حسین ابراهیمی

در انتخابات خیلی شعار می دهیم و توقعات عمومی را بالا می بریم، در حالیکه باید وضعیت کشور و بودجه را اول محاسبه کنیم، بعد لب به سخن بگشاییم. اما هنگام انتخابات توجه به این مسئله مهم انجام نمی شود. مثل زمانی که می گفتند اگر برجام به نتیجه برسد، همه مشکلات کشور اعم از محیط زیستی، کشاورزی و تحریم های اقتصادی از بین می رود! اما برجام به نتیجه رسید و چنین اتفاقاتی نیفتاد. در سایر حوزه ها نیز متأسفانه وعده هایی داده می شود که به نتیجه نمی رسد.
طبیعی است مردم وقتی می بینند وعده های انتخاباتی بعد از انتخابات فراموش شد و مسئولان به آن وعده ها عمل نمی کنند، عصبانی شوند. مسئولان باید وعده را بر اساس توان و امکانات کشور عنوان کنند، چون مردم ایران قانع هستند، مردمی که شرایط سخت 8 سال جنگ را پشت سر گذشتند امروز هم پای آرمان های نظام و انقلاب ایستاده اند. کاری نکنیم مردم برنجند. کل نظام در مقابل ایثار، صبر و بردباری مردم مسئول است. مسئولان در حوزه های مختلف، شفاف امکانات را بگویند. رئیس جمهور چه خوب گفت که «پیش از آنکه مشکلی به وجود آید مسئول مربوطه باید پیشگیری کند». مثلا تخم مرغ گران شد و تازه مسئولان به فکر افتادند که واردات انجام دهند! در حالیکه می توانستند با تدبیر به موقع از وقوع گرانی جلوگیری کنند. خوب است قبل از اتفاق، کاری که آخر می کنیم را اول انجام دهیم تا فضای جامعه ملتهب نشود.
از طرفی مردم نیز می توانند از طرق مختلف صدای خود را به مسئولان مربوطه برسانند، صداوسیما، رسانه های مکتوب و سایبری، ائمه جمعه و ائمه جماعات مساجد بهترین و مطئمن ترین کانال هایی هستند می توانند نظرات عموم مردم را به دولت منتقل کنند. همچنین دولتمردان با حضور در اجتماعات سالم می توانند حرف مردم را بشنوند و به سئوالات و خواسته های آنها پاسخ بدهند. این اجتماعات می تواند عمومی یا تخصصی باشد. یعنی چند نفر از وزرا یا هر وزیر متناسب با مسئولیتی که دارد در اجتماع مربوطه شرکت کند. این اقدامات می تواند بدون آشوب و خشونت مقصود مردم را برآورده کند.
البته رسانه ها به ویژه صداوسیما بخشی از مشکلات مردم را به مسئولان منعکس کردند و این طور نیست که مشکلات مردم تببین نشده باشد. مردم از مسئولان انتظار دارند صادقانه، شفاف و صریح بیان کنند که چه مشکلاتی در کوتاه مدت، چه مشکلاتی در میان مدت و چه مشکلاتی در طولانی مدت برطرف می شود. ملت ایران فهیم است و از مشکلات کشور آگاهی دارد و واقعیت ها را درک می کند. بنابراین وقتی توضیح شفاف مسئولان را دریافت کند حاضر است برای تحقق خواسته هایش به طور منطقی و معقول صبر کند.

* عضو جامعه روحانیت مبارز تهران

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742704

برچسب‌ها