«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از احتمال مشارکت 90 درصدی کتابفروشی ها در این طرح خبر داد.

چند سالی است که در راستای رونق بازار کتاب و هدایت عامه مردم به سمت کتاب و کتابخوانی و همچنین افزایش سرانه مطالعه، شاهد اجرای طرحهای مختلف از جمله طرح فروش عیدانه و تابستانه کتاب هستیم، طرحی که به نوبه خود تا حدودی توانسته زمینه دستیابی افراد به کتاب های مورد علاقه شان با تخفیف و قیمت کمتر را فراهم آورد و در عین حال به رونق کسب و کار کتابفروشیها کمک کند.

میزان این رونق البته در هر شهر و استان کشور متفاوت بوده، به طوری که در طرح تابستانه سال گذشته در 31 استان با مشارکت 518 کتابفروشی، 546 هزار و 98 نسخه کتاب از سوی 206 هزار و 811 نفر خرید و فروش شد. این در حالی بود که تهران با 115 کتابفروشی فعال توانست فروش 85 هزار و 406 نسخه را تجربه کند و نام خود را در صدر پرفروشترین استان کشور به لحاظ فروش کتاب قرار دهد. استان خراسان رضوی هم با 60 کتابفروشی و 69 هزار و 151 کتاب، رتبه دوم پرفروش ترین استان ها را به خود اختصاص داد. اصفهان، نزدیک ترین همسایه فارس نیز سال گذشته توانست به لحاظ فروش کتاب جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد و پرونده میزان فروش و مشارکت استان ها را به گونه ای ببندد که هیچ کدام از استان های جنوبی در رتبه های برتر فروش جایگاهی نداشته باشند.

بر این اساس، استان اصفهان سال 95 با مشارکت 70 کتابفروشی و 66 هزار و 313 نسخه کتاب، رتبه سوم طرح فروش «تابستانه کتاب» را از آن خود کرد. همچنین استان خوزستان با 15 کتابفروشی و فروش 47 هزار و 616 کتاب، قم با 76 کتابفروشی و فروش 37 هزار و 654 کتاب، گیلان با 13 کتابفروشی و فروش 31 هزار و 677 کتاب، آذربایجان شرقی با 27 کتابفروشی و فروش 23 هزار و 669 کتاب و کرمانشاه با 12 کتابفروشی و فروش 21 هزار و 300 کتاب در رتبه های چهارم تا هشتم این طرح قرارگرفتند تا همچنان جای خالی فارس و کتابفروشی هایش در میان رتبه های چهارم تا هشتم احساس شود.

در نهایت استان فارس توانست با فروش 20 هزار و 940 نسخه کتاب و قرار گرفتن در رتبه نهم نام خود را در میان 10 استان پرفروش طرح تابستانه ثبت کند. فارس البته سال گذشته با 34 کتابفروشی در طرح تابستانه شرکت کرد که به لحاظ میزان مشارکت رتبه پنجم را در میان استانهای شرکتکننده داشت اما به دلیل این که 2 کتابفروشی موفق به اجرای طرح نشده بودند از لیست حذف و تعداد کتابفروشی های شرکتکننده نهایتاً به 32 کتابفروشی رسید. امسال اما آن گونه که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به خبرنگار «خبرجنوب» می گوید امکان حضور بالغ بر 60 کتابفروشی در شیراز و حدود 10 کتابفروشی از شهرستان ها در طرح تابستانه وجود دارد.

بهزاد مریدی البته این نکته را اضافه می کند که کتابفروشی های استان فارس تنها تا 30 تیرماه جاری فرصت دارند با مراجعه به سایت ketab.ir نسبت به ثبت نام و مشارکت در این طرح اقدام کنند. او با بیان این که مکاتبات لازم با کتابفروشیهای دارای مجوز و پروانه کسب از اتحادیه کتابفروشان انجام شده تا شاهد حضور حداکثری کتابفروشی ها در طرح تابستانه کتاب باشیم، ادامه می دهد: با توجه به اعلام همکاری کتابفروشان برای حضور در این طرح، پیش بینی میکنیم شاهد ثبت نام بالغ بر 90 درصد از کتابفروشی های استان باشیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به این که سقفی برای مشارکت استان ها در طرح تابستانه تعریف نشده، تأکید می کند که هر کتابفروشی دارای مجوز و پروانه کسب امکان حضور و مشارکت در طرح را دارد. به گفته این مسئول، در طرح تابستانه، کتابهایی شامل تخفیف و تسهیلات در نظر گرفته می شوند که در لیست اعلامی خانه کتاب ثبت شده باشند. مریدی در تشریح بیشتر اضافه می کند، در این طرح سقف تخفیف برای هر کتابفروشی حداقل 20 میلیون ریال و سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک میلیون ریال است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین تأکید میکند که هر خریدار میتواند کتاب های عمومی را با 20 درصد و کتابهای کودک و نوجوان را با 25 درصد تخفیف از کتابفروشیهای عضو طرح «تابستانه کتاب» خریداری کند. وی در پایان سخنانش از برگزاری جلساتی با مدیرعامل خانه کتاب کشور خبر میدهد.


راهکار حضور کتابفروشی های تازه تأسیس در طرح تابستانه کتاب
این در حالی است که بر اساس اعلام خانه کتاب، سقف یارانه در این طرح براساس معیارهایی چون موقعیت جغرافیایی، متراژ کتابفروشی، تعداد کتاب و میزان فروش در طرح های قبل، تغییر خواهد کرد. نکته دیگری که در اعلامیه خانه کتاب وجود دارد این است که در صورت تازه تأسیس بودن کتابفروشی ها و سابقه فعالیت حداکثر یک ساله آن ها، کتابفروش می تواند با دریافت تأییدیه از اتحادیه ناشران و کتابفروشان مبنی بر این که کتابفروشی در شرف دریافت پروانه کسب قرار دارد نسبت به ثبت نام در طرح اقدام کند.


نکته قابل توجه این است که با گذشت چند هفته از آغاز ثبت نام در طرح تابستانه کتاب، 623 کتابفروشی از 31 استان کشور متقاضی شرکت در این طرح شده اند که از این تعداد 499 کتابفروشی در مرکز استان ها و 124 کتابفروشی در شهرستانها اعلام آمادگی کرده اند.
همچنین استان تهران تاکنون با 115 کتابفروشی در جایگاه نخست بیشترین تعداد ثبت نام کتابفروشی ها قرار دارد و استان های قم، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و کردستان به ترتیب با 84، 71، 60، 35و 28 کتابفروشی در جایگاه های بعدی بیشترین مشارکت قرار گرفته اند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =