دو چهره مطرح سیاسی کشور که یکی در مجلس خبرگان رهبری عضویت دارد و دیگری نایب رییس مجلس شورای اسلامی است، با اظهارات خود در مورد انتشار فیلمی از جلسه انتخاب رهبری انقلاب، به میزان خوبی برای سنجش نظرات مردم در این زمینه تبدیل شدند.

به گزارش خبرآنلاین، با انتشار فیلمی از جلسه رای‌گیری مجلس خبرگان رهبری در تاریخ 14 خرداد 1368 که خروجی آن برگزیده شدن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبری انقلاب بود، برخی واکنش ها در فضای سیاسی کشور ایجاد شد.

عمده افراد و چهره‌های سیاسی این اقدام را که عنوان می شد پشت پرده آن برخی رسانه های خارجی و ضدانقلاب بودند را اشتباه دانستند و معتقد به محرمانه بودن این جلسه بودند. جان کلام بسیاری از منتقدان این بود که چرا فیلم جلسه‌ای که محرمانه بود اینگونه باید در فضای رسانه‌ای منتشر شود و حتی برخی هم به دنبال یافتن پاسخ این سوال بودند که چگونه فایل مخفی سر از بی‌بی‌سی در می‌آورد و پس از آن در فضای مجازی دست به دست می‎چرخد؟ 

چنانچه آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی نه تنها جلسه 28 سال پیش این مجلس را که به انتخاب رهبری تعلق گرفته بود کلا برای مردم محرمانه می‎داند بلکه می‌گوید که محتویات آن جلسه بعد از پایان یافتن حتی به دست اعضای آن هم نرسید. او می‌گوید: مشروح مذاکرات هر اجلاسیه برای خود اعضای خبرگان چاپ می‌شود و آن را به اعضا می‌دهند ولی مشروح آن جلسه حتی به خبرگان هم داده نشده است. یعنی اینقدر محرمانه است. حالا این که فیلم این جلسه را از کجا پیدا کرده اند و منتشر کرده اند جای سوال است. چون عملا اعضای خبرگان به جزئیات آن جلسه دسترسی ندارند. (اینجا)

در تایید صحبت‌های هاشم‌زاده هریسی، آیت‌الله مرتضی مقتدایی عضو دیگر مجلس خبرگان رهبری از جنبه‌ای دیگر وارد ماجرا می‌شود. او بخش‌هایی از جلسات مجلس خبرگان را برای همیشه محرمانه می‌داند و می‎گوید: انتشار ویدئویی از جلسه انتخاب رهبری خیانت بود. مقتدایی حتی شنیدن و دانستن این موارد را به مصلحت مردم نمی‌داند و عنوان می‌کند که به هیچ وجه موافق این کار نیستم. اگر جلساتی هم باشد که اینگونه موارد در آن باشد موافق به انتشار آن نیستم. باید جلساتی باشد که قابل پخش باشد. اما این گونه مطالب محرمانه باید محرمانه باقی بماند و این محرمانگی همیشگی است و تاریخ هم ندارد. چون این مطالب را نمی شود به طور علنی برای کسانی که خودشان این روحیه را دارند مطرح کرد. (اینجا)

اما با انتشار فیلم مجلس خبرگان رهبری، علی مطهری در موضعی متفاوت قرار گرفت. او اصلا اعتقادی به محرمانه بودن این نوع جلسات ندارد و می‌گوید: ما چیز پنهانی نباید داشته باشیم و نداریم. او در پاسخ به اینکه آیا موافق انتشار ویدیوهای مربوط به دیگر جلسات مجلس خبرگان هستید؟ اظهارداشت: فکر نمی‌کنم که امر پنهانی باشد و اگر سایر فیلم‌ها هم منتشر شود به نظر نمی‌رسد که مشکلی برای کشور ایجاد کند. (اینجا)

با اینحال، آنچه که بعد از انتشار این نوع موضعگیری‌ها جلب توجه می‌کند، نظرات کاربران خبرآنلاین است. آنها با انتشار همین مطالبی که در این گزارش آمده است، به اظهارنظر پرداخته و از قضا بیشتر جانب علی مطهری را گرفته‌اند.

یکی از کاربران در واکنش به صحبت‎های آیت‎الله مقتدایی می‌گوید: اگر مردم را صاحب حق بدانید هیچگاه نشر اینگونه فیلم ها را از آنها پنهان نمی‌کنید.

کاربر دیگری با همین موضع اعلام می‌کند که مگر این انقلاب برای مردم نیست؟ پس چرا مسائلی محرمانه باید وجود داشته باشد؟

کاربر دیگری هم با تعجب می‌پرسد: ما مردم نامحرمیم؟ پیام دیگری هم زیر خبر مقتدایی منتشر می‌شود و آن اینکه: مگر شما نمی‌گوييد مقامات مستقيم يا غيرمستقيم با نظر مردم انتخاب مي‌شوند پس چرا مي گوييد جلسه انتخاب مهمترين مسوول مردم بايد محرمانه بماند؟

کاربر دیگری عنوان می‌کند: يك مورد از مسائل محرمانه پيامبر و ائمه نام ببريد. اين چه رفتاري است مردم بر شما ولايت دارند همين عوام شما را انتخاب كرده و توجه دارند. چه كسي در اين مملكت نامحرم است. اگر اين موضوع در خصوص تواضع بوده و شما مقدس مي‌پنداريد كه مشكلي نيست همين عوام كه نمایندگان مملكت را انتخاب مي كنند بايد رهبر را هم انتخاب كنند اين چه حرف‌هايي است كه مي‌زنيد.

کاربر دیگری پای این گفت‌وگو می‌نویسد: خیلی جالب است؛ خود مردم رای می‌دهند و اعضای خبرگان و مشخص تعیین می‌کنند که نماینده مردم باشند و زبان مردم؛ اونوقت خودشان نباید بفهمند چه اتفاقی آنجا می‌افتد؟...

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    2 1
    شاید همه با هم اشتباه می کنید و نشر این جلسه به ظاهر فوق محرمانه کارکردی دارد که در آینده نه چندان دور مشخص خواهد شد. نقص مشهود و عدم کاربردی بودن شرط مجتهد بودن یا فقیهی جامع الشرایط بودن برای احراز شرایط رهبری کشور از همان ابتدای طراحی قانون اساسی واقع بینانه نبوده و قبایی بوده که فقط بر تن بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران قواره می شده است. جامعترین نظرات از آن مرحوم طالقانی ره است که هنوز هم محرمانه تلقی شده و انشار نخواهد یافت.عرصه عملگرایی سیاسی ایران در جهار دهه قبل شاید تا چند دهه دیگر هم بر عوام و بخش قابل توجهی از خواص آشکار نشود، تا شاید وقتی دیگر...
  • بی نام RO ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    0 0
    وقایع اصلی تاریخ معاصر ایران از سال 42 و مذاکرات بین شاه و عناصر شاخص رژیم با مجتهدین بنام آن زمان و نحوه نهایی عملکرد مراجع و متعاقب آن اقدام تعیین کننده و تاثیر گذار چهره ناشناخته تاریخ معاصر ایران یعنی دکتر مجتهد سید جلال تهرانی را اگر بدانید هیچ شبهه و شک و سوالی در هیچ مورد باقی نمی ماند...
  • رامین A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    2 1
    همین پناهنکاریهاداره میشه که نگران کننده است
  • مهدی DE ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    2 0
    درود بر مطهری درود بر روحانی درود بر اعتدال اگه ده تا توی مجلس مثل مطهری شجاعت داشته باشند ایران گلستان میشود
  • هایس ران A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    1 0
    با این تیتر، تحول عظیمی در دنیای تیتر ایجاد کردین تو رو خدا این قدر فسفر نسوزونین
  • مه دی A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    1 0
    انتشار این فیلما کار مشایی هستش چون از بازداشت که در اومد وایستاد جلوی ساختمان رادیو کلی خاطره تعریف کرد از خاک صحنه و ... در واقع داشت تهدید می کرد
  • بی نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    6 0
    خب همه آگاه شدند، نتیجه چی شد؟ ما خواهان پخش گفتگوهای پشت پرده برجام هم هستیم. نه اینکه 50 سال بعد در اسناد آمریکا بخوانیم که چی شده است؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    0 2
    به نظر من علی رغم ادعایمان بسیار از تعالیم پیامبردورشده ایم نه به ان حضرت که به بالای جهاز شتر می رود نه به ما که بعد 20سال هنوز میخواهیم چنین موضوع مهمی مخفیانه ومحرمانه بماند