شهروند نوشت: گرما امان اهالی جنوب‌شرق کشور را بریده است. سیستان‌وبلوچستان دو سه روزی است به گرمای بی‌سابقه گرفتار شده، کولرها دیگر جواب نمی‌دهد، بسیاری گرمازده شده و کارشان به مراکزدرمانی کشیده، زندگی مردم روزه‌دار در تب بالای ٥٠ درجه هوا به مشکل خورده و حتی یک چوپان در چابهار از شدت گرمازدگی جان داده است.

دراین شرایط گزارش‌های مردمی از قطعی مدام برق حکایت دارد و بسیاری از روستاها در هرم گرمای خرداد با مشکل آب مواجه‌اند . نه فقط سیستان‌وبلوچستان بلکه کرمان هم به این درد دچار شده و دیروز گرمای شدید و ریزگرد، ٣٢نفر را راهی مراکزدرمانی کرده است.

دیروز کنارک، راسک، دلگان به ترتیب با ٥٢,٦، ٥٠.٩ و ٤٩.٧ درجه گرم‌ترین شهرهای استان سیستان‌وبلوچستان بودند و دراین روزها که مردم جنوب مدام ازگرما شکایت می‌کنند، تنها شهرستان زاهدان از این گرمای سوزان مستثنا بوده است. گرما، بحران چند روز گذشته سیستان‌وبلوچستان بوده و درجه دما دربعضی مناطق نخستین‌بار است که در ایستگاه‌های هواشناسی به این شدت بالا می‌رود. درحالی ‌که ستاد بحرانی برای مدیریت این شرایط خیلی دیر (دیشب) تشکیل شد، مردم برای تحمل گرمای سوزان به بادهای ١٢٠روزه‌ای که از دیروز وزیدن گرفته، امید بسته‌اند؛ اما این بادها هم داغ است و با خودش شن می‌آورد.

مراجعه ١٢ نفر به بیمارستان و مرگ یک نفر

گرما از یکشنبه به اوج خود رسید و درشهرهای زهک، هیرمند، راسک و کنارک رکورد زد. دمای ٥١,٧ درجه شهر راسک دمای ٤٩.٨ درجه نیکشهر و دمای ٥١ درجه راسک اینطور که اداره هواشناسی اعلام کرد، رکورد گرمترین دما را از ابتدای تأسیس ایستگاه‌های هواشناسی دراین مناطق ثبت کردند. همین موج گرما درکشورهایی مثل هندوستان با تلفات جانی همراه بود و عصر دیروز منابع محلی اعلام کردند که روز دوشنبه چوپانی در رانک پلان از توابع چابهار به دلیل شدت گرمای هوا دچار گرمازدگی شده و جان خود را از دست داده است. این گرما باعث شد کار بسیاری از گرمازدگی به بیمارستان‌ها کشیده شود.

«مهران امینی‌فر»، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر درباره مراجعه افراد به بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی، از آمار شهرستان‌های راسک و ایرانشهر به «شهروند» می‌گوید: «تا صبح دیروز ١٢نفر به دلیل شدت گرمازدگی دربیمارستان‌ها بستری شدند. آمار بیشتر از این است؛ چراکه ما هنوز آمار مراکز بهداشت و درمان روستاها را جمع‌آوری نکرده‌ایم.»

دیروز خبرگزاری‌های محلی نوشتند یک نفر درچابهار بر اثر گرمازدگی درخیابان بیهوش شده است. ابراهیم شکری، رئیس اورژانس چابهار به «مکران‌نیوز» گفت: این اتفاق درشهرک صنعتی افتاده و شخص را به بیمارستان برده‌اند و دلیل ضعف به دلیل روزه‌گرفتن و قرارگرفتن درمعرض گرما بوده است.

به گفته امینی‌فر دیروز در ایرانشهر گرما شدید بود و دراین شرایط بیماری‌های روده‌ای، اسهال و استفراع بیشتر می‌شود. بادهای موسمی هم به استان رسیده و کمی از شدت این گرما کاسته‌اند اما اینطور که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر می‌گوید، با این حال این بادها هم عوارضی برای اهالی سیستان‌وبلوچستان دارند: «بادها با خودشان گردوخاک می‌آورند و این ذرات در هوا بیماری‌های تنفسی را تشدید می‌کند و برای گروه‌های حساس خیلی خطرناک است. ازطرف دیگر، در بلوچستان، دربخش‌های جنوبی استان بادها با هجوم حشرات گزنده همراه‌اند؛ مثل عقرب. در شهرستان نیکشهر هر‌سال به دلیل همین حشراتی که سم کشنده دارند، آماری از افزایش مرگ‌ومیر در منطقه به دلیل گزش داریم.»

گرما به جان مرغ‌ها هم افتاد

«فرهاد پرنیان» که اهل شهرستان ایرانشهر است، تصویری از تخم‌مرغی که درحرارت آفتاب نیمرو کرده، نشان می‌دهد و به «شهروند» می‌گوید: «هوا جوری شده که دو روز است از شدت گرما سر کار نمی‌روم، خیلی‌ها مثل من‌اند. آفتاب بدجور می‌سوزاند و باد داغ می‌آید. بدترش اینجاست که در این دما برق نداریم و آب هم که به برق بستگی دارد. ولتاژ برق نه فقط در ایرانشهر، درهمه شهرها کم است و ساعت به ساعت قطع می‌شود، البته به جز زاهدان. شاید باور نکنید اما کارگرهای زحمتکش تو این گرمای وحشتناک و سوزان درحال کارند. چهار روزی است بنزین هم در ایرانشهر قطع شده است، خلاصه با این شرایط به سختی زندگی می‌کنیم.»

پرنیان از کمبود مرغ درماه رمضان خبر می‌دهد و می‌گوید: «دلیل شاید این است که یک کامیون مرغ تلف شد.» روز دوشنبه در گرمایی که در شهرستان سرباز رکورد زده بود و در دماسنج خودروها عدد ٥٨ درجه را نشان می‌داد، آتش گرما به جان ٩٠٠ مرغ هم افتاد. این مرغ‌ها با کامیون از کرمان به راسک مرکز شهرستان سرباز درحال انتقال بودند که از شدت حرارت تلف شدند.

آب، فقط ٤ روز یک‌بار

کریمزایی یکی دیگر ازشهروندان درشهر «مهرستان» بخش «آشار» است. او به «شهروند» می‌گوید: «وضع آب افتضاح است. فقط چهار، پنج روزی یک‌بار، اندازه چند ساعت آب داریم و بعد قطع می‌شود. برای این همه جمعیت شرایط بدی است. ازطرف دیگر برق هست اما افتاد ولتاژ زیاد است. کولرهای گازی توان روشن‌شدن ندارند. در روستاها که حتی خیلی‌ها همین کولر را هم ندارند.»

او این را می‌گوید و موضوع را به انتخابات گره می‌زند: «این مردمی که این شرایط سخت را تحمل می‌کنند، همان‌هایی هستند که در انتخابات مشارکت بالایی داشتند و به اغلب به آقای روحانی رأی دادند. خدا به سر شاهد است که امکانات این‌جا کم است و مردم از نیازهای اولیه‌شان جا مانده‌اند، آب، برق و بهداشت، هیچ. خداوکیلی این‌جا نیاز به رسیدگی دارد و دراین گرما این بی‌توجهی انصاف نیست.»

برق قطع می‌شود، آب نیست

«شهریار شهریاری» هم از شهروندان زابل است که از وضع شهرش به «شهروند» می‌گوید: «همین حالا باد شدیدی درحال وزیدن است و گرد و خاک و شن با خودش دارد. خبرگزاری‌های دولتی گفته‌اند سرعتش ٩٠ کیلومتر بر ساعت است، اما همیشه بیشتر از آن چیزی است که می‌گویند، مثل دمای هوا. هیچ آبی دور زابل نیست و این باد که از روی خشکی می‌گذرد جز خاک و گرما چیزی برای ما ندارد.»
او هم از قطعی مدام برق گلایه می‌کند که «هر تابستان اتفاق می‌افتد» و به گفته او امسال بدتر شده: «از شروع خرداد که موج گرما آمده، مسئولان هیچ کاری نکرده‌اند. آب که افتضاح است، نمی‌شود خورد، چه برسد به این‌که آب باشد تا کولرهای آبی روشن بماند. کولرها اصلا جواب نمی‌دهد. می‌گویند این آب تصفیه است اما ما آب معدنی می‌خریم، پارسال خیلی‌ها به‌خاطر خوردن این آب مریض شدند اما خبرش گم شد.»

به وزیر تذکر دادم، حق این مردم بی‌توجهی نیست

علی کُرد، نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی هم از تشکیل نشدن ستاد بحران گله‌مند است که به «شهروند» می‌گوید: «در مجلس بودم و به محض وصول خبر تذکر لازم را به وزیر نیرو و ریاست سازمان مدیریت بحران کشور دادم. در استان سیستان و بلوچستان وضع بحرانی است اما ستاد بحران تشکیل نشده است. من درخواست کردم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد تا راهکاری داده شود.»

او با اشاره به این‌که در شهرستان سرباز از شدت گرما خودروها آتش گرفته‌اند، ادامه می‌دهد: «توصیه می‌کنم هر چه سریع‌تر ستاد تشکیل شود، باید خسارت خودروها و تلفات دامی جبران شود. از طرف دیگر در بسیاری مناطق ولتاژ برق ضعیف است و باید دستور بدهند این مشکل حل بشود. کم‌آبی در خیلی از مناطق مشکل‌آفرین شده و کولرها کار نمی‌کند، باید با تانکر آبرسانی کنند تا حداقل در این ماه مبارک مشکل تشنگی و گرما نداشته باشند. آبشخور دام‌ها خشکیده شده و لازم است آبفا و جهاد کشاورزی و اداره عشایری کاری بکنند. در بخش درمان هم باید اقداماتی انجام شود. کمیته امداد و بهزیستی باید از اعتباراتشان برای خرید وسایل سرمایشی استفاده کنند و در اختیار گروه‌های آسیب‌پذیر و نیازمند بگذارند.»

«رسول راشکی»، مدیرعامل هلال‌احمر سیستان‌و‌بلوچستان در گفت‌و‌گو با «شهروند» از مشکلات مردم در این چند روز،کم‌توجهی مسئولان به مشکلات آنها و همچنین عملکرد آموزشی نیرهای هلال سخن گفت. او دیروز عصر و درباره شرایط آب‌وهوایی استان گفت: «دیروز در بعضی از شهرها مثل سرباز دمای ۵۲ و۵۳ درجه را تجربه کردیم. امروز بادهای شمال و ۱۲۰ روزه سیستان شروع شد و وزش باد چند درجه ای دما را کاهش داد. امروز در سرباز دما با چند درجه کاهش، در بیشترین حالت به ۵۱ درجه رسید.» راشکی از تشکیل ستاد بحران استان سیستان‌و‌بلوچستان برای کمک به مردم جنوبی استان که گرمای بیشتری را تحمل می‌کنند خبر داد: «امشب جلسه ستاد بحران در استانداری برگزار می‌شود و ما هم به سمت همین جلسه می‌رویم. بحث آموزشی از طرف هلال احمر در این دو روز وجود داشته است ولی هنوز کار عملی صورت نگرفته است.»

راشکی از لزوم توجه‌ و عزم نهادی مربوط مانند اداره برق سخن می‌گوید: «شرایط خاصی در این استان وجود دارد که اقدامات خاصی می‌خواهد. در این بحران کار خاصی از دست هلال احمر برنمی‌آید. بحث آموزش بر عهده ما است که در چند روز گذشته به آن پرداخته شده و دیگر نهادها مثل اداره برق باید سریعا مشکلات مردم را برطرف کنند.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 671593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =