از روایت جان کری درباره جوانان ایرانی تا روایت رهبر معظم انقلاب درباره آنان

صدودومین شماره نشریه خط حزب الله یادآور شد که بعد از گذشت یک سال از اظهارات اشتباه جان کری، استقبال باشکوه جوانان از شهید حججی، بار دیگر صحت سخنان رهبر معظم انقلاب را مشخص کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در این گزارش با عنوان «پیروز جنگ روایت‎ها» آمده است:
1. بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان در ماه رمضان سال گذشته یک فراز مهم داشت. آنجا که ایشان پیرامون موضع جان کری درباره جوانان ایرانی چنین می گویند: «فلان خبرنگار اروپایی یا آمریکایی می آید ایران، بعد هم می رود به جان کری گزارش می دهد، او هم می گوید ... که بله، کسانی که از ایران می آیند، به من خبر می دهند که جوان های ایرانی در کافی شاپ ها می نشینند، قهوه می خورند و راجع به آینده کشورشان حرف می زنند؛ دلش خوش است! حالا {اینکه} چندتا کافی شاپ را رفته‎اند دیده اند، بنده خبر ندارم؛ حالا گیرم 20 تا، 30 تا، 50 تا، کافی شاپ {را هم دیده اند} ... او حالا دلش خوش است و در یک مصاحبه یا در یک گزارش، به یک مرکز رسمی می گوید ... و در دنیا پخش می شود. خوب حالا در مقابل این اگر هزاران دانشجوی مومن مسلمان درباره فلان مسئله ای که آن آقا رویش حساسیت دارد اعلام موضع کنند، ببینید چه اثری می کند. بله، او منتقل نمی کند آن را، منعکس نمی کند اما خودش می فهمد ... اخبار انقلابی را رسانه های دنیا منتشر نمی کنند، می گویند آنهایی که باید بفهمند می فهمند و به آنهایی که باید برسد می رسد.» (12 تیر 95)

2. واقعیت آن است که در جهان امروز ما، افکار عمومی با روایت هایی که از موضوعات مختلف دریافت می کند، به دنبال جهت یابی در زندگی خود است. آنهایی که توان شکل دهی به افکار عمومی و اثرگذاری بر آن را دارند، نشانه های سازگار با زاویه دید خود را برجسته می کنند؛ اما این امر نمی تواند به کلی فارغ از واقعیت های خارجی صورت بگیرد. وقتی که یک پدیده عینی اثرگذار بر ذهن و احساس جامعه رخ می دهد، این کشاکش خود را در قالب بی تفاوتی، کوچک نمایی یا برجسته سازی نشان می دهد. در این میان برخی واقعیت ها چنان روشن و سنگین خود را بر ما آشکار می کند که از سطح "نشانه ها" فراتر می روند و به "حجیت" می رسند؛ یعنی به "روایت ها" جهت می دهند، جایگاه دیگر نشانه ها را تعیین می کنند و ابزاری برای عیارسنجی دیگر تحلیل ها هستند.

3. شهادت محسن حججی در تابستان امسال را باید از این سنخ واقعیت ها دانست. محسن حججی که از نسل سوم جوانان پرورش یافته در دامان انقلاب اسلامی به شمار می رود، با شهادت خود موج اجتماعی فراگیری در ایران پدید آورد که در نوع خود قابل مطالعه است. از هنگام اعلام شهادت او اقشار اجتماعی گوناگون به سوگ نشستند و به ابراز احساسات عمیق پرداختند. در مراسم تشییع باشکوهش در مشهد و تهران و اصفهان و نجف آباد نیز همین تنوع اجتماعی در استقبال از او دیده می شود. در کشاکش نظام سلطه و نظام اسلامی و در میانه روزمرگی ها، نارسایی ها و دلزدگی ها، ناگهان حجتی بر حقانیت راه انقلاب اسلامی، در قالب شهادت محسن حججی نمایان می شود "چشم رویش بین" مردم را به روی واقعیت هایی که عکس القائات دشمنان نظام اسلامی است، باز می کند. دشمنان با دیدن چند جوان ایرانی که در کافی شاپ های تهران از انقلاب و نظام و امام و رهبری بدگویی می کنند ذوق زده شده و از امید خود به ناکامی جمهوری اسلامی در انتقال ارزش های دینی-انقلابی پرده بر می دارند و به ریزش ها دل می بندند. رسانه های آمریکایی اصرار دارند که جوان ایرانی را در حال گذار به هنجارهای زندگی غیردینی و غیر انقلابی در غرب نشان دهند و حتی باراک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده در گفت و گو با نشریه میک از امید خود به تغییر در ذهنیت رهبران ایران از طریق تحول نسل جوان ایرانی می گوید. محسن حججی اما با شهادت خود، درست همین گونه تصویرسازی وارونه از "جوان ایرانی" امروزی را به هم می زند؛ اگر چه سران نظام سلطه به این واقعیت اشاره ای نمی کنند اما بدون شک در محاسبات آنها اثرگذار خواهد بود. از این سو، رهبر انقلاب نیز که «مدیریت رویش ها» را بر اساس کار ویژه رهبری خود برعهده دارند، با یادکرد چندباره از حجت شدن «شهید محسن» و با شرکت در طلیعه مراسم تشییع و دیدار با خانواده این شهید، آگاهانه به هنجارسازی از این پدیده می پردازند.

4. نبرد امروز، همچنان «جنگ روایت ها» است؛ در این جنگ نشانه های متنوع و متعدد هر کدام جایگاهی در دل روایت های گوناگون می یابند. اما حجت ها فراتر از نشانه ها به ما می گویند آینده از آن کدام جبهه خواهد بود و جهت گیری اساسی جوانان ایرانی به کدام سو است؟ جذب دلهای بخش زیادی از جوانان- حتی آنهایی که «زندگی شان در ظاهر تناسبی با جهاد و شهادت ندارد» (11 مهر 96)- به شهید حججی نشان داد که «اگر کمیت و کیفیت جوانان انقلابی از دهه شصت بیشتر نباشد، کمتر نیست» (11 مهر 96) دهه ای که در اوج تجلی ارزش های دینی و انقلابی به شمار می رود.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714188

برچسب‌ها