ارزیابی عملکرد هشت ماهه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور موضوعی بود که در دستور کار امروز مجلس قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاين، در ابتداي بحث محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور،عادل آذر رییس دیوان محاسبات، كاظم جلالي رئيس مركز پژوهش‌ها به ارائه گزارش خود از عملكرد 8 ماهه بودجه 96 پرداختند و پس از آن نوبت به كميسيون‌هاي تخصصي رسيد.

قوامی:چه اقداماتی برای حمایت از تولید داخلی انجام شد؟

هادي قوامي نائب رئيس كميسيون برنامه و بودجه چهره اي بود كه براي ارائه گزارش كميسيون متبوعش پشت تريبون رفت و خطاب به مسئولان اجرايي گفت: آیا در واگذاری‌ها، ایجاد منابع جدید، شناسایی منابع جدید مالیاتی و اقتصاد قاچاق اقدامی کرده‌اید؟ چرا تراز تجاری در سال جاری افزایش یافت؟ چه اقداماتی برای حمایت از تولید داخلی انجام داده‌اید؟ یک میلیون و ۲۵۰ هزار یورو برای تامین برخی نیازها پرداخت شد در حالی که اگر این مبلغ به شرکت‌های داخلی پرداخت می شد وضعیت تولید، اشتغال و شاخص‌های داخلی بهبود می یافت.

انتقاد زاهدی از بودجه بخش آموزش 

مهدي زاهدي رئيس كميسيون آموزش نيز در مورد بودجه 96 در اين حوزه انتقاد كرد:« با این بودجه فقط ۱۱ درصد کمک هزینه تغذیه مدارس پرداخت شده است و فقط ۱۳ درصد بودجه کمک به فعالیت‌های آموزش و پرورش پرداخت شده است. آنگاه چطور انتظار داریم تا فعالیت‌های آموزش و پرورش و نظام ‌آموزشی کشور بهبود یابد؟ »

دل پُر سخنگوی کمیسیون امنیت از بودجه نظامی و دفاعی

اما نقوي حسيني در قامت سخنگوي كميسيون امنيت ملي كه گويا دل پري از بودجه 96 در حوزه كميسيون متبوعش داشت، گزارشش را اينگونه مطرح كرد:ما همیشه تاکیدمان بر این بوده که سازمان برنامه و بودجه فقط به تکالیف قانونی خودش عمل کند و ما انتظار دیگری نداریم. پیشنهاداتی که کمیسیون امنیت ملی به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است در چارچوب ۵ درصد قانون بوده است. جمع بندی ما این است که تاکنون در بودجه ۹۷، ۱.۵ درصد از این پنج درصد مطابق این ماده قانونی در نظر گرفته شده است که این موضوع باید توضیح داده شود. چرا که کمیسیون تلفیق این ۱.۵ درصد را نیز به صندوق توسعه ملی وصل کرده است که در واقع دستیابی به آن کار سختی است.

وی در ادامه گفت: موضوع بعدی حقوق و مزایای پرسنل لشکری کشور است. همه ما مستحضر هستیم که کارکنان حوزه لشکری کشور در ماموریت‌های سخت مرزی و تامین امنیت ملی کار سختی را انجام می دهند. نیروی انتظامی و ارتش نیز در شرایط سختی ماموریت‌ها را انجام می‌دهند. هیچ نیروی لشکری نباید دغدغه معیشتی داشته باشد. طبق قانون نیروهای لشکری باید ۱۰ درصد مازاد بر سایر کارکنان از مزایا بهره مند شوند که برای تامین این بخش نیز در بودجه ۹۷ هیچ عددی دیده نمی شود.

عزيزي: با اين وضع تا 10 سال آينده نابود مي‌شويم
عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نيز اظهار كرد: یکی از مشکلات امروز ما این است که بیش از ۹۰ درصد اعتبارات جاری هستند و با این وضعیت تا ۱۰ سال آینده نابود می شویم. هزینه‌های جاری باید کاهش یابد و هزینه‌های عمرانی افزایش یابد تا در نهایت شاهد افزایش سطح اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

نوبخت: فرزند دکتری را در اغتشاشات گرفتند گفتند تو چرا؟
علي نوبخت رییس کمیسیون بهداشت سلامت مجلس شورای اسلامی با بيان اين نكته كه مخارج اين حوزه بسيار بالا است،‌گفت: سازمان بیمه سلامت برای وزارت بهداشت است اما عملکردی که در این 10 ماهه می‌بینیم نشان می‌دهد که هشتش گرو نه است. امسال هم کمک خواهیم کرد اما به شرط و شروط‌ها. علت این گرفتاری مخارج زیاد است. ما باید دست به دست هم بدهیم، پول طرح تحول را بپردازیم.

او با اشاره به اعتراضات اخير،‌ توضيح داد:در حوادث اخيري كه رخ داد نوجواني را دستگير كردند و گفتند تو چرا؟گفت كه من فرزند دكتري هستم كه 10 ماه است حقوق نگرفته است.

رضايي:نبايد نياز باشد تا نماينده‌ها پشت در اتاق آقاي نوبخت بنشينند
رضايي رئيس كميسيون عمران هم تأكيد كرد:بايد چانه زني جاي خود را به قانون بدهد تا نياز نباشد من نماينده يا وزير پشت در اتاق آقاي نوبخت بنشينند.

حذف بودجه فرهنگي به استناد نادرست به سخن مراجع
جمشيد جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد به عملکرد کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در حذف بودجه برخی از موسسات و نهادهای فرهنگی گفت: این کمیسیون با استناد نادرست به برخی سخنان مراجع این بودجه را حذف کرده است، در صحن علنی مجلس باید فکری اساسی برای این مشکل شود.

انتقاد از دریافتی قضات از تریبون مجلس

«آيا زيبنده است كه قضات ما در ايران نصف دريافتي قضات در كل دنيا را داشته باشند؟» اين هم بخشي از صحبت هاي ملكشاهي رياست كميسيون قضايي در مورد بودجه 96 بود.

توصیه های لاریجانی برای بودجه سال آینده

علي مطهري پس از ارائه گزارش كميسيون ها به جمع بندي از مطالب مطرح شده پرداخت و گفت:اين جمع بندي را آقاي لاريجاني و بنده نوشته ايم كه به اين ترتيب است.

*رعايت چارچوب برنامه ششم در مورد سقف اوراق مالي يعني تلاش شود تا براي سال 97 از اين اوراق كمتر اضافه شود.

*به بهره وري توجه جدي تري شود.

*براي يارانه بايد منابع روشن مشخص شود كه بخش سلامت،‌توليد و حمل و نقل آسيبي وارد نشود.

*فروش شركت‌هاي وابسته به بانك ها بايد مطابق قانون باشد كه در سال گذشته انجام نشده است بنابراين بايد وزارت اقتصاد اين امر را در سال 97 محقق كند.

*مشكل اشتغال با سرمايه گذاري در توليد و صادرات محقق مي شود. بايد توجه داشت كه مشكل اصلي نرخ سود بانك ها است اما چون بانك ها را نميتوان مجبور كرد كه نرخ را پايين بياروند، راه حل اين است كه يارانه اي براي توليد و صادرات در نظر بگيريم

*براي طرح سلامت در بودجه 97 بودجه اي روشن در نظر گرفته شود.

*قانون برنامه ميگويد در پايان سال دوم برنامه بايد 5 درصد حجم دولت كاهش يافته باشد،‌بودجه 97 در اين مورد بايد روشن باشد.

*بودجه براي سازمان مديريت بحران در نظر گرفته شود.

*دولت چالش ها و ابر چالش ها را مشخص كند و بايد ديد كه در سال آينده كدام اولويت دارد،اساسا هنر بودجه نويسي هنر تشخيص اولويت ها است.

*بايد به فرهنگ توجه كنيم. مجلس به خاطر مشكلات اقتصادي از فرهنگ غافل نشود و از تاثير فرهنگ در اقتصاد هم نبايد غافل باشيم.


انتقاد كواكبيان از گزارش كميسيون‌ها:مملكت اينقدر گل و بلبل است؟
پس از بيان اين نكات مصطفي كواكبيان در قالب اخطاري به نقد گزارش ها پرداخت و گفت: مردم از خود سئوال ميكنند اگر اين همه مملكت گل و بلبل است اين همه فقر و اسيب هاي اجتماعي از كجا است.روساي محترم كميسيون از قبل بايد به آنها بگوييد كه آمادگي داشته باشند.

او در ادامه به نقد آمارهاي متناقض پرداخت و گفت: متاسفانه يك مركز مي آيد ميگويد رشد اقتصادي ما 4 درصد است و اما سازمان برنامه بودجه چيز ديگري ميگويد واقعا اين تناقض در مورد رشد اقتصادي جاي تعجب دارد.

اين نماينده اصلاح طلب مجلس ادامه داد:طبق اصل 55 ديوان محاسبات زير نظر مجلس است من از رئيس ديوان پرسيدم تفريغ بودجه با تخلف برخي از دستگاه هاي اجرايي همراه بود، ايشان گفت ما براي تخلف ها كيفر خواست ميگيريم و پيگيري ميكنيم.

كواكبيان تأكيد كرد: من خواهشم اين است كه اينگونه نشود كه بعد از اينكه روحانی هم مانند وقتی که احمدي نژاد رفت بگويیم هفت هزار ميليارد تخلف يارانه دارد. اگر وزراي ما تخلف كردند همين الان بايد بگويند. درست است كه بايد بودجه 97 را خوب تنظيم كنيم اما همين الان هم برخي از دستگاه هاي اجرايي عملكردشان با بودجه فاصله دارد.

مطهري در پاسخ به اين نكته سنجي كواكبيان گفت: شما در مورد بودجه روساي كميسيون كم لطفي كرديد اكثرا دقيق بود و اين طور نبود كه في البداهه بياينيد و صحبت كنند. يك نقصي در مورد تخلفاتي كه در مورد دستگاه هاي اجرايي مطرح ميشود اين است صرفا تخلف افرادي كه الان در سمتي هستند به رئيس مجلس ارائه ميشود تا پيگير شود. اين نقص الان رفع شده است تا كساني كه قبلا هم مسئوليت داشتند از طرف ديوان محاسبات، تخلفهايشان پيگيري شود. اي كاش اقاي عادل اذر به اين بحث هم اشاره مي كردند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    0 0
    بیچاره کارگر که هیچ فریادرسی نداره اینا که همش دنبال حقوق دکتر و قاضی و لشگری هستند
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    0 0
    مجلس فرمایش .... چرا زمان احمدی نژاذ ساکت بودید