دومین روز از رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران با شلیک موشک‌های دوش پرتاب علیه تهدیدهای هوایی و همچنین موشک برد کوتاه نصر علیه تهدیدهای سطحی همراه است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر دریادار دوم سید محمود موسوی سخنگوی رزمایش محمد رسول‌الله 5 درباره عملیات روز دوم این رزمایش گفت: در دومین روز از رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز شاهد عملیات رزم سطحی و رزم ضد هوایی نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش در بخش دریا و همچنین سامانه‌های گسترش یافته در نوار ساحلی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این راستا ابتدا فعالیت‌های یکان‌های سطحی و هوایی دشمن توسط سامانه‌های راداری و سامانه‌های جنگال و شنودی رهگیری و بر مبنای نوع تهدید در قالب شبکه یکپارچه با آتش سامانه‌های موشکی و توپخانه برای انهدام تهدید مورد نظر به کار گرفته می‌شوند.

سخنگوی رزمایش محمد رسول‌الله 5 اضافه کرد: تاکنون پرتاب موشک دوش‌پرتاب را علیه تهدیدهای هوایی شاهد بودیم و همچنین موشک برد کوتاه نصر علیه تهدید سطحی به کار گرفته خواهد شد. در ساعات آینده نیز موشک برد متوسط و برد بلند ضد سطحی علیه تهدیدهای مورد نظر عملا مورد استفاده و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

سخنگوی رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) ارتش گفت: پشتیبانی مناسب و بموقع نیروهای زمینی و هوایی از عملیات نیروی دریایی ارتش در این مرحله اول رزمایش در روز دوشنبه 2/11/96 بخوبی به نمایش گذاشته شد.

دریادار دوم موسوی افزود: اقدامات موثر تیپ های متحرک هجومی نیروی زمینی و توپخانه های متحرک و راکت اندازهای دقیق زن این نیرو با آتش پرحجم انواع سلاح‌های تجمعی و انفرادی و همچنین اجرای ماموریت های متعدد و موفق تیزپروازان نیروی هوایی از چندین پایگاه این نیرو و نیز همراهی رادارها و سامانه های موشکی قرارگاه پدافند هوایی در اجرای مرحله نخست رزمایش مشترک محمد رسول الله (ص) بسیار تاثیرگذار و کارآمد بود.

سخنگوی رزمایش گفت: دراین مرحله، تکاوران نیروی دریایی به رغم وجود عوارض و موانع متنوع طبیعی با تسلط بر راهبردهای رزمی و رصد اطلاعاتی و عملیاتی یگان های نفوذ کننده مانع هرگونه فعالیت عملیاتی و تجسس اطلاعاتی دشمن شده و با پشتیبانی یگانهای پدافند ساحلی که نسبت به اجرای آتش سبک و سنگین توپخانه ای بر روی اهداف از پیش تعیین شده اقدام کردند؛ در مدت زمان بسیار اندک توانستند پیشروی یگان های مهاجم را مهار و نفرات و ستون های تجمعی دشمن را منهدم کنند.

وی تصریح کرد: اجرای سلسله عملیات رزمی از جمله انهدام واحدهای شناور دشمن از سوی قایق های آذرخش و شهاب مجهز به راکت انداز، اجرای عملیات مین ریزی غیر کلاسیک از سوی قایق های هجومی رعد، اجرای عملیات دفاع ساحلی توسط توپخانه ساحلی و اجرای عملیات تخریبات ساحلی انجام شد.

معاون عملیات ارتش اظهار داشت: عملیات تاخت، اجرای عملیات سقوط آزاد، ایجاد تله های انفجاری، عملیات هلی برن و تبادل عمودی یگان های تکاور نیز از جمله اقدامات تاکتیکی تیپ های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش بود که با موفقیت انجام شد.

دریادار دوم موسوی گفت: درکنار نیروهای جوان که عملیات رزمی را با چابکی و چالاکی انجام می دادند حضور اساتید و فرماندهان پیشکسوت نیروی دریایی راهبردی از نکات قابل توجه این مرحله از رزمایش بود که ضمن هدایت، ارائه مشاوره و راهنمایی های تاکتیکی لازم به نیروهای جوان، در ترسیم فضای منطقه رزمایش به فضایی شبیه به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و تأکید بر نقاط ضعف و قدرت راهبردهای رزمی در سواحل دریایی نقش حایز اهمیتی ایفا کردند.

معاون عملیات ارتش ابراز داشت: در راستای اجرای عملیات مردم یاری، تیم‌های آمادی و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش در منطقه حضور یافته و با توزیع مواد غذایی و بسته های حمایتی بخشی از نیازهای اولیه و ضروری مردم در سواحل مکران را تامین کردند. همچنین تیم‌های سیار بهداشت،درمان و پزشکی هم در این سواحل با برپایی بیمارستان های صحرایی، بهره‌گیری از سامانه‌های تله مدیسن و برقراری ارتباط با مراکز درمانی و پیش‌بینی بیمارستان‌های سیار نیازهای پزشکی و درمانی مردم را مرتفع کردند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف رزمایش انجام تمرین ها و عملیات مشترک بین نیروهای سه گانه و قرارگاه پدافند هوایی ارتش است اضافه کرد: ایجاد هم افزایی و هم پوشانی بین نیروهای عمل کننده در ارتقاء توان بازدارندگی و مقابله با تهدیدات بسیار حائز اهمیت است و به همین منظور ایجاد هماهنگی لازم بین نیروها و تجهیزات که از تنوع بالایی در نوع، تکنیک و تاکتیک بکارگیری برخوردار هستند، ضرورت دارد آموزش های تئوری بصورت عملی به مرحله اجرا درآید
29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748589

برچسب‌ها