مهر نوشت: استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی افزایش احتمال دوبرابری بروز زلزله ۷ ریشتری در گسل شمال تهران را بعد از وقوع زلزله ۲۹ آذرماه خطری جدی دانست.

مهدی زارع با بیان اینکه میزان احتمال بروز زلزله در تهران به موضوع بازه زمانی وقوع زلزله‌ بستگی دارد، گفت: با توجه به اینکه هر ۳۵۰۰ سال یک‌بار زلزله‌ای مهم در گسل شمال تهران اتفاق می‌افتد و آخرین باری که در این گسل زلزله رخ داده به ۳۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد و تاکنون نیز هیچ زلزله مهم دیگری در آن اتفاق نیفتاده است، بنابراین بروز زلزله‌ای بزرگ روی این گسل را در این زمان قابل ملاحظه و خطری جدی می‌دانیم.

وی ادامه داد: از زمان بروز زلزله ۲۹ آذرماه تاکنون احتمال بروز زلزله از یک دهم درصد به دو دهم رسیده و می‌توان گفت که احتمال بروز زلزله ۷ ریشتری روی گسل شمال تهران ۲ برابر شده است.

زارع یادآورشد: به دنبال آنچه محاسبه کرده‌ایم بر اساس تغییرات ایجاد شده روی زمین گسل شمال تهران بر اثر زلزله ۲۹ آذرماه اختلاف تنش روی انتهای غربی این گسل ۵ بار افزایش پیدا کرده و انتهای شرق گسل اشتهارد نیز همین میزان تنش را داشته است.

مدیر گروه مهندسی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تاکید کرد: هم‌اکنون افزایش تنشی در گسل شمال تهران مشاهده می‌کنیم به‌ویژه در منطقه وردآورد یا غرب تهران که با فرونشست زمین به دلیل پمپاژ آب همخوانی دارد، ضمن اینکه در ۳۴ سال گذشته سطح سفره آب زیرزمینی این منطقه حدود ۱۲ متر کاهش یافته و باعث شده است تا سالی ۳۵ سانتی متر در غرب تهران فرونشست زمین را شاهد باشیم.

 

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    5 3
    وقتی زلزله 7 ریشتری تو تهران بیاد, سعودی ها و متحدانش به ایران حمله خواهند کرد
  • افسانه A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    7 1
    خب خدا رو شکر ؛ ابر و باد و فلک و ...دست به دست هم دادن که کلا نابود شیم .از استرس قیمت دلار بکشیم یا زلزله ؟ آلودگی هوا یا خشکسالی ؟ دیگه آرزوی رسیدن به پنجاه سالگیم نباید داشته باشیم ، چون با این وضعیت هر چی زودتر بمیری از استرس خشکسالی و کلی بحران طبیعی و دولتی و نظامی ومردمی در آینده راحت میشیم ، چون اینده واقعا تاریکه .
  • احمد IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 1
    حالا این یعنی چی ؟ آماده باشیم ؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    9 0
    خدایی چقدر استرس بما وارد میشه پس ما چه خاکی به سرمان بریزیم نه خواب داریم نه خوراک نه مغزمان کار میکند استرس پشت استرس بابا یک آب خوش هم از گلویمان پائین نمی رود . مگر شما این را نمی دانستید چطور اجازه دادید که شهر تهران اینقدر گسترش پیدا بکنه چند ده طبقه بشه همه بیان تهران آخه مروت کجا رفته که خانه ها ساخته شده بدون اینکه در مقابل زلزله مقاوم باشد این مجوزها از کجا امضاء شده خسته شدیم از بس که شب نتوانیم بخوابیم و روز خسته از بی خوابی شب راندمان کاری خوبی نداشته باشیم . خدا از باعثین آن نگذرد
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    9 1
    جان من استرس نده. به اندازه کافی از رکود تورم بیکاری ... مردم ناراحت هستند
  • محمد A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    8 1
    بله متاسفانه مردم ما زود فراموش می کنند. زلزله تهران خطر بزرگی هست. پایتخت باید جابه جا بشود.