آغاز همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی

همایش بین المللی شمس و مولانا در خوی، با حضور معاونان رئیس جمهور و جمعی از مقامات کشوری، استانی و شهرستانی آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، این همایش با حضور حسنعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور،اشرف بروجردی معاون رئیس جمهور و رئیس مرکز اسنادوکتابخانه ملی و ۴۰۰ پژوهشگر داخلی و خارجی ۱۵ و ۱۶ مهر در جوار بارگاه شمس عارف نامی در خوی در حال برگزاری است.

برای این همایش، ۱۸۰ مقاله از پژوهشگران به دبیرخانه همایش ارسال شده است که ۱۲ مقاله برتر در همایش ارائه می شود که مهم‌ترین محورهای آثار ارائه شده، مولوی در مقالات شمس، عرفان و اندیشه و ادب در مقالات شمس و شمس در آثار مولوی است.
همچنین این همایش با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی کشور و کمیسیون ملی یونسکو برگزار و مقالات ارائه شده آن در قالب کتابی به چاپ خواهد رسید.

رونمایی از دو جلد اثر مکتوب باموضوع شمس و مولانا و نشست های تخصصی شناخت شمس و مولانا از جمله برنامه های جنبی این همایش خواهد بود.

پیام رییس جمهور به سومین همایش بین المللی شمس و مولانا
همایش امسال با قرائت پیامی از رئیس جمهور آغاز شد که متن پيام حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني به اين همايش که روز شنبه در خوي گشايش يافت ، به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

خداوند بزرگ را سپاس مي‌گويم که «بنياد و توليت شمس تبريزي» را در برگزاري اين همايش علمي، ادبي و عرفاني، آن هم در دارالقرار شمس و دارالصفاي شهرستان خوي و در قلمرو سه استان عرفان ستاي و ادب خيز و هنرآفرين آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي و اردبيل توفيقي برسزا ارزاني داشت.

بديهي است از ره گذر ارائه مقاله‌هاي وزين و ايراد سخنان عارفانه و فاضلانه استادان، پژوهشگران و جوانان فرهيخته تشنه معرفت، اين همايش از دل برخاسته، سرآغاز تحولي بنيادين و جامع در حوزه‌هاي عرفاني، فلسفي، کلامي، ادبي، فرهنگي و اعتقادي بود و به دليل بستگي و شيفتگي مردم سراسر گيتي به اين دو پديده ناب حوزه معرفت و اين دو وديعه گران سنگ جهان معني از خلال آثاري ماندگار و پربار چون مثنوي معنوي مولانا که: خود آن را اصول اصول اصول الدينش ناميده و گفته: «نردبان آسمانست اين کلام، عروج پله پله انسان کامل را تا ملاقات رب‌الارباب ميسر تواند ساخت».

اثر ديگر مولانا - که همان ديوان کبير غزليات شمس تبريزيست - حکايتي است از شوريدگي‌ها، فراهنجاري‌ها و پرواز به ابديتي توصيف‌ناپذير که «مرگ» را گشايش درب زندان دانسته است.

فيه مافيه «مولانا»، و مجالس سبعه و مجموع مقاله‌هاي شمس تبريزي که برخاسته از تأثيرات شگرف عرفانيست و نقش معنوي شمس در همه آن آثار سترگ آشکارست - در جامعه جهاني مبدأ رستاخيزي شده است که نوع آن را پس از کتاب‌هاي آسماني در کمتر اثر جهاني مي‌توان يافت و برحسب آمار، نشر آثار مولانا در کشورهاي شرق و غرب جهان از تيراژي خيره‌کننده برخوردار است و فهرست ترجمه‌هاي آثار ياد شده موجب شده است که بسياري از شيفتگان اين آثار، بويژه جوانان پرطلب براي رهايي از شرايط صرفاً مادي جهان امروز، به فراگيري زبان فاخر فارسي روي آوردند، تا ظرفيت‌هاي معجزه‌آساي فرهنگي، هنري، ادبي و اعتقادي آن را بيش از پيش بازشناسند، چنانکه در قلمرو ادب غنايي، حماسي و تعليمي نيز، استقبال روزافزون آنان از زبان فارسي مشهود است. باري:

اختلاف خلق از «نام» اوفتاد

چون به «معني» رفت، آرام اوفتاد

اگر 26 هزار بيت مثنوي و 36 هزار بيت ديوان شمس را بازتابي از مفهوم 18 بيت نخستين مثنوي - يعني «ني‌نامه» - بدانيم، سخني بر گزاف نيست، چه مولانا با الهام از شمس و با انديشه گسترده و احاطه بر مفاهيم قرآني، روايت‌ها و احاديث اسلامي ساير کتاب‌هاي آسماني و نيز آراي فيلسوفان، متکلمان و عارفان پيشين - از رهگذر داستان‌ها و امثال و حکم - توانسته است با غور در زواياي روح آدمي و معرفي اغراض و عوارض نفساني، او را به شناخت حقيقت وجودي خود و پرواز به ساحت رباني مدد رساند.

اينک اين مولاناست که در اين مجمع روحاني، با عالمان سخن مي‌گويد و او را با زندانيان صورت پرست و گرفتار وسوسه‌هاي اهريمني پيوندي نيست.

هر کشوري در جهان حق دارد از آبشخور اين فرهنگ گسترده و متعالي در همه حوزه‌ها بهره برگيرد. نيکلسون شارح مثنوي با شوريدگي تمام، عمر عزت‌مند خويش را در تجليل مفاهيم اين کتاب ارجمند مصروف داشت و همچنين پژوهش‌هاي عميق پرفسور کُرَبن در زمينه عرفان اسلامي و انديشه‌هاي فرهنگي ايراني، کوشش‌هاي حوزه مولاناشناسي و شمس‌شناسي در «قونيه» ترکيه، و مساعي ارزشمند مردم روسيه، افغانستان، تاجيکستان، ازبکستان و ارمنستان در گسترش زبان فاخر فارسي و بزرگداشت چهره‌هاي چون رودکي، فردوسي، ناصر خسرو، خاقاني و نظامي شايسته تقدير است و جمهوري اسلامي ايران از طريق فرهنگستان، دانشگاه‌ها و مراکز علمي ايران از هيچ همکاري و مساعدتي در گسترش اين زبان دريغ نخواهد کرد، موفق و سربلند باشيد.

حسن روحاني

رييس جمهوري اسلامي ايران

گفتنی است، بارگاه شمس تبریزی در جوار مناره ای تاریخی به همین نام در شهرستان خوی واقع شده و جزو آثار ثبت شده ملی است.

شایان ذکر است، هفتم مهرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز شمس نامگذاری شده است و همه ساله برنامه ها و همایش های علمی و فرهنگی گوناگونی در خصوص معرفی اندیشه ها و مزار شمس تبریزی در خوی برگزار می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =