ایسنا نوشت: دیده‌بان حقوق بشر در پیامی به وزیر خارجه عربستان از مقامات سعودی درباره اینکه آیا محمد بن نایف را در حبس خانگی قرار داده‌اند یا نه توضیح فوری خواست.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش ۲۸ ژوئن خود به نقل از مسئولان سابق و کنونی آمریکایی نوشته بود، بعد از اینکه ملک سلمان، پادشاه عربستان، پسرش محمد بن سلمان را در ۲۱ ژوئن ولیعهد کرد محمد بن نایف، ولیعهد مخلوع تحت حبس خانگی قرار گرفته و ممنوع‌السفر شد.

این سازمان اعلام کرد، در زمانی که بن نایف وزیر کشور بود وزارت مذکور بارها اقدام به اعمال رعب و وحشت و فشار بر عربستانی‌هایی کرد که بر خلاف حاکمان حرف می‌زند و نظر خود را درباره سیاست یا دین و جامعه مطرح می‌کردند. این افراد یا تحت حبس خانگی قرار گرفته یا ممنوع‌السفر می‌شدند.

ساره لیا ویتسن، مدیر بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، گزارش‌ها حاکی است که محمد بن نایف ممنوع‌السفر شده و در حبس خانگی است. در حالی که خود او نیز در زمانی که وزیر کشور بود چنین تدابیر سختگیرانه را در حق شهروندان عربستانی اجرا می‌کرد. لذا دولت عربستان باید از مقامات بخواهد دست از اقدامات شدید و سختگیری‌های خود علیه عربستانی‌ها بردارند.

دیده بان حقوق بشر تاکید کرد، وزارت خارجه عربستان باید فورا توضیح دهد آیا مقامات محمد بن نایف را در رفت‌وآمدهایش در داخل عربستان محدود کرده‌ یا اینکه او ممنوع‌السفر است و اگر این گونه است اساس قانونی چنین محدودیت‌هایی را روشن کند.

این سازمان به استفاده بیش از حد عربستان از تدابیر ممنوعیت سفر و بازداشت سال‌های متمادی عربستانی‌ها در دوره تصدی محمد بن نایف در وزارت کشور اشاره کرده است.

52311

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =