«خبرجنوب» نوشت: مدتی قبل اعضای یک خانواده که همگی وکیل بودند برای رسیدن به پول، نقشه عجیبی را طراحی کردند.

آنها نه دست به دزدی زدند و نه زورگیری. اما تصمیم گرفتند با تشکیل پرونده های تصادف ساختگی از شركت بیمه كلاهبرداری كنند. آنها تصور میكردند نقشهای كه كشیدهاند كاملا بینقص است و مو لای درزش نمیرود اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که کارشان اشتباه است.
اما ماجرا از چه قرار بود ؟ مردان تبهکار که همگی وکیل و فامیل بودند از ساعت هشت صبح تا ساعت 14 در مجتمع قضایی تصادفات پرسه زده و با شناسایی افرادی که تصادف کرده بودند به جعل مدارک از کروکی تصادف دست زده و اقدام به کلاهبرداری میلیاردی مي كردند.
چندی قبل بود که ماموران پلیس آگاهی شیراز در جریان فعالیت باندی قرار گرفتند که با ایجاد تصادف ساختگی، دست به کلاهبرداری میلیاردی میزدند. بررسیها نشان میداد که اعضای این باند، بعد از شناسایی افرادی که تصادف کرده بودند، با جعل مدارک و...، کاری میکردند که آنها مجبور شوند پرونده هایشان را به آنها داده و به اين ترتيب اقدام به کلاهبرداری مي كردند.
با این اطلاعات، بررسیها برای شناسایی اعضای این باند ادامه یافت و ماموران متوجه شدند که آنها برای اینکه شناسایی نشوند، به شیوه ماهرانه ای دست به این کار زده اند .هنوز ردی از اعضای باند به دست نیامده بود که ماموران متوجه شدند آنها با استفاده از ارتباط با یک پرستار در بیمارستان شهید رجایی، توانسته اند مبالغ هنگفتی را از این طریق به دست آورند. کلاهبرداران در قالب گروههای 12 نفری، راهی بیمارستان ها و مجتمع تصادفات میشدند و از شناسایی افرادی که تصادف کرده و یا حتی در
پرونده هایشان رضایت خود را اعلام کرده بودند،استفاده مي كردند.
پلیس که خود را در برابر باندی حرفهای میدید، جستوجو برای شناسایی کلاهبرداران را ادامه داد. خیلی زود تصویر چهره نگاری شده آنها تهیه شد و ماموران در بررسی پروندههای موجود در بایگانی پلیس، توانستند سرنخ هایی را به دست آوردند.ماموران پی بردند که پرستار بیمارستان، بیماران تصادفی را که به بیمارستان رفته مجبور می کرده پرونده های وکالتشان را به آنها بسپارند در غیر این صورت باید هزینه زیادی برای درمان پرداخت کنند و از این طریق برای وکلای کلاهبردار ،پرونده پیدا کرده و در نهایت آنها با جعل اسناد و کروکی، میلیارد ها تومان به جیب زده اند. مثلا در دو پرونده 800 میلیون تومان از بیمه به دلیل خسارت تصادف گرفته اند در صورتی که صدمه جزئی بوده است.
با شناسایی مخفیگاه تمامی متهمان در نقاط مختلف شیراز، دستور بازداشت آنها صادر
شد. تیمهای عملیاتی پلیس در یک عملیات هماهنگ قدم به مخفیگاههای اعضای باند گذاشتند و تمامی آنها را دستگیر کردند. در بازرسی مخفیگاه متهمان، مقدار زیادی مدارک جعلی کشف شد.
متهمان بعد از انتقال به اداره آگاهی جزئیات تازهای از کلاهبرداری های خود را فاش کردند و مدعی شدند برای رسیدن به اهداف خود از یک پرستار و حتی مامور نیز کمک گرفته اند تا مصدومان تصادفات را مجبور به مراجعه به این وکلا کنند و باجعل اسناد و مدارک توانسته اند میلیارد ها تومان به جیب بزنند. در ادامه مشخص شد این افراد وکالت بیش از 86 پرونده تصادف را به همین شیوه داشته و توانستهاند مبالغ هنگفتی را به جیب بزنند. این افراد هم اکنون در بازداشت به سر می برند و تحقیقات برای کشف زوایای پنهان این کلاهبرداری های میلیاردی ادامه دارد.
تصادف ساختگی؛ شیوهای است که این روزها نهتنها شهروندان و مأموران بیمه را به دام میاندازد بلکه گاهی حتی مأموران پلیس را نیز فریب میدهد.
پليس هم البته اعلام كرده افراد سودجويي كه با ايجاد تصادفات ساختگي سعي در اخاذي، سرقت و دريافت خسارات مالي داشته باشند را شناسايي و به مراجع قضايي معرفي ميكند.اخاذي از راننده، همدستي براي گرفتن پول از بيمه ،سرقت و زورگيري مهمترين اهداف در اين شيوه است.
سودجويان با استفاده از راهكارهاي خاص و با ناآگاهي رانندگان از قوانين ، ترس و استرس اوليه ناشي از تصادف ، صحنهسازي و مدركسازي به اهداف خود ميرسند.گاهي يك معتاد يا ولگرد با انداختن خود به جلوي ماشين و وانمود كردن
آسيب ديدگي درخواست پول ميكند. گاهي نيز سارقان با ايجاد تصادف و سرگرم كردن راننده به بررسي صحنه، اقدام به سرقت ميكنند.
برخي افراد ولگرد خود را به عمد بهخودروها ميزنند و با ايجاد تصادف جرحي سعي ميكنند تا بهنوعي از راننده اخاذي كنند. رانندگان بايددرچنين مواقعي از پرداخت پول به اين افراد خودداري كنند و با پليس تماس بگيرند تا اسامي آنها در سامانه ثبت شود. ضمن اينكه با معرفي آنها ممكن است اين افراد سابقهدار بوده و براي پليس بهراحتي قابل شناسايي باشند.
اگر عدهاي سودجو قصد كلاهبرداري و اخاذي از طريق ايجاد تصادف ساختگي را داشته باشند و افسر راهنمايي و رانندگي با توجه تجربيات علمي، عملي و بهرهگيري از علوم فني و مهندسي و رياضي به ساختگي بودن تصادف پي ببرد، برابر قانون شخص متقلب بهاين دليل متهم به كسب مال نامشروع شده و تحويل مراجع قضايي ميشود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =