هم اکنون نزدیک به 10 درصد جمعیت کشور اکنون سالمند هستند اما قطار جمعیت کشور با شتاب به سمت ایرانی با ۳۰ درصد سالمند در حرکت است و این یعنی داریم پیر می شویم!

پریا دادوند: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، اکنون حدود ۹٫۲ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران سالمند هستند یعنی جمعیتی حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر.

ایرنا هم به نقل از متخصصان علم جمعیت شناسی نوشته که تا سال ۲۰۲۰ میلادی یعنی سه سال دیگر سالمندان به ۱۰درصد جمعیت ایران و تا سال ۲۰۵۰- زمانی که ۳۳ ساله های امروز پیر می شوند- به ۳۰درصد جمعیت ایران می رسند یعنی از هر سه ایرانی یکی سالمند خواهد بود.

همه ی این آمار و ارقام را که کنار هم قرار دهیم به این می رسیم که جمعیت ایران دارد پیر می شود بدون آنکه همچون سایر برنامه های ریخته نشده‌ی مان، برای آن دوران هم تدبیری اندیشه نشده است!

برخلاف کشورهای پیشرفته که برای تمام اقشار جامعه برنامه ریزی شده است، در جوامع درحال توسعه یا اگر خود را فریب ندهیم "کمتر توسعه یافته"، سالمندان قشر مظلومى از جامعه هستند که اگر هرچه به مراحل ناتوانی و مشکلات جسمی می رسند، به قول ما ترک ها "اله باخیم"تر شده و اگر کمبود امکانات هم نکشدشان، غصه ی رو دست ماندن حتما دق مرگشان خواهد کرد.

افزایش جمعیت سالمندان یک دغدغه ی جهانی

حبیبه ستودن، کارشناس سلامت سالمندان مرکز بهداشت شهرستان تبریز در گفتگو با خبرنگار ترجمان صبح گفت: امروزه نزدیک به ۶۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان ۶۰ ساله و بالاتر هستند که این رقم تا سال ۲۰۲۵ دو برابر شده و به ۲ میلیارد نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی پیرترین و کشورهای آفریقایی جوانترین جمعیت دنیا را دارند، اظهار کرد: در سال ۲۰۰۰ حدود ۲۰ درصد جمعیت اروپا در سنین پیری بودند و در سال ۲۰۵۰ حدود ۳۷ درصد جمعیت این کشورها را سالمندان تشکیل خواهند داد و افریقا در سال ۲۰۰۰ حدود ۵ درصد جمعیت کهنسال را داشته که در سال ۲۰۵۰ حدود ۱۰ درصد را تشکیل می دهند.

کارشناس سلامت سالمندان مرکز بهداشت شهرستان تبریز با اشاره به علت نامگذاری هفته سالمند خاطرنشان کرد: اول اکتبر هر سال از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی سالمند معرفی شده است، براین اساس هفته بزرگداشت و ارتقای منزلت سالمندان در ایران نیز از ششم تا دوازدهم مهرماه برگزار می‌شود.

افزایش ۲۵ درصدی سالمندان ایران تا سال ۱۴۲۹ / ششمین کشور در افزایش کهنسالی هستیم

مریم غلامی، کارشناس سازمان سلامت سالمندان مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، با اشاره به سیر افزایش جمعیت سالمندان کشور گفت: آمار وضعیت جمعیتی در ایران نشان می دهد که در سالهای ۱۳۸۹-۱۳۹۰ جمعیت ۶۰ سال و بالاتر رسیده و پس از آن با سرعت جمعیت سالخورده افزایش می یابد، به گونه ای که تا سال ۱۴۲۹حدود ۲۵ درصد از کل جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر جمعیت بالای ۶۰ سال کشور حدود ۸٫۱ درصد از کل جمعیت را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: رشد سالانه جمعیت کمتر از ۱٫۵درصد است در حالیکه جمعیت بین ۶۰ تا ۶۵ ساله با رشد سالانه ۶ درصد در حال افزایش دارد.

غلامی با اشاره به زنگ خطر رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان و مردم برای خطر کاهش جمعیت جوان گفت: ایشان فرمودند ما اگر چنانچه با شیوه کنترل جمعیت امروز پیش برویم، در آینده ای نه چندان دور کشوری پیر خواهیم بود که علاج بیماری پیری هم در حقیقت در دسترس نیست.

وی افزود: اگر با روند فعلی کاهش جمعیت و براساس سناریوی رشد متوسط جمعیت حرکت کنیم در سال ۱۴۸۰جمعیت کشور به ۶۲ میلیون نفر خواهد رسید.

مریم غلامی گفت: پیش بینی می شود طی ۱۰سال آینده به ازای هر خانوار هفت سالمند بالای ۶۰ سال در کشور داشته باشیم.

کارشناس سلامت سالمندان مرکز بهداشت خاطرنشان کرد: بنابر آمارها ایران در حال حاضر جزو ۱۰ کشوری است که به سرعت به سمت کهنسالی در حال حرکت بوده و از نظر تعداد افرادی که به سن پیری می رسند در جایگاه ششم جهان قرار دارد.

آذربایجان شرقی پنجمین استان پیر کشور/ ۱۰ درصد جمعیت استان سالمندند

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفته است که ۱۰.۷۴ درصد جمعیت استان در سن سالمندی قرار دارند

به گفته ی سعید شبستری، طبق سرشماری سال ۹۵ از جمعیت حدود ۴ میلیون نفری آذربایجان شرقی، ۴۲۰ هزار نفر را سالمندان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: آذربایجان شرقی از نظر آمار جمعیت سالمندان پنجمین استان در کشور به شمار می آید.

سالمندان، قشری که باید مراقبشان بود/ اقدامات کانون دوستدار سالمند در تبریز

در برنامه ریزی های رفاهی و اجتماعی کشورهای متمدن، بهبود شیوه زندگی سالمندان و ایجاد انگیزه و افزایش امید به زندگی در این قشر در دستور کار قرار دارد.

حبیبه ستودن، کارشناس سلامت سالمندان مرکز بهداشت شهرستان تبریز در این خصوص گفت: دستاوردهای توسعه مانند بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی، ارتقای وضعیت بهداشت تغذیه مسکن و پیشرفت دانش و فن آوری پزشکی از عوامل عمده افزایش امید به زندگی مردم ایران به شمار می آیند.

وی افزود: این تحولات همراه با معرفی روشهای موفق کنترل موالید که آنرا نیز باید از دستاورد های توسعه دانست، درصد سالمندان را در کل جمعیت افزایش داده است .

ستودن ضمن اشاره به فعالیت کانون دوستدار سالمند در تبریز گفت: اولین کانون دوستدار سالمند تبریز از سال ۹۰ در منطقه زعفرانیه افتتاح شده و هم اکنون برای ۱۲۲ سالمند ارائه خدمات می کند.

وی در پاسخ به اینکه چه خدماتی در این مراکز به سالمندان اراته می شود، عمده مشکل جمعیت کهنسال کشور را پوکی استخوان عنوان کرد و افزود: در مراکز سلامت، داروهای ویژه سالمندان بصورت رایگان ارائه می شود که توصیه می شود برای کاهش پوکی استخوان از آنها استفاده شود .

مریم غلامی کارشناس سلامت سالمندان مرکز بهداشت تبریز نیز با اشاره به دیگر خدمات ارائه شده برای این قشر گفت: کاهش بار بیماریهای شایع در سالمندان زیر ۸۰ سال و کاهش بیماری و معلولیت های شایع دوره سالمندی در گروه سنی ۸۰ سال و بالاتر در برنامه هایی این مرکز قرار دارد.

وی افزود: از جمله این برنامه ها می توان به فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه، ایجاد شرایط توانبخشی برای سالمندان با مشارکت بین بخشی بهزیستی و دیگر ارگانهای ذیربط، ارائه مراقبتها و آموزشهای لازم، تقویت روحیه خودباوری، اعتماد به نفس، تفاهم بین شهروندان، افزایش ضریب خلاقیت در جهت توسعه ظرفیتها وکمک به قوت و استعدادهای سالمندی اشاره کرد.

مریم غلامی گفت: فراهم ساختن امکان مشارکت موثر و کارآمد سالمندان در برنامه های مربوط به این گروه جمعیتی شامل، امکان انتقال مهارت حل مسائل و مشکلات سلامت سالمندان به همسالان (تغذیه، ورزش و درکل بهبود شیوه زندگی، استفاده از کامپیوتر و ثبت اطلاعات شخصی، استفاده از کارتهای اینترنتی، فعالیتهای فرهنگی نظیر آموزش تلاوت قرآن، مباحثه، مشاعره و... از برنامه های خدمات دهی و تکریم سالمندان در مرکز بهداشت آذربایجان شرقی است.

سی سالگی را که رد کنی دیگر گذر زمان از دستت می‌رود و تا چشمت را باز کنی خواهی دید موهایت سپید گشته و عصا به دست نظاره گر لحظات از دست رفته ای که همچون فیلمی کوتاه، به سرعت از مقابل دیدگانت عبور می کنند...

احتیاجات عاطفی، معیشتی، تفریحی،امنیت و مشارکت در برنامه های اجتماعی از جمله احتیاجات این دوره است که با برنامه ریزی صحیح می توان علاوه بر تامین این احتیاجات سالمندان را از انزوا و دوران رکود به امید به زندگی سوق داد...

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =