کنایه به نگاه مصباح‌یزدی در قبول نداشتن رای مردم /فکر می‌کنند امام رودربایستی داشته است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نظام اسلامی باید تدبیر کند و بگذارد مردم بیایند آرام آرام حرف بزنند. مشکل ما این است که اطلاعات و آگاهی درست به مردم نمی‌دهیم.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه و استاد حوزه و دانشگاه در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم گفت: بر اساس قانون اساسی مردم  حق دارند مطالبه  کنند ولی تلقی ای  که در جامعه است، بخصوص در میان برخی از اصولگراها که می گویند این انتقاد ها باعث تضعیف  نظام می شود. فتوای  اول انقلاب امام خمینی را که در مورد گروه های ضد انقلابی که در کارخانه ها و ادارات تحصن و اعتصاب می کردند را مطرح می کنند که امام این کار ضد انقلابی را تحریم نمودند. متأسفانه در طول چهار دهه با همان فتوا ذهنیتی به وجود آمده که اگر کسانی خواسته مشروع هم داشته باشند، حق راهپیمایی قانونی از آنها سلب شده است. ما جلوی یک کار قانونی را می گیریم بعد تبدیل می شود به زیرزمینی و غیر رسمی.

اهم اظهارات مهاجرنیا به شرح زیر است:

*متأسفانه برخی از نخبگان هنوز اندیشه امام و رهبری را درک نکردند . ادعای اصول گرایی هم دارند و رسماً می گویند «اصل دین» است «مردم سالاری» هم به آن «سنجاق» شده است. و دلیل سنجاق شدنش را هم رودربایستی امام در زمان اقامت در پاریس مطرح می کنند.برخی هنوز در فضای قبل از انقلاب هستند گویا « احکام امضائی» ولی فقیه را نمی بینند . کسانی که می گویند در حکومت اسلامی رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشور ، نه در اعتبار قانون اساسی ، نه در انتخاب ریاست جمهوری ونه انتخاب خبرگان و رهبری، ملاک اعتبار قانونی تنها یک چیز است و آن "رضایت ولایت فقیه" است، خوب این حرف برای قبل از انقلاب مناسب بود، نه برای چهار دهه بعد از انقلاب. امروز طبق قانون اساسی و دیدگاه مقام معظم رهبری « مردم سالاری دینی» دیدگاه اسلام است سنجاق شده نیست و رضایت پیشینی و امضاء روی رأی اکثریت و مجلس و ریاست جمهوری رفته است .

* گفته می شود «انتخابات»، صرفا به این دلیل پذیرفته شده است که ولی فقیه مصلحت دیده است فعلا انتخابات باشد و نظر مردم هم گرفته شود و هر زمان که ولی فقیه اراده کند و مصلحت بداند نوع دیگری از حکومت را که در آن چه بسا اصلا به رای مردم مراجعه نشود انتخاب کند اینکه گفته شود مشروعیت حکومت نه تنها تابع رای و رضایت ملت نیست،بلکه رای ملت هیچ تاثیر و دخالتی در اعتبار آن ندارد. این حرف ها چه کمکی به جمهوری اسلامی است؟ در مقابل این دیدگاه برخی بر عکس می گویند یعنی «اصل مردم سالاری» است و « اسلام» به آن سنجاق شده است. امام در پاریس وقتی دموکراسی را پذیرفت فرمود « مردم مسلمان » وقتی بر اساس اسلام آن را پذیرفتند، این با دموکراسی غربی فرق دارد. «مردم سالاری دینی » کی لازم می شود؟ زمانی که « مردم سالاری» و « دین» با هم جفت و جور شوند . دین به تنهایی یا دموکراسی به تنهایی کافی نیست، وقتی با هم شدند دیگر حالت سنجاق ندارند بلکه « حکم امضاء» شرعی روی هر دو باهم رفته است. مقام معظم رهبری می فرمایند در مردم سالاری دینی، مردم  یکی از دو «رکن » نظام اسلامی هستند. در قانون اساسی این رکن بودن پذیرفته شده است و برای همین مردم حق و حقوقی در فصل سوم قائل شده است .حالا مردم که بخش مهمی از مردم سالاری دین هستند می خواهند اعتراضی و انتقادی و نصیحتی داشته باشند.

*در دنیای کفرآلود مدرن قرن بیستم امام آمد و در میان قطب بندی شرک آلود، خدا را با مردم آشتی داد. حاکمیت الهی را در قالب انسان خلیفه الله زمین کرد. این شاهکار امام متأسفانه تبدیل به معرفت دینی قابل فهم همه مردم نشد.

*اگر ما فضا را طبق قانون اساسی باز بگذاریم این اعتراض ها قانونی صورت می گیرد و نوعاً هم بخشی و جزیره ای است. این طور نیست که کسانی بیایند و به همه چیز و به همه نظام اعتراض کنند . معمولاً جمعی به گرانی ، جمعی به تبعیض ، جمعی به حقوق معوق شده شان در یک اداره ، جمعی به رفتار مثلاً پلیس یا شهرداری یا فلان مسئول اعتراض دارند و هیچ مشکلی هم پیش نمی آید. خوب اگر اعتراض کند می گوید فلان دستگاه مثلا حقوق ما را نداده و می خواهد آن دستگاه اصلاح شود ، ولی وقتی جلویش را گرفتی به مرحله ای می رسد که می گوید آن دستگاه باید منهدم شود و بتدریج به همه ارکان جامعه تسری می دهد.

*چون ما در این زمینه چند مرحله داریم: یک مرحله احیاء واصلاح است ، یک مرحله هم تخریب و انقلاب است.نباید خواسته های بخشی را به سمت مطالبات بنیان برافکن سوق داد. در همین اغتشاشات اخیر ،تفاوت ما با فرانسه این است آنها 1000 نفر را دستگیر و مردم 500 ماشین را آتش زدند . در ایران هر دو آمار کمتر از اینها بود ولی چرا در آنجا تبدیل بحران نمی شود .برای اینکه ما 1000 دشمن بی رحم داریم تا از این فضاها استفاده کنند. فرانسه که خودش مشکل دارد هم ما را محکوم کرد در حالیکه در آن جا این اعتراض ها بیشتر بود.  نظام اسلامی باید تدبیر کند و بگذارد مردم بیایند آرام آرام حرف بزنند. مشکل ما این است که اطلاعات و آگاهی درست به مردم نمی دهیم.

* کسی که امین شد از بیت المال ریخت و پاش نمی کند. کسی که امین شد اختلاس و زیاده خواهی و دزدی و حرام خوری وحیف و میل نمی کند.

*تعبیر استاد علامه جوادی آملی چقدر زیبا است، فرمود: مهمان مقام معظم رهبری بودم سر سفره افطار، آقا به پسرش گفت شما بروید در کنار بقیه خانواده غذا بخورید چون آن غذا مال بیت المال بود نخواست فرزندشان از آن بخورند . این است روح مردم سالاری دینی .

* در مردم سالاری دینی کسی دنبال سهم خواهی نیست. در مردم سالاری دینی، هم گرایی دولت و ملت وجود دارد، باهم با سمت یک هدف حرکت می کنند . اگر دیدید مردم دولت را زورگو و غارت کن و در نقطه مقابل خود دیدند بدانید یک جای کار مشکل دارد. در مردم سالاری دینی ،ساده زیستی، یک اصل است اگر دیدید رقابت اشرافی گری با هم گذاشتیم، بدانید یک جای کار مشکل دارد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    6 0
    عوضش از پول بيت المال جاهاي ديگه خوب خرج كردن
  • بی نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    4 0
    بیننا و بین الله در زمان پهلوی ها فقط حکومت هزار فامیل بود که با خدا قهر بود و الا مردم رابطه خوبی با خالق خود داشتند لیکن امروز متاسفانه در اثر عملکردهای تعدادی نه چندان کمی از مسولین و دست اندر کاران ، خیلی ها خدا را کنار گذاشته اند
  • امین A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    1 2
    مردم هم ممکن است اشتباه کنند.اصلا کی گفته که همیشه حق با اکثریت است؟؟؟؟مهم حق و باطل است نه نظر اکثریت