«خبرجنوب» نوشت: رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز در حالی خبر از برگزاری نمایشگاه آثار «میرزا احمد نی ریزی» در این شهرستان می دهد که انجمن خوشنویسان شهرستان نی ریز به عنوان زادگاه یکی از بزرگترین خوشنویسان جهان اسلام شدیداً از کمبود امکانات رنج می برد و در حال حاضر تنها دو آموزشگاه خوشنویسی در این شهر فعالیت دارند.

همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، نمایشگاه آثار خطی استاد میرزا احمد نی ریزی در محل نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نی ریز آغاز به کارکرد. به گفته فاطمه قرایی، -رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز- این نمایشگاه که مزین به کپی آثار نفیس خطی استاد میرزا احمد نی ریزی است در طول ماه مبارک رمضان از ساعت 8صبح تا 13 ظهر در معرض دید عموم خواهد بود. براساس اظهارات این مسئول، اثار به نمایش درامده از روی نسخه های اصلی کتابت شده توسط استاد نی ریزی، اسکن و سپس به چاپ رسیده اند. وی با بیان اینکه تعدادی از آثار این استاد بزرگ و بلامنازع خوشنویسی کشور در این نمایشگاه گردآوری شده است، اظهارداشت: امکان مشاهده 40 تابلوی تمام رنگی از آثار کتابت استاد احمد نی ریزی در اندازه 100 در 70 سانتی متری برای علاقه مندان فراهم شده است. قرایی در پاسخ به اینکه آیا امکانی برای برگزاری این نمایشگاه در شهرهای دیگر استان پیش بینی شده یا خیر ابرازداشت: نمایشگاه مذکور تا پایات ماه مبارک رمضان به غیر از ایام تعطیل برای علاقه مندان در نی ریز قابل مشاهده است، اما برای به نمایش درآمدن این آثار در سایر شهرستان ها در صورتی که تقاضایی به این اداره واصل شود امکان پیگیری و برگزاری نمایشگاه وجود دارد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی ریز در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت هنرمندان خوشنویس، وضعیت آموزشگاه ها و انجمن خوشنویسان این شهرستان اظهارداشت: در حال حاضر علاوه بر انجمن خوشنویسان دو آموزشگاه خوشنویسی فعال هستند اما واقعیت این است که به رغم فعالیت 33 ساله انجمن خوشنویسان،این انجمن به لحاظ امکانات در تنگنا قرار دارد و امکانات موجود جوابگوی نیازهای شهری که به عنوان زادگاه یکی از بزرگترین اساتید خوشنویسی جهان اسلام شناخته می شود، نیست.
وی در ادامه با تاکید براینکه رشد و توسعه هنر خوشنویسی در نی ریز به حمایت عمیق مسئولان نیازمند است، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 200 نفر در مقاطع و رشته های مختلف خوشنویسی در این شهرستان مشغول به یادگیری هستند اما برای اینکه نی ریز را به عنوان شهر خوشنویسان و کاتبان وحی معرفی کنیم نیازمند حمایتی بیشتر از سوی مسئولان می باشیم. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری 6 جشنواره خوشنویسی قرآن کریم در شهرستان نی ریز ابرازداشت: در سال 90 و در جریان برگزاری کنگره بین المللی میرزا احمد نی ریزی مقرر شد این شهرستان به عنوان دیار کاتبان وحی شناخته شود، عنوانی که در نهایت به شهرستان ارسنجان رسید، اما امیدواریم شراطی فراهم شود تا جایگاه نی ریز به عنوان زادگاه یکی از بزرگترین خوشنویسان و نَسخ نویسان جهان اسلام بیش از پیش شناخته شود. گفتنی است میرزا احمد نیریزی ملقب به سلطانی در شهر نی ریز فارس متولد شد. او را به عنوان یکی از بزرگترین خوشنویسان نسخ نویس و کاتبان قرآن در قرن دوازدهم هجری یعنی در اواخر حکومت صفوی می شناسند. بسیاری از ادعیه و مرقعات به خط او در موزه های بزرگ ایران و جهان نگهداری می شود. میرزا احمد به دعوت آخرین پادشاه صفویان به اصفهان مهاجرت کرد و در دربار صفوی به کتابت قرآن و ادعیه دینی مشغول بود و پادشاه صفوی میرزا احمد را به سلطانی ملقب کرد. او همچنین به مناسبت کتابت برای شاه سلطان حسین صفوی برخی از آثارش را به عبارت سلطانی رقم زده و امضا کرده است. میرزا احمد بیش از نیم قرن(۱۰۹۶-۱۱۵۲ق) خوشنویسی کرده است. وی از دو استاد خود به نام های آقای ابراهیم قمی و علاءالدین تبریزی بهره گرفت و خود شیوه مخصوصی درخط نسخ بوجود آورد که سرمشق نسخ نویسان ایران شد و به نسخ ایرانی معروف است.

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 671939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =