بود. واکسن‌های دی.ان.ای می‌توانند مرز جدیدی در قرن 21 باشند و از بدن در برابر تمام بیماری‌های عفونی خطرناک محافظت کنند.

این مطالعه در نشریه پلاس وان منتشر شده است.