محمدرضا آخوندی

هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با تصمیمی که دیروز گرفت، نشان داد ورزش هم از سیاست‌زده‌ترین ارکان کشور است و «همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید.» 

هرچه رفته به رفته زمان انتخابات کمیته ملی المپیک نزدیک می شویم، لابی‌های پشت‌پرده و روی پرده برای تصاحب این «عروس هزار داماد» بیشتر می‌شود. دیروز هم از پرده جدید این لابی‌ها، در نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک رونمایی  شد. اعضای هیات اجرایی کمیته المپیک تصمیم گرفتند سیدرضا صالحی‌امیری که تنها سابقه 70 روز سرپرستی را در وزارت ورزش دارد به عنوان کارشناس خبره به اعضای مجمع کمیته ملی المپیک اضافه کنند. بدین ترتیب صالحی‌امیری به عنوان یکی از اعضای مجمع می تواند کاندیدای ریاست و یا یکی دیگر از ارکان هیات اجرایی شود.

این تصمیم اعضای هیات‌اجرایی که البته یک غایب بزرگ هم داشت (شاهرخ شهنازی به عنوان دبیرکل) تعجب بسیاری از کارشناسان را به همراه داشته است.

با احترام به آقای صالحی‌امیری که هم سرپرست وزارت ورزش بوده‌اند و هم ریاست کتابخانه ملی را برعهده داشتند و البته چند ماهی هم وزارت ارشاد را در 4 ساله اول دولت آقای روحانی بر عهده گرفته‌اند، مهم‌ترین سوال مطرح شده این است که اعضای هیات اجرایی براساس کدام سابقه و کدام متر و معیاری ایشان را به عنوان کارشناس خبره ورزش برگزیده‌اند؟ چیزی که کاملا پیداست در رزومه پررنگ فرهنگی و مدیریتی این استاد بزرگوار دیده نمی‌شود.

اکثریت اعضای کنونی هیات اجرایی که دیروز این تصمیم را گرفتند افراد با سابقه و عنوان‌داری در ورزش هستند و چطور می‌شود خروجی دو قهرمان المپیک (خادم و دبیر)، یک رئیس سابق دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران(باقرزاده) و چند رئیس فدراسیون(پولادگر، کفاشیان و مشحون) می‌شود سیدرضا صالحی‌امیری؟ یا ما در ورزش کشور کارشناس خبره کم داریم و یا اعضای محترم هیات اجرایی در تعریف کارشناس خبره تعریفی دیگر در ذهن داشته‌اند. واقعیت اما این است که این انتخاب تنها یک معنا می‌تواند داشته باشد. اینکه از حالا یکی از کاندیداهای اصلی انتخابات کمیته المپیک مشخص شده است.

باز با احترام به شخصیت محترم آقای صالحی‌امیری و تک‌تک المپین ها و چهره‌های نامی ورزش کشور که برآیند انتخاب‌شان برای کارشناس خبره در ورزش چنین تصمیمی شده است، باید گفت این انتخاب یک ضربه به هویت مستقل ورزش و کمیته ملی المپیک محسوب می‌شود.

چنین تصمیمی برای یک چهره فرهنگی همچون صالحی‌امیری هم خوب نیست. شاید این ایراد از اساسنامه کمیته ملی المپیک است که گزینه نهایی نهاد تصمیم گیرنده برای ورزش کشور ، این‌چنین خود را وارد عرصه کند. حالا می‌توان از همین امروز یک گزینه را مد نظر داشت. اینکه شاید نیازی به برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک هم نباشد!
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736398

برچسب‌ها