مرگ تدریجی، پردیس فرش کشور را نشانه گرفته است

قالی کرمان از شهره جهانی برخوردار است. امروزه برای بیان ارزش، مرغوبیت یا قدر و قیمت چیزی آن را با قالی کرمان می‌سنجند، شهرت قالی کرمان بیش از هر چیز به دلیل درآمیزی رنگ و طرح است و در تمایز و تشخیص قالی دو عامل طرح و رنگ بسیار اهمیت دارد. طرح و رنگ قالی کرمان یکی از نفیس‌ترین، زیباترین و خوش سبک‌ترین بافت‌های جهان به شمار می‌آید.

الهام پی پر- خبرآنلاین:قالی کرمان از قدیم زیباترین و نفیس‌ترین قالی ایران و دنیا به شمار می‌رفته است و منطقه کرمان پشم بسیار مرغوبی برای قالیبافی دارد که نوع آن شبیه پشم خراسان و البته قدری از پشم کرمانشاه سبک‌تر و ظریف‌تر است. متاسفانه این روزها وجود مشکلات عدیده که قبل از تولید، یعنی از همان هنگام که دار برپا می‌شود تا انگشتان هنرمند قالی‌بافان گره در تار و پود فرش بنشاند تا آن زمان که در خانه مشتریان پهن شود، فرش دستباف را که روزگاری نه چندان دور داعیه‌دار بهترین برند فرش کشور بوده با چالش روبه‌رو کرده؛ چنان که طی چند سال اخیر بسیاری از کارگاه‌های قالی‌بافی تعطیل شده و چراغ حجره‌هایشان به امید معیشتی فزون‌تر خاموش شده است.


چین بزرگترین ضربه را به بدنه فرش کرمان زد
یک بافنده قدیمی فرش می‌گوید: «این فرش زمانی یکی از مهمترین شاخص‌های صادرات کشور بود اکنون به‌دنبال ورود کشورهایی نظیر چین و کپی‌برداری از نقشه‌های اصیل کرمان گرفتار مسائلی شده است که می توان گفت بزرگترین ضربه به بدنه این صنعت محسوب می شود در صورت عدم توجه مانند بسیاری دیگر از هنرها و صنایع قدیمی و باارزش به درد منسوخ شدن دچار خواهد شد».
راضیه میرزایی تصریح کرد: «از قدیم به صورت خانوادگی به این شغل مشغول بودیم اما حالا هزینه های بالای مواد اولیه مانع از ادامه‌ی کارمان می‌شود»
وی افزود: «دلالان نیز یکی دیگر از مشکلات فرش‌بافان منطقه است و با گذاشتن چندین ماه وقت و گرو گذاشتن سلامت‌مان چیزی عاید ما نمی‌شود و سود اصلی به جیب دلال‌های این صنعت سرازیر می‌شود و بافنده‌ها در فقر به‌سر می‌برند».


بیمه و حمایت متولیان فرش
یکی دیگر از قالیبافان در این مورد اظهار داشت: « پس از سال‌ها اشتغال به این حرفه به بیماری ریوی مبتلا شده ام و این در حالی است که تحت پوشش هیچ‌گونه خدمات بیمه‌ای نیستم»
زهرا قادری تصریح کرد: «فرش کرمان صنعت بزرگی بود که با بی‌توجهی به صاحبان اصلی آن یعنی بافنده‌ها و حمایت نکردن آنها و وارد آوردن ضربه مهلک کپی برداری توسط چینی‌ها دچار رکود شده است و بزودِی برای همیشه از خاطر محو خواهد شد».


مواد اولیه
یک کارشناس در این خصوص گفت: « وضعیت مواد اولیه، مانند اکسیژن برای تنفس فرش دست‌باف محسوب می‌شود و اگر این وضعیت در زمینه‌ی افزایش تولیدات داخل استان، جلوگیری از ورود مواد اولیه‌ی نامرغوب بهبود پیدا کند، قطعاً قالی کرمان به دوران گذشته‌ی خود باز خواهد گشت».
حسین فرخی اظهار داشت: «تا دیروز کمتر خانه‌ای یافت می‌شد که در آن دار قالی برپا نباشد و لذا نبودِ دارِ قالی در یک‌ خانه نشان از نقص و سستی محسوب می‌شد اما این روزها دیگر صدای زدن ضربه‌های شانه بر تاروپود هزار نقش و رنگ فرش از کوچه‌های شهر کمتر به گوش می‌رسد و صدای زیبا و آهنگین نقشه‌خوانی قالی‌بافان دیگر به گوش نمی‌رسد».
وی افزود: « دولت باید فکری جدی در این زمینه داشته باشد، بدون شک فرش دستباف شناسنامه ایران است و تا آگاهی‌‌بخشی مسئولان نسبت به فرش دستباف ایران در عرصه بین‌المللی نباشد امکان حمایت از این هنر و صنعت گرانبها وجود ندارد» .


صادرات، راهی برای برون رفت از بحران
علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان در ابتدای به‌دست گرفتن سکان استانداری کرمان باحضور در شرکت فرش این استان با بیان اینکه شرکت فرش می تواند به عنوان مقصد گردشگری هم قرار گیرد گفته بود: «چگونه می شود شرکت فرش کرمان صد سال پیش بدون امکاناتی همچون راه آهن، فرودگاه و بازاریابی اقتصادی بود ولی امروز غیراقتصادی باشد». در همان سال مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه «فرش کرمان پردیس فرش کشور است و فرش ایرانی هنر و صنعتی است که از دیرباز اعتباری برای ایران و فرهنگ ایرانی بوده است» اظهار کرده بود: «فرش دست‌باف کرمان در وضعیت بحرانی به‌سر می‌برد و، صادرات راهی برای برون رفت از این بحران است که باید پیگیری شود».

این در حالی است که مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان در نشست مطبوعاتی اخیر خود باز هم صادرات را راهی برای برون رفت از این بحران عنوان و افزود: « فرش کرمان یک صنعت بی‌بدیل است و بزودی با اجرای طرح شناسایی فرش‌بافان از طریق بیمه فعالین واقعی این صنعت را شناسایی و ساماندهی خواهیم کرد»

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =