کالبدشکافی یک انفجار

«خبرجنوب» نوشت: آخرین جزئیات از انفجار هایپرمارکت در بولوار نصر شیراز اعلام شد.

بامداد شنبه 13 خرداد، انفجاری مهیب در یک فروشگاه بزرگ در شیراز رخ داد.ساعت یک بامداد انفجاری مهیب در ساختمان فروشگاه بزرگ نمونه واقع در ساختمان فرهاد در بلوار نصر شیراز رخ داد.
آتشنشانان بلافاصله به محل اعزام شده و اقدام به اطفاء حریق و تخلیه کل ساختمان کرده و پس از ایمنسازی محل، تمام ساکنان ساختمانهای اطراف را از محل تخلیه کردند.
براساس گزارش آتشنشانی شدت انفجار ساختمان بولوار نصر شیراز به حدی بوده که دیوارهای این فروشگاه بزرگ فروریخت و موج انفجار به مغازه ها و منازل نزديك خسارت وارده کرد.
بر اساس اعلام رئیس اورژانس فارس، 10 دستگاه آمبولانس تعداد 16 مصدوم را به بیمارستانهای فقیهی و رجایی اعزام کرده و تعداد 20 مصدوم را نیز در محل حادثه مداوا کردند.
تعداد مصدومان آتشسوزی هایپرمارکت شیراز ۳۶ نفر بود
تعداد مصدومان حادثه آتش سوزی هایپرمارکت ۳۶ نفر بود که در حال حاضر تنها یک نفر در وضعیت نامناسب قرار دارد.در مجموع ۳۶ نفر در این حادثه مجروح شدند که ۲۰ نفر سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.۱۰ مصدوم به بیمارستان شهید رجایی اعزام شدند که از این تعداد ۲ نفر مرخص، ۲ نفر بزودي مرخص می شوند، ۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه و ۵ نفر در بخش معمولی بیمارستان حضور دارند. ۶ نفر مصدوم نیز به بیمارستان نمازی اعزام شدند که در این میان ۵ نفر ترخیص و یک نفر نیز در حال گرفتن مشاوره است.
از کل مصدومین حادثه ، تنها یک نفر در بخش مراقبت های ویژه حضور دارد.
رئیس مرکز آموزشی درمانی نمازی نیز گفت: به محض اعزام سانحه دیدگان، کار ارایه خدمات درمانی شامل رادیولوژی قفسه سینه، سیتی اسکن مغز و صورت، سونوگرافی شکم، سرم درمانی و انجام آزمایشهای تشخیصی لازم، آغاز شد .
دکتر «محمدرضا ادراکی» افزود: در پی اطمینان از سلامت سانحه دیدگان، پنج مصدوم در حال حاضر ترخیص شده و تنها یک مصدوم، به دلیل نیاز به ارایه مشاوره های پزشکی در زمینه فک و صورت، در بیمارستان بستری است .
مدیر بیمارستان حاج محمداسماعیل امتیاز و مرکز فوریت پزشکی شهید رجایی نیز گفت: در پی انفجار یکی از هایپر مارکتهای شیراز، 10 مصدوم شامل 6 مرد و چهار زن از 36 مصدوم سانحه، به بیمارستان شهید رجایی، منتقل شدند .
وی با بیان اینکه تاکنون چهار مصدوم حادثه ترخیص شدهاند، افزود: یک مصدوم با 80 درصد سوختگی در ICU بیمارستان بستری است و پنج مصدوم دیگر نیز در بخشهای فوریتها و اتفاقات بیمارستان، بستری هستند .
خدیوی با تصریح اینکه مصدومان بستری دچار شکستگیهای لگن، شانه، فک، ستون فقرات و پارگی دست و زانو، هستند، از ارایه خدماتی شامل معاینه، رادیولوژی، سونوگرافی و سیتی اسکن، با حضور متخصصان طب اورژانس، جراحی عمومی، ارتوپدی، فک و صورت و چشم، به سانحه دیدگان این حادثه، از نیمه شب گذشته تاکنون خبر داد.
علت انفجار هایپرمارکت در شیراز اعلام شد
مدیر عامل آتش نشانی شیراز، علت حادثه انفجار هایپرمارکت در این شهر را اعلام کرد.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی علت حادثه انفجار و حریق مجتمع مسکونی تجاری واقع در بلوار نصر در بامداد ۱۳ خرداد را اعلام کرد.
محمد فرخ زاده ادامه داد: بر اساس بررسی شرایط عملیاتی و همچنین کارشناسی انجام شده با توجه به وضعیت موجود و آتی، حادثه به دلیل بروز تصاعدات گازی ناشی از ریزش و ريختن مواد مایعات سریع الاشتعال و آلودگی محیط به مواد فرار و اشتعالی و برخورد این تصاعدات با کنتاکت الکتریکی و مکانیکی توسط عامل انسانی صورت گرفته است.
وی افزود: بدیهی است شناسایی عامل و افراد مقصر این اقدام در حیطه اختیارات مقام قضایی و انتظامی است.
حادثه انفجار هایپرمارکت در شیراز امنیتی نبوده است
دادستان عمومی و انقلاب شیراز با اشاره به اینکه پرونده وقوع حادثه انفجار یک هایپرمارکت در شیراز در دست بررسی است،گفت: این حادثه امنیتی نبوده و دلیل وقوع آن در حال تحقيق است.
علی صالحی گفت: بلافاصله پس از اعلام وقوع این حادثه نیروهای امداد و نجات در محل حادثه حاضر شدند و علاوه بر انتقال ۳۶ نفر از مجروحان و مصدومان حادثه به بیمارستان ، ساکنان طبقات بالای فروشگاه را از طریق پشت بام ساختمان و بوسیله نردبانهای آتشنشانی به بیرون منتقل کردند.
وی افزود:یکی دو نفر از مصدومان حادثه همچنان تحت درمان هستند و حال آنان وخیم گزارش شده است.
دادستان شیراز تصریح کرد:در این حادثه علاوه بر تخریب کامل هایپرمارکت به چند خودرو نیز خساراتی وارد شده و طبقات بالایی ساختمان نیز دچار خسارت شدهاند.
وی افزود: طبقات بالایی این فروشگاه مسکونی بوده و وقوع انفجار موجب وحشت ساکنان شده بود.
به گفته صالحی بلافاصله پس از انجام عملیات امداد و نجات، کار بررسی علت حادثه آغاز و معاون دادستان شیراز به همراه قاضی کشیک در محل حادثه حاضر و دستورات قضایی لازم به منظور پیگیری حادثه صادر شد.
وی افزود: آنچه مسلم است اینکه حادثه امنیتی نبوده و پیش بینی اولیه و گزارش آتشنشانی درباره علت حادثه وجود و نگهداری مقدار زیادی مواد شوینده در فروشگاه بوده است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 673289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =