آغاز مرمت آرامگاه گمنام در مجموعه تاریخی بسطام

سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان گفت: مرمت آرامگاه گمنام در مجموعه تاریخی بسطام آغاز شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، «حامد عادل» امروز و در گفت و گويي افزود: لایه برداری اندود گچ قبلی، تعمیر لکه‌های فرسوده و اجرای اندود گچ جدید از جمله فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت این آرامگاه است.
وی در رابطه با این آرامگاه گفت: در ضلع غربي امامزاده محمد بسطام، گنبدخانه اي واقع شده كه به سرداب يا گنبد گمنام شهرت دارد.
عادل با اشاره به اینکه فضاي داخلي این اثر گچ اندود است، افزود: كتيبه اي گچي با خط نستعليق در این بنا قرار دارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط بانوان از اين محل استفاده مي‌كنند، گفت: مقبره گمنام را باستان شناس فقید "شهريار عدل"، گنبد گمنام و در جايي گنبد ايلخاني ناميده است.
آرامگاه گمنام در مجموعه تاریخی بسطام واقع شده و قدمت آن به دوره ایلخانی بر می‌گردد. گنبد این بنا در دوره قاجار احداث و از آن زمان به بعد بارها مورد مرمت قرار گرفته است.
در داخل این بنای چهارگوش یک مقبره وجود دارد که مشخصات صاحب آن در دست نیست و بر این اساس به آرامگاه گمنام مشهور شده است.
مجموعه بایزید بسطامی، شامل آثاری از دوران سلجوقی به بعد است و در کنار آن مرقد و خانقاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد . مجموعه بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =