رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس با روسای پارلمان مکزیک، ویتنام، عراق و ترکیه دیدار کرد.

به گزارش خبرآنلاینT با توجه به تنش ها در منطقه کردنشین عراق و اظهارات ترامپ راجع به ایران و برجام، محور اصلی مذاکرات دیپلماتیک رئیس مجلس، به این مسائل اختصاص یافت. روسای پارلمان مکزیک، عراق، ترکیه و ویتنام نیز بر روابط بیشتر اقتصادی و همکاری های سیاسی با ایران تاکید داشتند.

اهم اظهارات دو جانبه لاریجانی و روسای پارلمان دیگر کشورها را در ادامه می خوانید؛

 

دیدار با

اهم اظهارات

رئیس پارلمان مکزیک

علی لاریجانی: ایران از حضور مکزیک و شرکت‌های مکزیکی که سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی حمایت خواهد کرد. {با اشاره به اظهارات ترامپ در خصوص دیوارکشی در مرز مکزیک} ترامپ حرف‌های عجیب و غریب زیادی می زند. از وقتی ترامپ رئیس آمریکا شده یک نوع بهم ریختگی در جهان ایجاد کرده است. وی فقط از زاویه پول به مسائل می‌نگرد و فاقد یک نگاه نظام یافته به صلح و ثبات در جهان است. ترامپ یک رئیس جمهور دردسر ساز برای دنیا است.

خورخه کارلوس رامیرز مارلین: در زمینه‌های انرژی فرصت‌های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد. پیش از ترامپ نیز موانعی در مرزهای ما و آمریکا وجود داشت، اما دیوارکشی امری غیرممکن است زیرا هزینه‌های بسیار زیادی دارد. مواضع و اظهارات ترامپ مشکلاتی را ایجاد کرده است و سبب ناراحتی و سلب آسایش مردم مکزیک شده است. بنابراین مردم مکزیک نگرش خوبی نسبت به ترامپ ندارند. در داخل آمریکا هم بخش میانه‌رو مخالف جدی ترامپ هستند و صدایشان هم بلند است. امروز ترامپ هزینه‌های سنگینی را به آمریکا تحمیل کرده است و امیدوارم که دولت وی سر سال دیگر باشد

رئیس پارلمان ویتنام

علی لاریجانی: ویتنام گام های موثری برای توسعه برداشته و جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد به توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با ویتنام بپردازد. مواضع ویتنام در مسائل بین المللی مناسب است و در زمینه های صنعتی این امکان وجود دارد همکاری های بیشتری بین دو کشور در بخش های خصوصی شکل بگیرد.

نگوین تی کیم نگان: ویتنام برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی قائل است و از سال 2016 سطح همکاری ها بین دو کشور ارتقاء یافته است. کمیسیون مشترک اقتصادی در زمینه های کشاورزی، نفت و گاز و شیلات تصمیم های خوبی گرفته که باید اجرایی شود.  

رئیس پارلمان عراق

علی لاریجانی: تحولات عراق سبب نگرانی نسبت به آینده این کشور می باشد، عراق هنوز از شر تروریست رها نیافته مسئله جدایی طلبی کردستان شروع شد. {با اشاره به حمایت ایران از کردهای عراق در جریان تروریسم و مبارزه با آن} رویکرد کردستان بر امنیت عراق و منطقه لطمه می زند زیرا اسرائیل پشت سر این قضیه قرار دارد. آمریکا نیز هر چند به ظاهر مخالفت می کند اما چندان اطمینان به آن ها نداریم. این بحران احتمالی شکننده در داخل و خارج از عراق می تواند وجود داشته باشد بنابراین باید هوشیار بود. تحرکات پارلمان و دولت عراق خوب بوده اما کافی نیست. باید سعی شود مسائل در کوتاه ترین زمان ممکن حل و فصل شود. حرکت همه پرسی دستاوردهای این سال های اقلیم کردستان را از بین می برد و برای منطقه مشکل ساز می شود. ایران از عراق یکپارچه حمایت قاطع می کند.

سلیم الجبوری: عراق هنوز نیازمند مشورت و حمایت های ایران می باشد. در قانون اساسی عراق همه پرسی وجود ندارد و بر عراق یکپارچه تاکید شده است. در خصوص کردستان نیز مشکلاتی ناشی از حضور تروریست ها و برخی نارسایی ها حتی برخی خطاهای سیاسی وجود آمد که راه حل آن مذاکره و گفت وگو است. احتمال گسترش بحران عراق در منطقه به خصوص ایران وجود دارد و از این بابت نگران هستیم.

رئیس پارلمان ترکیه

علی لاریجانی: باید اتاق‌های بازرگانی دو کشور بیشتر فعال شوند و ایجاد کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور می‌تواند این مهم را تسهیل کند. مذاکرات سوریه در آستانه خوب پیش رفته است ولی نیاز به ابتکارات تکمیلی دارد تا این مذاکرات تقویت شود، روسیه هم نقش فعال و موثری در این مذاکرات داشته است. ایران از تمامیت ارضی عراق به صورت کامل حمایت می‌کند. در عراق مسئله داعش تمام نشده که یک مسئله دیگری رخ داده است و اسرائیلی‌ها پشت این بحران قرار دارند.

سلیمان کارامان: {با اشاره به سفر اردوغان رئیس  جمهور ترکیه به ایران} پس از این سفر رئیس جمهور دستور دادند که تجارت بین دو کشور بر اساس ارزهای ملی دو کشور صورت گیرد و این تصمیم به موقع و موثر در عرصه اقتصادی برای دو کشور بوده و باید  ارتباط گمرکی دو کشور توسعه یابد. منطقه با چالش‌هایی مواجه است و دو کشور با تهدیدهای مشترک روبرو هستند بنابراین باید با هماهنگی یکدیگر حرکت کنیم تا به وحدت و حفظ تمامیت ارضی کشورها ختم شود. در واقع حفظ تمامیت ارضی عراق سیاست مشترک دو کشور است. ترکیه معتقد است رفراندوم در کردستان عراق مشروع نبوده است و در این شرایط همکاری‌های ایران و ترکیه برای منطقه حیاتی است.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =