ایرنا نوشت: دادگاه عالی اتحادیه اروپا درخصوص اینکه آیا جنبش حماس باید از لیست سیاه ترور اتحادیه اروپا خارج شود یا خیر رای خواهد داد؛ اقدامی که احتمالا باعث خشم اسرائیل و آمریکا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی هنگامی که یکی دیگر از دادگاه‌های اروپا اعلام کرد، حماس باید از لیست سیاه ترور خارج شود چراکه اتحادیه اروپا این تصمیم را بر مبنای اطلاعات به دست آمده از رسانه‌ها و اینترنت اتخاذ کرده، واشنگتن و اسرائیل به شدت عصبانی شدند.

پس از آن بروکسل متعاقباً درخواست تجدیدنظر درخصوص این تصمیم را صادر کرد، دادگاه عدالت اروپا در لوکزامبورگ که مرجع قضایی اصلی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود امروز درخصوص این مساله حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

یکی از قضات ارشد دادگاه عدالت اروپا سپتامبر سال گذشته در یک نظر کارشناسی رسمی اعلام کرده بود که حماس نباید جزو لیست سیاه ترور اتحادیه اروپا باشد چراکه اشتباهات مربوط به روال کار، این تصمیم اتحادیه اروپا را نامعتبر کرده است.

دادگاه عدالت اروپا همچنین امروز درباره پرونده مشابه دیگری که شامل گروه شورشی ببرهای تامیل سریلانکاست رای گیری خواهد کرد.

اگر نام جنبش حماس از لیست سیاه ترور اتحادیه اروپا حذف شود روابط متشنج کنونی میان اتحادیه اروپا و اسرائیل احتمالا بار دیگر به بوته آزمایش گذاشته می‌شود.

اسرائیل مرتباً اتحادیه اروپا را به خاطر "موضع نرم نسبت به تروریسم" سرزنش و انتقادات اتحادیه اروپا از سیاست تل‌آویو درخصوص شهرک سازی‌ها را رد می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در چند روز گذشته درخواست‌های سیاسی اتحادیه اروپا از تل‌آویو را "دیوانگی کامل" قلمداد کرد.

پس از حملات تروریستی القاعده در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به نیویورک و واشنگتن، اتحادیه اروپا ممنوعیت سفر و مصادره اموال را بر جنبش حماس که کنترل نوار غزه را برعهده دارد، اعمال کرد.

حماس که از ابتدا با این تحریم‌ها مخالفت کرده تاکید می‌کند که یک دولت منتخب است که به صورت قانونی روی کار آمده و درنتیجه حق دارد تا عملیات نظامی را علیه اسرائیل انجام دهد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =