حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز می گوید: امروز رفتار احمدی‌نژاد مصداق عینی پیش‌بینی است که سال‌ها پیش هاشمی‌رفسنجانی آن را مطرح کرد.

فائزه عباسی: داستان رفاقت و دوستی اش با آیت الله هاشمی به سال های قبل از انقلاب باز می گردد، از روزهای مبارزات انقلابی و همراهی با امام. رفاقتی که دنباله دار شد و تا آخرین روزهای حیات آیت الله سیاست ادامه یافت. 

حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی در همه یک سالی که از فوت آیت الله هاشمی گذشت بارها و بارها از مشی و منش هاشمی روایت کرد و با حسرت از جای خالی او سخن گفت. در آستانه سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی و با وجود بیماری دعوت مان برای مصاحبه را رد نکرد. 

سخنانش از آیت الله هاشمی همراه با بغض بود و حسرت. چه انکه او هنوز هم معتقد است جای خالی هاشمی در نظام هیچگاه پر نخواهد شد. 

وقتی پای شک و شبهه ها بر سر فوت آیت الله و مفقود شدن وصیت نامه اش به میان آمد نگاه تردیدآمیز او به موضوعات بیشتر شد و گفت محال است هاشمی وصیت نامه سیاسی نداشته باشد او آب می خورد می نوشت . این استاد اخلاق تاکید دارد: طبق آنچه که من از آیت الله هاشمی در روزهای اخر عمرشان دیدم در باورم نمی آید که ایشان با شرایط جسمی که داشت اینگونه که مطرح شده از دنیا رفته باشد  اما علمی نمی توانم صحبت کنم.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفتگوی خبرآنلاین با عضو شاخص جامعه روحانیت است؛

***

حاج آقا! در آستانه سالگرد فوت آیت الله هاشمی هستیم، در این یکسال شبهه هایی در مورد فوت آیت الله هاشمی مطرح بود زمانی می گفتند در آب خفه شده است و امروز هم بیان می کنند در بدنش مقادیر زیادی رادیواکتیو بوده است، تحلیل شما از فوت ایشان چیست آیا به نظر شما این شبهات می تواند صحت داشته باشد؟

طبق آنچه که من از آیت الله هاشمی در روزهای اخر عمرشان دیدم در باورم نمی آید که ایشان با شرایط جسمی که داشت اینگونه که مطرح شده از دنیا رفته باشد  اما علمی نمی توانم صحبت کنم که آیا این موضوع صحت دارد یا خیر. آیت الله هاشمی یک نیروی توانمند جسمی، روحی و فکری بود. حضورش در این شرایط  برای جمهوری اسلامی بسیار مفید بود و نبودنش در این شرایط برای جریان خاصی مفید است.

چرا در طول این سال‌ها به ویژه سال‌های اخیر برخی تا این حد تلاش کردند چهره هاشمی رفسنجانی را تخریب کنند؟علت این کینه ورزی ها چه بود؟

کینه ها نسبت به هاشمی به سالهای جنگ باز می گردد باید ببینیم آن زمان هاشمی چگونه باعث شد جنگ تمام شود و امام (ره) چه دستوراتی داد و هاشمی چه فداکاری هایی کرد؛ همان ها به جان هاشمی اقتادند.

نیروهای فرصت طلب و کوته نظر اجازه نمی دادند هاشمی به رهبری نزدیک شود. یکبار خود هاشمی برایم تعریف کرد که می خواستم برای انتخابات بروم نزد مقام معظم رهبری و از او اجازه بگیرم برخی در دفتر ایشان مانع می شدند و هربار به هر بهانه ای مانع از صحبت من با ایشان شدند؛ دیدم وقت در حال اتمام است مجبور شدم پیغام بفرستم و جواب بگیرم.  من هرچه بگویم از هاشمی کم است.

در این یک سال اخیر کجا جای خالی ایشان را بیشتر حس کردید؟

با رفتن آقای هاشمی خلائی ایجاد شد که این خلا پر نخواهد شد. رفتن او برای نظام یک ضایعه بزرگ بود.

بحث هایی هم درباره وصیت نامه ایشان مطرح است، با شناختی که شما از ایشان داشتید، این امکان وجود دارد که آقای هاشمی وصیت نامه سیاسی نداشته باشد؟

محال است. او آب می خورد می نوشت. آیت الله هاشمی اهل نگارش بود اهل مکتوب کردن بود، بعد از فوت ایشان هم مطالبی درباره محل کار ایشان و نحوه بستن درب اتاقشان گفتند که بسیار نگران شدم.

به نظر شما چه سودی در پنهان کردن وصیت نامه است؟

نمی دانم حتما مطالبی گفته شده بود که منافع برخی به خطر می افتاد. من یادم هست به علت بیماری در بیمارستان بستری شده بودم که آیت الله هاشمی به عیادت من آمد آنجا به او گفتم آیا شما نمی خواهید خیلی از مسائل را بازگو کنید؟ او هم تائید کرد که چرا باید عنوان کرد. بعد از اینکه من از بیمارستان مرخص شدم آقای هاشمی گفت می خواهم ببینمت که من به منزل ایشان رفتم و ایشان آنجا گفتند بسیاری از مسائل هست که باید گفته شود و موقعیت گفتن آن هم وجود دارد اما به نظرم باید کمی با تاخیر بیان شود. اما در آن دیدار دو نکته را تاکید کرد یکی کم شدن زندانی ها و دوم تعدیل قوه قضائیه و جدا شدن امر قضا از سیستم اطلاعاتی. ایشان می گفت باید اطرافیان رهبری و کسانی که به دفتر او رفت و آمد دارند از چنان پختگی برخوردار باشند که اگر گزارشی به او می رسد گزارشی کامل و پخته باشد.

آیت الله هاشمی بسیار سلیم النفس بود و به همین دلیل حاضر بود خودش ضرر بکند اما نظام ضرر نبیند. او خیلی مواقع حاضر بود به خودش توهین شود اما نظام ضرر نبیند.

با این توصیفات امکان نداشت که او وصیت نامه سیاسی نداشته باشد آن هم در شرایطی که خودش آینده را پیش بینی می کرد. او می گفت ناپختگی ها و سواندیشی ها و بیان مطالبی که تنها برای خوش آمدگویی باشد مملکت را به سمتی خواهد برد که دیگر کسی نمی تواند بر آن کنترل داشته باشد.

اقای هاشمی در تمام این سالها تلاش کرد رهبری را حمایت کند و او را معزز بداند برای حفظ نظام و جایی که احساس می کرد دارد اختلاف ایجاد می شود تسلیم بود.

مهمترین پیش بینی آقای هاشمی که امروز محقق شد چه بود؟

مرحوم آیت الله هاشمی همواره اعتقاد به اصلاح تدریجی داشت و می گفت باید نواقص را رفع کنیم؛ از سوی دیگر افرادی بودند که آقای هاشمی نسبت به مغرض بودن آنها بیم داشت و همواره می گفت من از آن می ترسم که  این افراد به ضعف های نظام آگاهی پیدا کنند و آن را چماقی کنند و از آن نقطه تلاش کنند به نظام ضربه بزنند. امروز رفتار احمدی‌نژاد مصداق عینی پیش بینی است که سالها پیش هاشمی رفسنجانی آن را مطرح کرد.

بد نیست یک نکته ای را بگویم وقتی مسئله پسرش مهدی مطرح شد او می توانست به گونه ای دیگری رفتار کند اما از آنجایی که حفظ نظام برای او اهمیت بیشتری داشت هم به پسرش و هم به مقام معظم رهبری گفت هرچه مصلحت است اما همه خواسته اش علنی شدن دادگاه بود می گفت پرونده روشن است باید همه چیز روشن باشد. اما برای این خواسته اش نظام را به دردسر نینداخت.  

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =